De kan bli Årets samhällsentreprenörer

4.5.2017 05:15 | Dagens Samhälle

Tre kandidater tävlar om titeln Årets samhällsentreprenör när Dagens Samhälle anordnar Stora Samhällsgalan den 10 maj.

För tredje året i rad uppmärksammar Dagens Samhälle nyskapande exempel på utveckling och förbättring av vår gemensamma välfärd.

Priset Årets samhällsentreprenör går till en en ideell organisation, ett företag eller personer med en idé som är en lösning eller del av en lösning på ett samhällsproblem. Bland de drygt 30 nominerade bidragen har tre finalister valts ut:

• Stiftelsen Läxhjälpen, för effektivt och kostnadsfritt studiestöd åt tusentals skolungdomar i utsatta områden
  • Ambea, för sitt praktikprogram för nyanlända
  • Studentvikarie, för sin app som löser skolornas vikariebehov

I juryn som utser vinnarna sitter Maria Larsson, landshövding Örebro län och tidigare barn- och äldreminister (KD), Karin Pilsäter, utredare TCO och tidigare riksdagsledamot (L), Kristina Axén Olin, tidigare finansborgarråd Stockholm (M), Jonas Nygren, förbundschef Hyresgästföreningen och tidigare kso  Sundbyberg (S) samt Dagens Samhälles chefredaktör Olov Carlsson.

Priset delas ut på Stora Samhällsgalan den 10 maj.

Läs mer om finalisterna i bifogade artikel.