De kan bli årets superkommuner

Nio kandidater är med i slutstriden om titeln Årets superkommun. Priset delas ut av Dagens Samhälle i samband med Stora Samhällsgalan i slutet av maj.

Vilken kommun har högst sysselsättning? Vart flyttar folk? Och var är den kommunala ekonomin bäst? Svaren på dessa och ytterligare fem frågor ligger till grund för när Dagens Samhälle, för andra året i rad, utser Årets superkommuner.

Syftet med den årligen återkommande utnämningen är att uppmärksamma och lyfta fram de kommuner som har bäst förutsättningar att möta framtida samhällsutmaningar. Åtta statistiska variabler har identifierats genom noggrann analys. Och samtliga fungerar som kommunala värdemätare inför framtiden.

– Kommunerna som hamnar högt i rankingen är de som lyckats vara framgångsrika inom vitt skilda områden. Det är de som står bäst rustade för att även i framtiden få företagandet att blomstra, invånarna att trivas och samtidigt ge bästa möjliga kommunala service, säger Gustav Halth, ansvarig researcher på Dagens Samhälle.

I år har storstadskommuner, täta kommuner och landsbygdskommuner rankats var för sig. Syftet är att jämföra kommuner med så lika förutsättningar som möjligt med varandra.

Som storstadskommuner nomineras Lund, Solna och Sundbyberg.

Som täta kommuner nomineras Luleå, Linköping och Höör.

Som landsbygdskommuner nomineras Åre, Rättvik och Aneby.

Rankningen baseras på åtta statistiska variabler. Kategorierna utgår från Tillväxtanalys kommunindelning med utgångspunkt i hur stor andel av kommunens befolkning som bor i ett glesbefolkat område.

Gustav Halth
Research