De kan bli till årets mest inflytelserika person inom tech

I dag presenteras de fem finalister som har chans att bli årets mest inflytelserika inom tech, på Tech Awards Sweden den 22 mars. Finalisterna är; Deqa Abukar, Erik Slottner, Marcus Murray, Pernilla Ramslöv och Stina Ehrensvärd.

Tidigare publicerade TechSverige och Foundry Tech50 - Sveriges hetaste lista med de mest betydelsefulla personerna inom tech. Listan uppmärksammar och hyllar de som bidrar starkt till utvecklingen och synliggörandet av tech och digitaliseringens möjligheter genom deras insatser. Fem finalister har valts ut och har chansen att ta hem utmärkelsen. Vid Tech Awards Sweden i Stockholm den 22 mars presenteras den person på listan som satt störst avtryck under det senaste året.

Här är årets finalister:

Deqa Abukar, vd Bling Capital
Medgrundare till bland annat Bling Startup, som arbetar för att demokratisera entreprenörskapet, och till tävlingen Shift som riktar sig till entreprenörer i förorten. Vinnare av en lång rad tunga utmärkelser och har varit med och startat över 250 bolag. Nu även riskkapitalist med samma viktiga fokus: att lyfta de underrepresenterade och hitta entreprenörer där ingen annan letar.

Erik Slottner, civilminister, KD
Digitalisering ingår inte i ministertiteln men väl i portföljen, där tunga frågor inom elektronisk kommunikation och digitalisering samsas med frågor om den statliga förvaltningen. Det är ännu tidigt i mandatperioden, men förhoppningarna och förväntningarna på hans bidrag till Sveriges och Europas digitalisering framöver är stora. En nyckelspelare med chansen att göra ett avtryck på riktigt.

Marcus Murray, grundare Truesec
Med tjugo års erfarenhet av informations- och cybersäkerhet syns han ofta i medier i samband med attacker, men han är också den som kunderna ringer när det värsta har skett. Med en föredömlig öppenhet delar han med sig av insikter och färsk kunskap om cyberhoten mot svenska företag och organisationer på ett tydligt och pedagogisk sätt. Och gör Sverige säkrare.

Pernilla Ramslöv, vd Nox Consulting och grundare CIOCO2
Konsult-vd:n som tog initiativet till CIOCO2, som samlar både branschen och it-beslutsfattare runt den livsviktiga hållbarhetsfrågan. I sin roll som vd har hon länge arbetat för att locka fler kvinnor till it-branschen och lyfta mjuka värden i företagandet. Med CIOCO2 har det starka engagemanget utökats till hållbarhet, ett efterlängtat initiativ som får idel lovord.

Stina Ehrensvärd, chefsevangelist Yubico
Medgrundare och mångårig vd för Yubico, vars hårdvarunycklar tagit världens it-användare ett stort steg närmare en säkrare framtid utan lösenord. Med techjättarna som både partner och kunder är Yubikey i dag en de facto-standard för tvåfaktorsauktorisering och Yubico har sprängt miljardvallen i omsättning. Lämnar nu vd-stolen för en utbildande roll som chefsevangelist.

Tech50-listan har tagits fram av representanter från TechSverige och Foundry. Se hela listan här

Om Tech Awards Sweden:
Tech Awards Sweden är en branschtävling och ett event som arrangeras av TechSverige och Foundry. Syftet är att belöna och hylla företag, organisationer och personer som innoverar och skapar värde för sina kunder, medarbetare och för samhället i stort med hjälp av tech. I tävlingen finns priskategorierna: Årets hållbarhetspris, Årets säkerhetspris, Årets kompetenspris, Årets mest värdefulla användning av tech, Årets techföretag samt Tech50, en lista med de mest inflytelserika personerna inom tech. Vinnarna presenteras på ett branschevent den 22 mars på Sergel Hub i Stockholm. Läs mer på techawards.se