Tidningsutgivarna

De kan vinna Årets Dagstidning 2018

Den 12 april är det återigen dags för mediegalan Årets Dagstidning då Sveriges bästa mediehus hyllas. Evenemanget arrangeras varje år av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. I år är Camilla Kvartoft kvällens programledare och galan hålls på Berns i Stockholm.

- Förra året var ett riktigt bra journalistiskt år. Det märks inte minst i alla kreativa och nytänkande bidragen till Årets Dagstidning. Det är också kul att vårt nya pris Årets Utvecklare tagits emot så positivt av mediehusen, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.

Årets Dagstidning har i år sju olika klasser. Och i dessa är 18 tidningar och mediehus samt tre personer nominerade. Tävlingen är öppen för landets alla mediehus och vinnarna presenteras den 12 april 2018. Mer om evenemanget finns på TU:s sajt >>

Här är alla tidningar, mediehus och personer som är nominerade i Årets Dagstidning 2018

Årets Dagstidning – Helhetspriset

Jönköpings-Posten

Sent på tåget. Men vilken spurt! Det har sprutat ut nya satsningar under 2017, enligt principen ”Låt oss prova!” TV, event, prenumerationsmodeller, gräv och poddar, inget är numera detta traditionella och familjeägda mediehus främmande. Den kulturförändring som den nominerade därmed ger prov på, framstår som nästintill sagolik. Därtill med en förtroendeingivande resultaträkning som ger bas för ytterligare nydanande experiment under 2018.

Norrbottens Media

Ett systematiskt och radikalt förändringsarbete på alla fronter, där transformationen av tidningsdistributionen till postoperatör för att säkra utbärningen av papperstidningen i glesbygd sticker ut. En helt ny säljorganisation och strategiska partnerskap skapar nya kommersiella förutsättningar. Konkurrerande varumärken står starka tillsammans och lönsamhet är nu ett faktum.

Sörmlands Media

Inte först. Inte störst. Men detta lokala mediehus har visat enastående mod både med att bygga en digitalt hållbar affärsmodell med nya betallösningar – och att sätta demokratins fundament i fokus genom att rikta strålkastaren på trollfabriker och hatgrupper. Denna hårdsatsning har ställt tuffa personliga krav på redaktionen, den har fått nationell uppmärksamhet och följts upp med ett otal kvalificerade folkbildande seminarier. Ett helhetsgrepp som lett till nya kundrelationer och lönsamhet.

Jury Helhetspriset 2018:

Eva Hamilton, tidigare vd Sveriges Television, ordförande,

Hanna Brogren vd Sveriges Kommunikatörer, Peter Callius affärsområdeschef Kantar Sifo, Unn Edberg vice vd Chef, Anders Eriksson vd Sveriges Annonsörer, Ulf Johansson projektledare SVT Opinion Göteborg, Mathias Kallio affärsområdeschef Resumé, Mikael Marklund webbredaktör ATL, Sakari Pitkänen mediekonsult, Anna Rastner programchef TV4 och Bonnier Broadcasting, Anna Serner vd Svenska Filminstitutet, Susanna Skarrie vd/chefredaktör Hem & Hyra, Lina Söderqvist tillträdande vd Departments & Stores, Camilla Wagner vd Klara K, Michael Wolf grundare och ledamot Anna Lindh Academy

Citat Eva Hamilton, juryordförande:2017 var året då betalväggarna börjar ge löfte om en framtid för dagspressen. Det hoppet återspeglas i många av bidragen, som genomgående bubblar av förändring. 2017 var också ett år med många exempel på enastående starkt redaktionellt innehåll.”

Årets Redaktion

Eskilstuna-Kuriren

Genomförandet genomtänkt. Och genomslaget maximalt. Med öppna ögon för vilka konsekvenserna skulle bli gick redaktionen in och grävde i några av de mörkaste sidorna i samhället.

Nyhetsbyrån Siren

Den svenska offentlighetsprincipen har bara verkan om någon tar del allmänna handlingar. Om ingen kollar, är de bara träd som faller i skogen. Det nominerade företaget vittjar varje dag hundratals offentliga diarier. Tack vare dem har viktiga nyheter blivit offentliga i meningen att de nått allmänheten. Genom teknikutveckling i framkant har det lilla företaget lyckats utföra en av journalistikens äldsta grunduppgifter på ett hypermodernt vis.

Svenska Dagbladet Kultur

Genom ett idogt, inkännande och professionellt arbete gjorde redaktionen ett bestående avtryck genom att sätta formen för det första #metoo-uppropet - #tystnadtagning. Det fick ett nationellt och internationellt genomslag av seismiska mått och många uppföljare i andra medier. Redaktionen har också genom sin passion och kreativitet lockat flest digitala prenumeranter i relation till publicerade artiklar. Det visar att god kulturjournalistik lönar sig.

Årets Ljud & Bild

Aftonbladet TV: Livesändningen 7 april

När en solig vårdag förvandlades till ett totalt inferno behöll redaktionen sinnesnärvaro och lugn utan att för den skull tappa mänsklighet och omtanke. Redan minuter efter första larmet startades livesändningen och därmed blev de den primära nyhetskällan för ett land i chock. Kvaliteten på rapporteringen hålls uppe genom flera arbetslag under sändningen som pågick i två dygn. Att mängden publicistiska ställningstaganden som måste tas på redaktörsnivå ledde till endast ett sakfel är imponerande.

Di TV

När de ekonomiska hjulen går på högvarv är behovet av snabbfotad och kvalitativ affärsjournalistik som störst. Genom unika samarbeten, både vad gäller innehåll och spridning, kan kanalen bevaka presidentval och världskonferenser likväl som rapportsläpp, och ändå tillfredsställa sin snudd på nördiga publiks krav på djup och substans. Balansen mellan instrumentell och lättillgänglighet blir som en perfekt ihopsatt aktieportfölj.

Expressen Skidsnack

Skidsporten är omåttligt populär i Sverige – även när det går knackigt för våra svenska åkare. Därför är det kanske inte så konstigt att en satsning på ett helt nytt TV-format i rekordfart samlat stora grupper trogna tittare. Programmet bjuder framför allt på snackisar med glimten i ögat och ger dessutom en inblick bakom kulisserna. Skidsnack når redan i snitt 80 000 unika användare.

Jury Årets Redaktion och Årets Ljud & Bild:

Ulf Johansson, projektledare SVT Opinion Göteborg, ordförande,

Mikael Marklund webbredaktör ATL, Sakari Pitkänen mediekonsult, Susanna Skarrie vd/chefredaktör Hem & Hyra, Camilla Wagner vd Klara K

Citat Ulf Johansson, juryordförande:Det känns att redaktionerna i år andas mer optimism och journalistisk styrka efter några tunga år. Jättekul. Vi har haft många imponerande journalistiska satsningar bland bidragen – det var tufft att plocka fram finalisterna i Årets redaktion.

Årets Affär

Bonnier News Brand Studio

Med ett imponerande tempo och driv har man rivit väggar och utmanat traditionella roller på en tidningsredaktion. För det krävs mod. Mod att utmana, mod att prova nytt och hitta nya vägar till intäkter. När andra fortfarande famlar, visar de vägen till affären och inspirerar dessutom andra, inte bara i Sverige utan runt om i hela världen.

Skånska Dagbladet: Handla på hemmaplan

Med en genomtänkt affärsutveckling som sträcker sig över alla kanaler, alla gator och torg, sätts hjärtat i fokus på hemmaplan. Med gemensamma krafter har man lyckats vända en negativ spiral och värna såväl det demokratiska som det journalistiska perspektivet och med det en växande affär.

Svenska Dagbladets premiumsatsning

Ibland är det enkla det mest genialiska. Den redaktionella kärnverksamheten har stått i fokus när affären har flyttats med utgångspunkt från läsarnas behovs snarare än sensationslystna klickjakter. Effekten har blivit att antalet digitala prenumeranter har ökat med rasande fart.

Årets Kampanj

Nyheter24: Knorr Snack Pot battle of the streamers

Hur kombinerar man en mossig produkt och en svårflirtad målgrupp? Med en pigg och okomplicerad attityd lyckas man ge målgruppen exakt det de behöver det när de behöver det. Det låter enkelt med kräver stenkoll på målgrupp och beteenden. När man har det lyckas man och resultaten kommer.

Omni Ekonomi: Lanseringskampanjen

Med en imponerande tonträff och en snygg förpackning vågar man gå utanför de traditionella formaten och leka med sina läsare. Med en bred lansering har man lyckats utmana marknadsledaren i rekordfart genom att få mycket sagt genom några få ord.

Sportbladet: Laget i ditt hjärta

Med avstamp i kärleken till fotboll, involverades spelare, läsare och sportklubbar. Med en tydlig transparens, brett genomförande och starkt engagemang blev resultatet en kampanj med många vinnare

Jury Årets Affär och Årets Kampanj:

Anna Rastner, programchef TV4 och Bonnier Broadcasting, ordförande,

Anders Eriksson vd Sveriges Annonsörer, Anna Serner vd Svenska Filminstitutet, Lina Söderqvist tillträdande vd Departments & Stores, Michael Wolf grundare och ledamot Anna Lindh Academy

Citat Anna Rastner, juryordförande:Det har varit väldigt spännande att gå igenom de nominerade bidragen, det råder ingen brist på kreativiteten där ute. Mycket hände också under 2017, många lyckades hitta nya intäktsströmmar och det känns som ett år då det faktiskt har vänt för flera aktörer.”

Årets Idé

Aftonbladet: What’s on the plate – vad barnen äter

Med ”What’s on the plate - vad barnen äter” skapar Aftonbladet ett helt nytt sätt att beskriva en svältkatastrof. Ett starkt reportage med VR, bilder och text publicerades på aftonbladet.se men nådde också tusentals besökare på Fotografiska i unik installation som visade 360-gradersfilmen ”Råttjägaren”. Det här är VR som vi aldrig sett det förr.

Mittmedia: Fastighetskollen

Mittmedias Fastighetskollen är ett smart sätt att skapa sidvisningar utan att det kostar reportertid. Boten aggregerar korta texter om fastighetsförsäljningar vilket intresserar Mittmedias användare – och driver konvertering. Samtidigt kan reportrarna ägna sig åt värdeskapande journalistik. En teknik i framkant med en affärsmässighet i botten.

Nyhetsbyrån Siren: Robotea

Nyhetsbyråns Sirens nya robot Robotea hämtar och bearbetar offentliga handlingar i jakt på nyheter. Dessa blir till material som många dagstidningar i Sverige annars inte skulle haft tillgång till. Siren har varit en pionjär inom datajournalistik och 2017 var året då nyhetsbyrån tog ytterligare ett kliv i och med lanseringen av Robotea och exempelvis avslöjandet om strafföreläggandet mot Transportstyrelsens generaldirektör.

Årets Utvecklare

Niclas Bergström, produktchef Aftonbladet TV

Med ett ben i tekniken och ett i affären har Niclas Bergström lett arbetet att transformera Aftonbladets tv-satsning. Från klassisk webb-tv till användarvänligt, rörligt innehåll integrerat i nyhetsflödet har Niclas banat vägen för en ny typ av tittarupplevelse. Resultatet är en stärkt nyhetsupplevelse och ett ökande antal tittare.

Anna Careborg, premiumchef SvD

Med stor passion, kunskap och lyhördhet för målgruppen har Anna Careborg lett SvD:s satsning på betald journalistik. Genom att samordna redaktionella, tekniska och kommersiella krafter har hon visat att det går att ta betalt för journalistik online – med ökade intäkter och efterfrågat innehåll som resultat.

Kenneth Eriksson, redaktionell affärsutvecklare Expressen

För att skapa långsiktiga intäkter i mediebranschen krävs både affärstänk och en tydlig förankring i det publicistiska uppdraget. Kenneth Eriksson har både och. Genom samarbeten internt och med externa partnerskap – och med innehållspaketering för offentliga miljöer – har han skapat nya plattformar och intäkter till Expressen.

Jury Årets Idé och Årets Utvecklare:

Hanna Brogren, vd Sveriges Kommunikatörer, ordförande,

Camilla Björkman affärsutvecklingschef Breakit, Peter Callius affärsområdeschef Kantar Sifo, Unn Edberg vice vd Chef, Mathias Kallio affärsområdeschef Resumé

Citat Hanna Brogren, juryordförande: Det råder sannerligen ingen brist på goda idéer! Juryn fick ta ställning till ett antal innovativa projekt med stor variation i innehåll, medieval och nya arbetssätt. Det var allt från nativekampanjer med starka budskap till robotjournalistik – och mycket däremellan. Årets Idé både förnyade branschen och stärkte efterfrågan. För Årets Utvecklare visar de nominerade nytänkande och ett starkt driv framåt som både stärker affären och förnyar mediehusen. De väljer olika metoder men har alla ett stort engagemang och tydligt fokus på utveckling och att nå tydliga resultat.”

För mer information kontakta:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, jeanette.gustafsdotter@tu.se, 070-624 45 56

Bodil Gidlund, projektledare,  bodil.gidlund@tu.se, 070-823 07 67