Tidningsutgivarna

De kan vinna Årets Dagstidning 2020

Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i branschorganisationen TU – Medier i Sveriges årliga tävling Årets Dagstidning. Årets vinnare presenteras på Berns i Stockholm den 22 april. Galan leds i år av Anna Lindmarker.

– I år kom det in långt över hundra bidrag till Årets Dagstidning. Och det är oerhört inspirerande att se alla dessa bidrag och hur engagerat mediebranschen jobbar för att utveckla publicistiken, stärka affären och skapa nya produkter, säger Jan Fager, tf vd TU – Medier i Sverige.

Årets Dagstidning 2020 har sju olika klasser. I dessa är 13 tidningar och mediehus samt tre personer nominerade. Tävlingen är öppen för landets alla mediehus och vinnarna presenteras under branschdagen Årets Dagstidning den 22 april. Mer om evenemangets program, medverkande och galafest finns på TU:s sajt. >>

Här är samtliga nominerade i Årets Dagstidning 2020.

Årets Dagstidning – Helhetspriset

Dagens Nyheter

Dagens Nyheter har genom ett innovativt och fokuserat arbete visat på en imponerande tillväxt av betalande digitala läsare. Detta under ett år då marknaden gett vika för många aktörer som är starkt beroende av annonsintäkter. DN visar att god journalistik har kraft att bära en lönsam affär, och det ger hopp för hela branschen.

Svenska Dagbladet

Förändring kommer inifrån, och Svenska Dagbladet har under 2019 sjösatt ett genomgripande redaktionellt kulturskifte som redan gett resultat. Ett tydligare fokus på läsarna och en ny redaktionell logik har skapat spännande journalistik med nya perspektiv. Modigt och framåtlutat.

Kristianstadsbladet

Kristianstadsbladet har trots branschens utmaningar lyckats behålla en stark lokal närvaro, och omfamnar alla sina läsare, dessutom på flera språk än svenska. Med kunskap och känsla för de lokala frågorna håller de rikskonkurrensen utanför dörren, ökar bland yngre och har budgeten under kontroll. Det är att göra en viktig demokratisk insats varje dag.

Jury Helhetspriset 2020:

Viveka Hansson (huvudordförande), programdirektör TV4 och ordförande i Utgivarna, Frida Edman, ansvarig Bokmässan, Bodil Eriksson Torp, vd Aller Media, Charlotta Friborg, programchef Sveriges Television, Patrik Hadenius, vd Utgivarna, Fredrik Hallberg, partner The Commercial Works, Magnus Heljeberg, vd JCDecaux, Ulf Johansson, ansvarig utgivare Uppdrag granskning/SVT, Mikael Marklund, webbredaktör ATL, Erik Modig, forskare Handelshögskolan i Stockholm, Marie Nilsson, vd Mediavision, Josefine Owetz, chefredaktör Officerstidningen, James Savage, publisher The Local, Susanna Skarrie, vd och chefredaktör Hem & Hyra

Citat Viveka Hansson juryordförande:

”Det är en bedrift att skapa lönsamhet på nya sätt, driva förändring och samtidigt höja den journalistiska ambitionsnivån. Vi har dock under juryarbetet sett flera exempel på medier som lyckas över förväntan, och som kan visa på möjligheter även för andra. Det har funnits fler prisvärda kandidater än nomineringar att dela ut, och det är ju ett gott betyg åt branschen.”

Årets Redaktion

Borås Tidning

Borås Tidning, har med tydligt fokus på lokal och digital samhällsjournalistik nått stort genomslag – både i Borås och långt utanför det egna täckningsområdet. Detta har också tydligt påverkat boråsarnas vardag tack vare en uthållig granskning av såväl politiska strukturer som lokal kriminalitet. Och i tider av stor omställning på tidningsmarknaden har detta också lett till en signifikant ökning av antalet digitala prenumeranter.

Bandypuls – Mittmedia

Idogt och ihärdigt har den lilla redaktionen byggt upp en stor och trogen digital publik som vill veta allt om vad som händer på och kring bandyplanen. Nu har satsningen kommit på fast is. De betalande användarna som stadigt blir fler både lokalt och nationellt älskar Mittmedias Bandypuls. Gänget bakom håller uppe läslusten till sin kärlek till sporten – även när det är högsommar och långt till säsongen.

GT

Storleken spelar ingen roll. En numerärt liten redaktion som friskt blandar tunga granskningar med ren läsglädje kan nå mycket långt. Vetenskapsskolan, det kommunala parkeringsbolaget och det kriminella nätverket Ali Khan – ingen går säker när GT låter de mest passionerade journalisterna följa sitt spår. Maximalt utnyttjade resurser gör att redaktionen finns överallt: med senast nytt på Instastory och med #dagensgöteborgare i sociala medier möter redaktionen läsare som aldrig förr.

Årets Ljud & Bild

Magda Gad, Expressen

Utrustad med mobil, journalistisk nyfikenhet och en mycket stor portion mod gjorde Magda Gad det som ingen annan svensk journalist gjorde. Hon bosatte sig i det krigshärjade Afghanistan för att tala med dem som andra medier bara talar om. I reportageprojektet ”Talibanerna inifrån” får vi en unik inblick i talibaners liv och tankevärld. Magda Gad har också avslöjat hur bistånd som skulle gå till civila i krigsområden i landet slussats till talibanledarna.

Aftonbladet – 200 sekunder

Aftonbladets redaktion bakom 200 sekunder ökade tittandet avsevärt under 2019, delvis tack vare en ny inriktning med ett ökat fokus på ämnen som ligger närmare publiken. Redaktionen har levererat en lång rad högklassiga gräv om allt från matfusk på snabbmatsrestauranger till drogförsäljning i sociala medier. Och redaktionen gör det i ett rappt format som når helt nya målgrupper.

Aftonbladet – Dödade kvinnor

I tio år har Kerstin Weigl och Kristina Edblom samlat fakta om alla de kvinnor som dödas av sina män, ex-män och pojkvänner. Granskat myndigheternas misstag och tagit reda på vad som hänt med kvinnornas barn. En journalistisk bedrift som skapat en unik databas om dödligt våld mot kvinnor. I ett nytt format kryper verkligheten närmare än någonsin. Rakt in i örat är det svårt att värja sig mot det besinningslösa våldet och ångesten hos de som lämnas kvar. En kvarts miljon nedladdningar och långa lyssnartider talar för att podd-formatet gör den uthålliga granskningen rättvisa.

Jury Årets Redaktion och Årets Ljud & Bild:

Ordförande Ulf Johansson, ansvarig utgivare Uppdrag granskning/SVT, Charlotta Friborg, programchef Sveriges Television, Mikael Marklund, webbredaktör ATL, Marie Nilsson, vd Mediavision, Susanna Skarrie, vd och chefredaktör Hem & Hyra

Citat Ulf Johansson, juryordförande:

”Det märks att utvecklingskraften är tillbaka på många redaktioner runtom i landet. Inte minst inom Ljud och bild har kvaliteten ökat avsevärt under 2019 jämfört med tidigare år. ”

Årets Affär

Mittmedia – Bandypuls

Mittmedia går mot strömmen och vågar satsa på leverans av kvalitetsinnehåll till en nischad publik för bandy. Låg churn och en lönsam affär för egen maskin redan under 2019 med en dubbling av prenumerationspriset samtidigt som antal betalande kunder ökar med 20 procent, visar att Mittmedia har hittat en lönsam formel för denna publik. Mittmedia visar att mod, nischfokus och innovation kan betala sig.

DI Akademi

DI har lyckats få utväxling av sitt starka varumärke och lojala kundkrets inom ett av de svåraste områdena – utbildning. Att få uthållig lönsamhet i detta har få eller inga andra mediehus lyckats med i större omfattning.

Upsala Nya Tidning – Nativeaffären

Genom utveckling av en egen nativeaffär har de stått för unik, komplett helhetsleverans och ger en fingervisning om hur lokala mediehus kan skapa långsiktiga mervärden för sina kunder i det nya lokala medielandskapet. Genom att ta ansvar från strategi till redaktörskap med resultatet en mångdubbel av kundens mediespend på årsbasis. Upsala Nya Tidning löser detta på ett lysande och lönsamt sätt för sig själva och sina kunder, vilket gett resultat i det som syvende og sist är avgörande för en hållbar framtida affär.

Årets Kampanj

Dagens Nyheter – EU-valkampanjen

Dagens Nyheter lyckas med sin kampanj på ett humoristiskt sätt, där alla kan känna igen sig, påvisa nyttan och betydelsen av att vara påläst och insatt i de frågor som rör vårt samhälle. DN visar dessutom föredömligt på hur relevant kommunikation har en tydlig koppling till affären eftersom de lyckas med bedriften att nå 7 000 nya prenumeranter bland unga där hela 40 procent valde att stanna kvar som läsare.

Schibsted Brand Studio och Renault – När staden tystnar

En svår uppgift att nå igenom bruset på den nya och exponentiellt växande elbilsmarknaden löser Schibsted Brand Studios på ett smart, enkelt och verkligt framtidsinriktat sätt för Renault Zoe genom att fokusera på buller. Buller som miljöpåverkan är klart viktigare än den obefintliga uppmärksamhet som tidigare kampanjmässigt ägnats åt detta, oavsett för el- eller fossildrivna fordon.

Aftonbladet/Schibsted Brand Studio, SMS – Kavli

Med fokus på ett ovanligt och innovativt innehåll, och med tydliga resultatmål i sikte, har kampanjen skapat ett djupare engagemang hos den tilltänkta målgruppen. Med en tydlig röd tråd i kampanjen skapade teamet ett kreativt innehåll på flera olika plattformar, och fick en extraordinär effekt.

Jury Årets Affär och Årets Kampanj:

Ordförande Erik Modig, forskare Handelshögskolan i Stockholm, Bodil Eriksson Torp, vd Aller Media, Fredrik Hallberg, partner The Commercial Works, Magnus Heljeberg, vd JCDecaux, Josefine Owetz, chefredaktör Officerstidningen

Citat Erik Modig, juryordförande:

”I dagens tidningsklimat känns det extra viktigt att belöna och lyfta fram exempel som haft en konkret påverkan på affären. Att hitta lönsamma utvecklingsområden är nyckeln för många tidningar i dag och vi är glada att kunna lyfta fram framgångsexempel som förhoppningsvis kan tas efter.”

Årets Idé

United Robots

Snabba notiser oavsett seger, oavgjort eller nederlag. I en av årets tre främsta idéer, fångar roboten resultatet, intervjuar tränaren och skriver texten. Det unika ligger i enkelheten. Där tidigare system gått bet på avancerade upplägg och krångliga appar gör United Robots helt enkelt intervjun på sms. Tillgängligheten gör att fler matcher, fler sporter och fler divisioner kan bevakas och att läsaren får både statistiken och känslan.

Sydsvenskan/HD – Calpal

Digitala medier saknar inte data – men att använda datan på bästa sätt är en ständig utmaning för redaktionerna. Hur många artiklar ska man publicerar? När ska publiceringen ske? När är en nyhetssajt ”full”? Och kan man öka marginalnyttan på varje publicering? Med Calpal har Sydsvenskan och HD tagit fram ett verktyg som använder historisk data kring publiceringar, trafik och konverteringar för att möjliggöra för redaktionen att agera utifrån datan och därmed optimera resursanvändandet.

Dagens Nyheter – DN-tåget

Idén med ”journalistik på räls” blev en succé när det första tåget på flera år i augusti 2019 avgick från Stockholm med destination Venedig. Satsningen blev både uppskattad och lönsam och utvecklas nu vidare. Den är ett exempel på hur Dagens Nyheter skickligt tillfredsställer sina läsare med mer än text och bild, och samtidigt kan ta betalt för det. DN-tåget är en idé som bär sig i vår tid.

Årets Förnyare

Ebba Bonde, Svenska Dagbladet

När Svenska Dagbladet ville lyfta bildberättandet fick Ebba Bonde uppdraget. Hon tog det på allvar och med personligt engagemang, och med en sällsynt förmåga att skapa både lust och framåtdriv har hon lyckats få hon hela tidningshuset att tänka bild. På kort tid har hennes avdelning inte bara bytt namn, utan växt till en modern visuell redaktion som arbetar nära utveckling, nyhetsredaktionerna och affären. Det leder till bildjournalistik som lyser, lockar och levererar nya digitala prenumeranter.

Mattias Wallström, Mittmedia

Att förnya sportrapportering på lokaltidningar är ingen lätt uppgift, men detta har Mattias Wallström lyckats med. Som ansvarig för sportens affärsutveckling på Mittmedia har han med målmedvetenhet och genom samarbete med sportförbunden drivit på en förnyelse som har inneburit ökat tillgång till nyheter om lokala elitlagen med Mittmedia Inside, bättre bevakning av bandy med Bandypuls och ökad livebevakning genom Mittmedia Live. Resultaten har varit imponerande, med nya digitala intäkter och minskad churn bland användarna.

Frida Söderlund, Aftonbladet

Journalistik för en ung publik är en svår utmaning, men samtidigt en överlevnadsfråga. Frida Söderlund lyckas genom sitt personliga engagemang och ständigt nya idéer, nya ämnen och nya uttryckssätt. Hon lyfter ämnen som unga intresserar sig för och berättar om dem lockande utan att rucka på kvaliteten. Hon visar hur man når en krävande publik.

Jury Årets Idé och Årets Förnyare:

Ordförande Patrik Hadenius, vd Utgivarna, Frida Edman, ansvarig Bokmässan, James Savage, publisher The Local

Citat Patrik Hadenius juryordförande:

”Det är fantastiskt roligt att få ta del av alla nya idéer och upptäcka nya kreativa utvecklare. Konkurrensen var hård och det är tydligt att branschen är inne i en stor omställning, med tanke på hur många smarta och nytänkande projekt som vi i juryn fått ta del av.”

För mer information kontakta:

Bodil Gidlund, projektledare, bodil.gidlund@tu.se, 070-823 07 67

Ladda ned bild
Viveka Hansson, programdirektör TV4, juryns huvudordförande. Foto Daniel Ohlsson TV4
Ladda ned bild

Tidningsutgivarna