Tidningsutgivarna

De kan vinna Årets Dagstidning 2022

Dela
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i branschorganisationen TU – Medier i Sveriges årliga tävling Årets Dagstidning. Årets vinnare presenteras på Berns i Stockholm den 31 mars.

”I år kom det in nära hundra bidrag till Årets Dagstidning och konkurrensen har varit stenhård. Återigen får vi se en engagerad bransch som satsar helhjärtat på att utveckla publicistiken, stärka affären och värna demokratin”, säger Johan Taubert, vd TU – Medier i Sverige.

Årets Dagstidning 2022 har åtta olika klasser. I dessa är nitton tidningar och mediehus samt fyra personer nominerade.

”De nominerade är redan vinnare, så brukar det heta. I år är det faktiskt mer än sant. Det är fler priskategorier och en större och sträng jurygrupp. I en kategori, Årets Kampanj, har faktiskt juryn bara ansett att två bidrag lever upp till nomineringsnivån. Så ett riktigt stort grattis till alla suveränt välförtjänta nomineringar!”, säger Viveka Hansson, programdirektör TV4 och juryns huvudordförande.

Här är samtliga nominerade i Årets Dagstidning 2022.

Årets Dagstidning – Helhetspriset

Göteborgs-Posten

För att ha återvunnit läsarnas förtroende och med en orubblig tro på god journalistik lyckats vända alla pilar åt rätt. Räckvidd, intäkter, vinst och Guldspade. 2021 var året då Göteborgs-Posten fick full utdelning på alla sätt.

VK Media

En framsynt lokal aktör på mediekartan som under året gett flera vita fläckar ny färg och närvaro. Med digital förnyelse, fler yngre läsare, och ett pris för hållbarhet är VK Media det lilla men kraftfulla mediehus som kan inspirera oss alla.

Jönköpings-Posten och Jnytt

Med fullt förtroende för medarbetarna och den redaktionella kraften lyckades två bli en och så mycket bättre. Tillsammans blev Jönköpings-Posten och Jnytt piggare, lönsammare och kunde äntligen vända en negativ trend som pågått i 20 år.

Jury Helhetspriset:

Huvudordförande Viveka Hansson, programdirektör TV4, Magnus Anshelm, vd MMS, Per Bowallius, egen verksamhet, tidigare vd Mittmedia, Kersti Forsberg, verksamhetschef Fojo, Annika R Hermanrud, publisher LRF Media, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer, Anna Rastner, content director Bauer Media Group, Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, Ola Sigvardsson, tidigare Allmänhetens Medieombudsman, Toivo Sjörén, opinionschef Kantar Sifo, Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, Olle Zachrison, ansvarig för digital nyhetsstrategi Sveriges Radio.

Årets Redaktion

Nerikes Allehanda

Kriminaljournalistik på webb-TV, jämställda nyheter och gräv för en ung målgrupp. Här är en anrik redaktion som tänker nytt. Och lyckas.

Realtid

Ett av de tuffaste områdena att gräva i, och sedan göra begripligt för läsaren. Här är en modig redaktion som kan sin publik – och når den på rätt plattformar.

Omni

På sitt karakteristiska uppstickarsätt hittar de ständigt nya vägar i både flöden och arbetssätt. Den lojala publiken växer, liksom antalet medarbetare – på distans.

Årets Bevakning

Norr Media livesport

Med stark innovationslusta och kreativitet som ledstjärnor har de gett den lokala sportpubliken ett riktigt mervärde under pandemin. Det är inte mängden resurser utan hur de används som spelar roll för - Norr Media livesport.

Kvällsposten, Parallella rättegångar

Med brinnande och modigt reporterdriv granskas ett ämne som är okänt för majoriteten, men livsavgörande för de berörda. En bevakning som kräver engagemang från både enskild reporter och hela redaktionen. Kvällsposten för de avslöjande reportagen om parallella rättegångar.

Expressen berättar om Sverige

Bortom kvällstidningarnas klassiska fåra har de fångat in viktiga och nyanserade berättelser. Respektfullt och inkännande växer bilden fram av ett Sverige i förändring - i reportageserien Expressen berättar om Sverige.

Jury Årets Redaktion och Årets Bevakning:

Kersti Forsberg, verksamhetschef Fojo, gruppordförande, Annika R Hermanrud, publisher LRF Media, Ola Sigvardsson, tidigare Allmänhetens Medieombudsman, Olle Zachrison, ansvarig för digital nyhetsstrategi Sveriges Radio.

Årets Bildjournalistik

Magda Gad, Expressen

Med sin unika närvaro och sitt osvikliga mod tar Magda Gad oss med när världshistorien skapas. Genom kameralinsen låter hon oss möta människorna, rakt in i den dramatiska händelseutvecklingen.

Aftonbladet, En vintersaga

Med en spännande idé och ett helt eget bildspråk fångar ”En vintersaga” stämningen i Sverige. De tar oss från mörker till ljus och ger det stora vemodet en ny dimension.

Nerikes Allehanda, Krim-TV

Växande publik, stärkt affär och kunniga reportrar som lyfter och utvecklar kriminaljournalistiken. Krim-TV tar oss bakom rubrikerna och förklarar vad som händer, även när det är mörkt.

Årets Ljudjournalistik

Medicinmannen, SvD

Med stark dramaturgi, gediget journalistiskt arbete och berättande i toppklass tas lyssnaren med in i en okänd och fascinerande historia. Ett riktigt mästerverk som visar hur stark kombinationen av ett grävjobb och ljudmediets förmåga att väcka spänning kan bli.

Aftonbladet Daily

Från den tidiga starten har Aftonbladet Daily etablerat en stor daglig lyssnarskara och visat på vikten av att publicister kliver in och tar plats i poddflödet. Ett lekfullt sällskap om det som hänt, varje dag.

NWT Krim – en podd om värmländska brott

Med en lång publicistisk tradition i ryggen tar sig NWT Krim an den största genren inom poddjournalistiken. Ett gediget journalistiskt hantverk som visar att man kan berätta och beröra inom kriminaljournalistiken, utan att trampa fel.

Jury Årets Bildjournalistik och Årets Ljudjournalistik:

Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, gruppordförande, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Anna Rastner, content director Bauer Media Group, Toivo Sjörén, opinionschef Kantar Sifo.

Årets Affär & Innovation

Aftonbladet, Wellobe

För att med mod och full kraft, i takt med tiden, framgångsrikt ompositionerat ett redan väletablerat koncept.

Norr Media, Snacka om affärer

För att med framgång, med hjälp av befintliga breda medier, ha etablerat en ny kanal som på kort tid och med lönsamhet stärkt relationen till läsare och det lokala näringslivet.

Dagens industri, Science week

För att framgångsrikt ha förflyttat ett fysiskt evenemang till ett digitalt format och därmed nått ut till långt fler besökare än någonsin tidigare.

Årets Kampanj

Aftonbladet Plus, 4 miljoner läsare

För att ha skapat stor kortsiktig effekt med hjälp av en traditionell kampanj som utnyttjat genomslaget i mediehuset samtliga kanaler.

UNT KLBR live

För att kraftfullt visat hur nyhetsmedia genom att aktivt utnyttja samtliga kanaler kan driva försäljning även under svåra omständigheter.

Jury Årets Affär & Innovation och Årets Kampanj:

Per Bowallius, egen verksamhet, tidigare vd Mittmedia, gruppordförande, Magnus Anshelm, vd MMS, Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer, Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer.

Årets Medieledare

Hanna Olsson Berg, Aftonbladet

Hon är den tydliga ledaren på redaktionsgolvet som lotsat Aftonbladets medarbetare genom en tuff pandemi med entusiasm, värme och en ständig blick framåt: Hanna Olsson.

Josefina Rickardt, Expressen

Med data, analys och frihet under ansvar har hon förändrat Expressen i grunden. Det finns ett före och ett efter: Josefina Rickardt.

Patric Hamsch, NWT Media

Med ett ledarskap baserat på lyhördhet och feedback har han på kort tid vunnit medarbetarnas förtroende och skapat ett lag som genomdrivit stora förändringar: Patric Hamsch.

Jury Årets Medieledare:

Ordförande Viveka Hansson, programdirektör TV4, Per Bowallius, egen verksamhet, tidigare vd Mittmedia, Kersti Forsberg, verksamhetschef Fojo, Hanna Stjärne, vd Sveriges Television

Tävlingen är öppen för landets alla mediehus och vinnarna presenteras under branschdagen Årets Dagstidning den 31 mars. Mer om evenemangets program, medverkande och galafest finns på TU:s sajt >>

Mer info:

Johan Taubert, vd TU – Medier i Sverige, johan.taubert@tu.se

Viveka Hansson, programdirektör, TV4, huvudordförande, viveka.hansson@tv4.se

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Tidningsutgivarna
Tidningsutgivarna
Sveavägen 33 (besöksadress)
111 34 Stockholm

08-692 46 00https://tu.se/

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
 

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye