De kan vinna pris för sitt nytänkande

Tre kandidater tävlar om titeln Årets välfärdsförnyare när Dagens Samhälle för fjärde året i rad anordnar Stora Samhällsgalan. Slutkandidaterna valdes ut av en jury bland ett tjugotal nominerade projekt, kommuner, företag och organisationer som förnyat arbetssätt eller verksamhet inom förskola, skola, vård eller omsorg.
Vänstra bilden: Nacka kommun är först i Sverige med att certifiera gode män. På bild: Ann-Charlotte Oetterli, enhetschef på överförmyndarenheten, Mats Bohman, administrativ direktör, och Elisabeth Därth, ordförande för överförmyndarenheten. Mittenbilden: Samarbetet mellan polis och socialtjänst stoppade stöket runt resecentrum i Uppsala. På bild: Hilde Wiberg, verksamhetschef för ungdomsjouren och Eva Köpman, avdelningschef. Högra bilden: ”Projektet har varit så framgångsrikt att vi vill fortsätta”, säger Sergio Garay, stadsdelsdirektör för Västra Hisingen i Göteborg (till höger). Projektledare Daniela Ölmunger till vänster.

För fjärde året i rad uppmärksammar Dagens Samhälle nyskapande exempel på utveckling och förbättring av vår gemensamma välfärd.

Priset Årets välfärdsförnyare går till en verksamhet eller ett arbetssätt som förnyats inom förskola, skola, vård eller omsorg. Bland de drygt 20 nominerade bidragen har tre finalister valts ut:

• Nacka kommun, för sin certifiering av gode män
  • Uppsala kommun och Polisen, för ett unikt samverkansprojekt mot brott och droger
  • Hisingens stadsdelsförvaltningar, Göteborg, för kunskapsnätverket One Stop Future Shop

I juryn som utser vinnarna sitter Åsa Romson, tidigare klimat- och miljöminister, vice stadsminister och språkrör (MP), Håkan Sörman, tidigare VD för SKL, Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, Roland Åkesson, tidigare kommunstyrelseordförande (C) i Mönsterås i 30 år, samt Dagens Samhälles vd och chefredaktör Olov Carlsson.

Priset delas ut på Stora Samhällsgalan den 16 maj.

Läs mer om finalisterna i bifogade artikel.

Bilder