De riskerar sina liv för mänskliga rättigheter – nu kommer de till Stockholm

Den 10–14 oktober kommer närmare 200 människorättsaktivister till Defenders’ Days i Stockholm. Bland dem finns anhöriga till personer som kidnappats av IS i Syrien, miljökämpar från Amazonas och unga aktivister från krigets Ukraina. De har alla en sak gemensamt – de utför ett av världens viktigaste, och farligaste, arbeten.

Vill du boka en intervju med några av våra deltagare?

Under Defenders’ Days 10–14 oktober har ni möjlighet att möta bland andra:

Syriska organisationen MASSAR arbetar för att hitta de som kidnappats av IS
MASSAR består av familjemedlemmar till personer som kidnappats av IS i Syrien och som fortfarande saknas. De dokumenterar försvinnanden i syfte att lokalisera personerna eller ta reda på vad som har hänt dem, men också för att möjliggöra rättsprocesser mot förövarna. Organisationen arbetar också med att försöka få det internationella samfundet att etablera en internationell oberoende mekanism med mandat att undersöka vad som har hänt de över 100 000 personer som har försvunnit i Syrien sedan 2011.

Utöver MASSAR bjuder vi även in flera syriska organisationer som bland annat arbetar med att dokumentera och utreda krigsbrott och brott mot mänskligheten begångna av den syriska regeringen samt andra aktörer i Syrien som är involverade i rättsprocesser mot de ansvariga.

Mariia Sulialina kämpar för barn och ungas rättigheter i kriget i Ukraina
Mariia Sulialina är 26 år och arbetar som projektledare på människorättsorganisationen Almenda. Sedan kriget har organisationen ställt om sin verksamhet och fokuserar nu främst på att skydda barn och unga som fallit offer för Rysslands aggressioner. Mariia Sulialina arbetar med att dokumentera krigsbrott mot barn och unga. Hon var med och organiserade Euromaidan i Yalta på Krim men har sedan tvingats lämna området. Hon drömmer om den dagen hon kan återvända till ett Yalta där den ukrainska flaggan hissas.

Förutom Mariia Sulialina kommer även ukrainska aktivister som arbetar med att dokumentera krigsbrott och journalister som bevakar kriget.

Burcu Bingöllü försvarar mänskliga rättigheter i Turkiet
Burcu Bingöllü kommer från organisationen Hafıza Merkezi som arbetar med demokratiseringen av Turkiet och att hålla den turkiska regeringen ansvarig för brott begångna bakåt i tiden. Hon försvarar försvarare – genom att stötta utsatta människorättsaktivister i landet. Möjligheterna att protestera mot regeringen är begränsade i Turkiet och för bara en vecka sedan var Burcu Bingöllü själv en av 15 personer som greps under en fredlig protest i Istanbul, anordnad av anhöriga till personer som försvann i polisförvar under 1990-talet.

Miljöaktivisten Angela Maldonado kämpar för Amazonas framtid
Angela Maldonado arbetar i Colombia i ett av världens farligaste områden för människorättsförsvarare, Amazonas, där människor mördas för att stå upp för mänskliga rättigheter. Angela Maldonado driver en organisation som arbetar mot olaglig handel med vilda djur och växter, men leder nu också ett projekt för att få unga människor, speciellt flickor och urfolk, att våga engagera sig. På grund av sitt arbete har hon själv fått ta emot dödshot och fick 2019 hjälp med tillfälligt skyddat boende genom Civil Rights Defenders.

Vi kommer även ha besök av Carlos Beristain, som ledde sanningskommissionen i Colombia efter fredsavtalet med Farc-gerillan; hbtqi-aktivister från Kuba, Kenya och Armenien; journalister från Georgien som arbetar nära den ryska ockupationsgränsen och många fler.

Om Defenders’ Days

Sedan starten 2013 har Defenders' Days blivit en av de främsta konferenserna med och för människorättsförsvarare. Defenders' Days erbjuder en trygg plats för människorättsförsvarare runt om i världen. Under konferensen får deltagarna ta del av utbildningar om allt ifrån digital säkerhet till mental hälsa, panelsamtal och möjligheter att träffa och lära av andra i samma situation. Konferensen är också ett tillfälle för deltagarna att samla kraft och ta en paus från de hot och risker många av dem möter i sina hemländer.

Defenders' Days äger rum 10–14 oktober 2022 i Stockholm, med närmare 200 deltagare från 50 länder.

För mer information och för att boka intervjuer med människorättsförsvarare, vänligen kontakta Civil Rights Defenders på:

Telefon: 076 576 27 62 / E-post: press@crd.org

Diktaturkompensation för turister ska öka demokratin i svenskarnas semesterparadis 21.11.2022 09:51:34 CET | Pressmeddelande

Svenska turister uppskattas bidra med närmare två miljarder i intäkter till världens diktaturer – varje år. Nu vill människorättsorganisationen Civil Rights Defenders få svenskarna att diktaturkompensera sina semesterresor. Med hjälp av ett nytt verktyg kan resenärer själva räkna ut hur stort beloppet blir. Ju sämre demokrati desto större kompensation. Kompensationen ska bidra till att stötta det globala demokratiarbetet.

Nobels Fredspris 2022 – Civil Rights Defenders kan kommentera 7.10.2022 12:00:54 CEST | Pressmeddelande

Nobels fredspris 2022 tilldelas bland annat den belarusiska människorättskämpen Ales Bialiatski. Civil Rights Defenders har mångårig erfarenhet av att bevaka och kommentera läget för mänskliga rättigheter i Belarus, och nära relation till Ales Bialiatski. 2014 tilldelades Ales Bialiatski Civil Rights Defenders pris Civil Rights Defender of the Year Award. Han sitter just nu frihetsberövad i Belarus. Vi kan kommentera årets pristagare samt läget för mänskliga rättigheter i Belarus.