De springer för Sverige i Schweiz och Kina: "Vansinnigt stark trupp"

Inför höstens två avslutande omgångar i orienteringens världscup är det svenskt i toppen, både på dam- och herrsidan. Nu presenterar landslagsledningen de löpare som får chansen i Schweiz och Kina.

Halvvägs in i orienteringens världscup toppar Tove Alexandersson och Gustav Bergman. Alexandersson har ett rejält gap ner till tvåan Marika Teini, Finland, medan Bergman bara har 16 poäng till godo på norrmannen Olav Lundanes.

På damsidan är ytterligare två svenskar topp-tio; Karolin Ohlsson ligger sexa och Lina Strand tia. På herrsidan är näst bäste svensk Martin Regborn på tionde plats.

HÄR hittar du aktuell ställning i världscupen.

Återstår gör nu två omgångar. Den 27-29 september avgörs en medeldistans, en knockout-sprint och en traditionell sprint i Schweiz. En månad senare, 26-29 oktober, är det dags för världscupavslutning i Kina där det arrangeras en medeldistans, en sprintstafett och en sprint.

- Vi ser verkligen fram emot höstavslutningen. VM i Norge var en riktig fullträff för svensk del, men nu väntar helt andra utmaningar. Det blir mycket sprintfokus med fyra sprinttävlingar, en medeldistans i Kina som blir mer som en förlängd sprint med tanke på terrängen som väntar och en snabblöpt medeldistans i Schweiz, säger förbundskapten Håkan Carlsson, som hoppas och tror på fortsatta framgångar.

- Vi har en vansinnigt stark trupp med många stjärnor som nyligen fick glänsa på VM, men också med ett helt gäng urstarka löpare som hamnade precis utanför VM-truppen. Det ska bli kul att se vilka som kliver fram i Schweiz och Kina.

Följande löpare åker till Schweiz:

Damer
Tove Alexandersson, Stora Tuna
Anna Bachman, Lidingö
Lilian Forsgren, Tisaren
Sara Hagström, IFK Göteborg
Karolin Ohlsson, Järla
Alva Olsson, Linköping
Lina Strand, Göteborg-Majorna
Josefin Tjernlund, Tisaren
Johanna Öberg, Linné
Reserv: Lisa Risby, Kåre

Herrar
Max Peter Bejmer, IFK Göteborg
Gustav Bergman, Ravinen
Eric Börjeskog, Södertälje-Nykvarn (sprint och knockout)
Johan Högstrand, IFK Göteborg
Martin Regborn, Hagaby
Albin Ridefelt, Linné
Emil Svensk, Stora Tuna
Isac von Krusenstierna, Kåre
Simon Imark (medeldistans)
Reserv: Börjeskog och Imark på medel respektive knockout-sprint och sprint.

Följande löpare åker till Kina:

Damer
Samma trupp som till Schweiz (se ovan).

Herrar
Max Peter Bejmer, IFK Göteborg
Gustav Bergman, Ravinen
Eric Börjeskog, Södertälje-Nykvarn
Jerker Lysell, Rehns BK
Martin Regborn, Hagaby
Albin Ridefelt, Linné
Emil Svensk, Stora Tuna
Isac von Krusenstierna, Kåre
Reserv: Johan Högstrand, IFK Göteborg

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.