Buster

De stora och snabba öppna båtarnas Buster Magnum-familj växer

Dela

Buster Boats förnyar klassikermodellserien av stora öppna aluminiumbåtar, Buster Magnum-familjen som tillverkats från och med år 1990. Säsongens 2018 nyhetsmodeller, Buster Magnum och Buster Super Magnum, är större och har bättre prestanda än den tidigare generationens båtar. ”Det de båda båtarna har gemensamt är en utomordentlig körvänlighet, stabilitet också i stora hastigheter samt ett säkert och förutsägbart beteende” räknar Busters produktutvecklingsdirektör Anders Kurtén upp.

Nya Buster Magnum är en 7,2 meter lång åtta personers öppen båt, vars största motoralternativ är Yamaha F225. Dens storebror, den 7,7 meter långa Super Magnum är certifierad för tio personer och med den största Yamaha F350 V8-motorn stiger toppfarten till 57 knop.

De sjödugliga och representativa båtarnas tuffa karaktär har ett uppenbart släktförhållande med modellseriens nya flaggskepp, den nästan 10 meter långa Buster Phantom. Aluminiumskrovet och –durken, de mörkgråa pulpeterna och de rostfria beslagen förtäljer om Busterns jordnära arv.

Till bägge båtarnas standardutrustning hör en 16 tums Buster Q-smartskärm, som erbjuder föraren all behövlig information från kartor och användarinstruktioner till väderleks- och motorinformation.

Över 5000 tillverkade Magnum-båtar

Den nästan 30-åriga Buster Magnum är genom tiderna den framgångsrikaste och populäraste stora öppna aluminiumbåten i Norden. De nya modellerna för Magnum-familjen till den sjätte modellgenerationen, efter tre Magnums, den ursprungliga Super Magnum och Magnum M5.

Tidigare generationer av Magnum-båtar har sålts i över 5000 stycken. Den sjödugliga och fartfyllda modellen är speciellt populär på Norges och Sveriges öppna kuster mot Atlanten, där man ställer speciellt höga krav på båtarna.

De nya över 7-meters Magnums är klart större båtar än sina äldre syskon. Den första generationens Magnum på drygt sex meter var för 27 år sedan en stor båt enligt dåtida måttstock och de sjödugliga öppna båtarnas motor på 150 hästkrafter representerade en kraftfull effektklass.

Den grundligaste förnyelsen hittills upplevde man i början av 2000-talet, då Magnums största motoreffekt steg till 225 hästkrafter och skrovlängden närmade sig sju meter. Nästa steg togs då Bustern planerad för Yamaha F300-motorn, Buster Super Magnum år 2013 kom ut på marknaden.

Nya Buster Magnum

Den fjärde generationens Buster Magnum är klart större än sin föregångare: skrovlängden har vuxit med 30 centimeter och den är 20 centimeter bredare än sin föregångare. Den moderna och stiliga designen för tankarna direkt till storasyster Phantom.

”I nya Magnum han man storbåtskänsla, köregenskaperna har förbättrats avsevärt tack vare det nya skrovet och tyngdpunkten som förflyttats bakåt. Med en skarpare skrovform och tre par aggressivt utformade steglister har man strävat efter en prestationsförmåga, som gör båten rolig att köra” säger Anders Kurtén.

Den mista motorstyrkan har stigit ett steg till 175 hästkrafter. Magnums största motoralternativ är 225 hästkrafters V6-Yamaha, med vilken man når en toppfart på 47 knop. Tankvolymen har utökats med nästan det dubbla till 300 liter, varvid räckvidden har ökat betydligt.

Tack vare den ekonomiska skrovformen och steglisterna ligger prestandan med samma motoreffekt på föregångarens nivå, även om båten är längre och också lite tyngre. Största personantal har hållits vid åtta personer.

Nya Buster Super Magnum

Nya Super Magnum ersätter i modellsortimentet förutom sin år 2013 presenterade föregångare även Magnum M5. Båten har vuxit betydligt: skrovet är en halv meter längre än föregångarens och vattenlinjen 30 centimeter bredare. Tack vare U-soffan som är standard ryms 10 personer att sitta.

”Super Magnum är en värdig efterföljare till sina båda föregångare. Vi har strävat efter prestanda, men har inte tummat på grundsäkerheten eller förutsägbara köregenskaper”, säger Anders Kurtén.

Största motoralternativet är Yamahas starkaste V8-motor, F350 på 5,3 liter, med vilken man når en toppfart på 57 knop. Området för motoreffekt är stort och börjar från 250 hästkrafter. Den väldiga bränsletanken på 400 liter garanterar en stor räckvidd.

Motorvalet inverkar klart på båtens natur. Ännu med en 300 hästars V6-motor lämpar sig Super Magnum för den vanliga båtföraren och bränsleförbrukningen ligger trots de tilltagna huvudmåtten på föregångarens nivå, med den största Yamaha F350 V8-motorn kan föraren däremot köra hårt även i utmanande förhållanden.

De nya Magnum-båtarna presenterades för återförsäljare och press i september 2017 och de finns till hands för säsongen 2018.

Tekniska uppgifter:

 

Nya 2018 Magnum

Nya 2018 SuperMagnum

Längd

7.20 m

7.70 m

Bredd

2.50 m

2.50 m

Vikt

1,195 kg

1,395 kg

Djupgående

0.54 m

0.54 m

V-botten

21o

21o

Personantal

8

10

Motoreffekt

175–225 hk

250-350 hk

Motorns rigglängd

XL

XL

Bränsletankens volym

300 L

400 L

Toppfart

47 kts

57 kts

Nyckelord

Kontakter

Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör
anders.kurten@busterboats.com
+358 50 327 1272

Bilder

Länkar

Om

Buster Boats är Europas största designer och tillverkare av aluminiumbåtar. Av de över 125 000 aluminiumbåtar som vi sjösatt under 60 års tid är den största delen fortfarande i bruk. 

Båtar har tillverkats under Buster-namnet sedan år 1976, men Busters historia började redan år 1955 med tillverkningen av den första Kello-båten.

Till Buster-sortimentet hör över 20 båtar, vars minsta medlem är den fyra meter långa Buster Mini och den största den närmare tio meter långa Buster Phantom. Över hälften av produktionen exporteras.

Buster-båtarnas tillverkare, Inhan Tehtaat Oy, är ett dotterbolag till Yamaha Motor Europe. Företagets huvudkontor finns i Reso, Finland och tillverkningen sker i Ähtäri.