De största partierna är sämst på utvecklingspolitik

Liberalerna toppar listan på partier som står upp för avgörande frågor inom utrikespolitiken och biståndet tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet, medan Socialdemokraterna inte bara backar utan även aktivt blockerar vissa frågor. Det visar årets upplaga av biståndsorganisationen Diakonias partiledarenkät, som görs varje valår.

Att lova att stå upp för en procent av BNI i bistånd eller att vara för eller emot avräkningar från biståndet – det är frågor som kan ha stor betydelse för utvecklingspolitiken under nästa mandatperiod. Men även att värna den feministiska utrikespolitiken och att aktivt stödja internationella regler som skapar transparens och motverkar skatteflykt är frågor som påverkar miljontals människor världen över.

För att guida i partidjungeln har Diakonia ställt åtta frågor till alla partiledare. Det är frågor som får stor effekt i praktiken och som innebär viktiga vägval för partierna och riksdagen. Alla partier utom Sverigedemokraterna har svarat på enkäten.

Helomvändning från S

Miljöpartiet, Västerpartiet och Liberalerna svarar ja på samtliga frågor i enkäten och tar därmed förstaplatsen. Liberalerna visar en klar förbättring jämfört med tidigare valenkäter Diakonia har genomfört. De har bland annat bytt fot när det gäller EU:s regelverk för företag och mänskliga rättigheter – och är nu för att de regler som finns idag bör utökas och även omfatta mindre företag. Socialdemokraterna däremot backar rejält och har till och med agerat bromskloss i frågan om transparens där alla andra partier går framåt.

– Det är en stor besvikelse att vårt regeringsparti har gjort en helomvändning när det gäller behovet av en strategi för att skapa ett mer transparent internationellt finansiellt system. Det är en otroligt viktig utvecklingsfråga, inte minst nu när kriget i Ukraina har satt strålkastarljuset på behovet av att frysa oligarkers tillgångar och vi har länge sett hur andra kleptokrater plundrar fattiga länder på rikedomar som hamnar i skatteparadis, säger Lena Ingelstam, generalsekreterare för Diakonia.

Många vill ha bort avräkningar

En fråga som har stått ut under våren är avräkningarna från biståndet, och partiernas svar bäddar för en intressant debatt inför höstens val. Både Socialdemokraterna och Moderaterna kan tänka sig att fortsätta med ett system där pengar tas från biståndet för att bekosta flyktingmottagande på hemmaplan. Moderaterna är inte heller främmande för att använda biståndet till ytterligare andra utgiftsposter. Resterande partier ser däremot gärna en större restriktivitet, och både Centerpartiet och Kristdemokraterna är tydliga med att avräkningarna skadar biståndet.

– Det är glädjande att se att majoriteten av riksdagspartierna tar tydligt avstånd från destruktiva avräkningar. Biståndet behövs mer än någonsin och när regeringen nu i vår har tagit många miljarder från biståndet drabbar det miljontals människor, säger Lena Ingelstam.

Under Almedalsveckan i Visby kommer Diakonia att följa upp svaren i enkäten i utfrågningar med representanter för samtliga partier som har svarat i enkäten – lever partierna upp till sina löften? Möt bland andra Märta Stenevi (MP), Håkan Svenneling (V), Jakob Forssmed (KD) och Helena Storckenfeldt (M) på vår scen i Vårdklockans kyrka. Se programmet här.