De tar över Specsavers i Värnamo: ”Framtidstro och trygghet”

Stefan Staaf och Michael le Mahieu har sedan tidigare två butiker i Jönköping, men ville satsa även i Värnamo – nu har de tagit över stadens Specsaverstbutik på Storgatan. – Vi tror på att jobba långsiktigt, många behöver ta hand om sina ögon nu när man suttit hemma så mycket, och vår butik ska kännas säker och trygg i dessa tider, säger Stefan Staaf.

Foto: Specsavers
Michael le Mahieu och Stefan Staaf tror på en ljus framtid för Specsaversbutiken i Värnamo. Foto: Specsavers

De driver sedan drygt fem år tillbaka två butiker i Jönköping, och nyligen tog de båda delägarna Stefan Staaf och Michael le Mahieu över Specaversbutiken i centrala Värnamo också.

– När möjligheten dök upp ville vi ta chansen, vi ser Värnamo som en trevlig stad och tacksam att jobba i. Sedan kom den andra vågen av pandemin men vi ångrade oss inte, vi tänker långsiktigt, vi rustar inför framtiden, då tror jag att behovet kommer vara mycket stort bland människor att komma ut och möta professionell hjälp för ögonhälsa, säger Stefan Staaf.

70 procent av alla svenskar använder glasögon eller kontaktlinser och ännu fler har en nedsatt syn som borde korrigeras, enligt rapporten “Ögonhälsan i Sverige”*. Även om pandemin fortgår, måste man förr eller senare ta hand om sina ögon. Butiken på Storgatan i Värnamo har liksom Specsavers samtliga butiker i landet infört skärpt hygienstandard för att kunderna ska känna sig trygga:

– Vi i optikerbranschen har en viktig funktion i samhället. Alla ska kunna ta hand om sin ögonhälsa under den rådande pandemin, där fyller vi en viktig funktion, säger Stefan Staaf.

Den skärpta hygienstandarden har gällt sedan i våras 2020, och nu går Specsavers vidare med sitt skyddsarbete och låter alla som jobbar i butikerna ha på sig visir eller munskydd.

Fakta: Detta gör Specsavers för att skapa trygga besök i butiken

• Alla anställda i butikerna bär visir eller munskydd

• Alla kunder som bokar en undersökning uppmanas att tvätta sina händer noga inför ett besök och att omboka sin undersökning om man har förkylningssymtom eller har varit i kontakt med någon som har covid-19.

• Kunder uppmanas att använda handsprit när de kommer till butiken.

• All utrustning och alla glasögonbågar desinficeras när de har använts.

• Alla kunder uppmanas att hålla avstånd inne i butiken och vi har minimerat antal som samtidigt får vistas i butiken.

• Anställda tvättar händerna noga och använder handsprit innan kundbesök.

• Flera butiker har utökat sina öppettider för att kunna erbjuda personer i riskgrupp att vara ensam kund i butiken under en speciell tid.

* Den oberoende rapporten Ögonhälsan i Sverige har tagits fram av Copenhagen Economics på uppdrag av Specsavers och finns att ladda ner på https://www.specsavers.se/synvard/battre-ogonhalsa

Foto: Specsavers
Stefan Staaf och Michael le Mahieu har tagit över Specaversbutiken i Värnamo. Foto: Specsavers

Specsavers på Götgatan nyöppnar: Stort tryck att kolla ögonen hos Söderborna23.2.2021 08:30:00 CETPressmeddelande

Söderborna blev pandemimedvetna om vikten av att ta hand om sin syn, vilket ställer nya krav på optikerna: – Många som jobbar hemma behöver nu undersöka synen. Med strikta hygienrutiner och kedjans nya inredningskoncept kan vi garantera en säker och professionell miljö för kunderna, säger Seta Norin, optiker och delägare i Specsavers Götgatan på Söder i Stockholm.