De tar plats i nya ŠKODA Cycling Team 2019

Intresset för att vara med i årets upplaga av ŠKODA Cycling Team var än en gång rekordstort. När anmälan stängde hade hela 2 779 ansökningar kommit in. Lagledningen har nu valt ut och meddelat de motionärer som ska cykla med laget 2019.

Bland de utvalda finns allt från en konstnär från Umeå, bilbyggare från Rättvik, pensionär från Västervik, mellanstadielärare från Västerås samt komikern Måns Möller från Stockholm. Teamet träffades för första gången under helgen för uppstartsträff i Stockholm.

– Uttagningen har varit extra tuff men också väldigt kul. Landet är fullt av starka cyklister och härliga personligheter som skulle platsa i laget. Men nu har vi hittat fram till ett väldigt bra gäng med olika bakgrund och härkomst som förenas i sin motivation för lagets mål på Vätternrundan men också i sin kärlek till cyklingen, säger teamledaren Erik Leonsson. Förutom de 15 rekryterna består ŠKODA Cycling Team även av 15 erfarna ambassadörer, däribland ex-proffsen Fredrik Kessiakoff och Michel Lafis som ska bidra med såväl inspiration som erfarenhet och kunskap. Nytt för i år är att tre av förra årets rekryterade cyklister tar plats som ambassadörer.

– Det är tre personer som gjort en fantastisk resa under året och på flera plan bidragit till att vi fick en så fantastisk  säsong förra året, säger Erik Leonsson. Det är Nathalie Eklund, Payman Hazheer och artisten Daniel Adams Ray.

Det stora målet är att laget i sommar ska ta sig i mål under åtta timmar på Vätternrundan. För att lyckas kommer deltagarna att få hjälp med sin träning, bland annat genom ett fystest och därefter individuella träningsprogram utformade av proffstränaren Mattias Reck. De får även all utrustning som behövs såsom cykel, hjälm, cykeldator, kläder och energidryck.

– Vi är oerhört glada över det växande intresset för ŠKODA Cycling Team och det genuina cykelintresset som finns i hela vårt land. Även om konkurrensen är stentuff vill jag uppmana de som inte blev uttagna i år att söka igen till nästa år. Vi försöker varje år variera gruppens dynamik och de personer som inte blev antagna i år kan mycket väl bli det nästa, säger Veronica Nilsson, press- och sponsoransvarig för ŠKODA Sverige.

ÅRETS REKRYTER I ŠKODA CYCLING TEAM:
Peter Algebäck, Varberg

Ansökningar 2019: 2 779 st
Platser 2019: 15 st
SKODA Cycling Team startade: 2014
Mål på Vätternrundan: Under 8 h.
Partners till laget 2019: Garmin, POC, Maurten, Canyon, Muc Off.

Instagram: @skodacyclingteam
Facebook: @welovecycling

Webb: https://www.welovecycling.com/se/skoda-cycling-team/

Varför sponsrar SKODA cykling?
ŠKODAs historia börjar med en cykel. Våra grundare Vaclav Laurin och Vaclav Klement tillverkade sin första cykel i hemstaden Mlada Boleslav i Tjeckien 1895. På samma adress ligger fortfarande huvudkontoret och det är här vi bygger en del av de miljoner bilar vi varje år säljer världen över. Och just därför har cykling varit viktigt för oss sedan dess.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder fem huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

ŠKODA SCALA vinner eftertraktade Red Dot Award1.4.2019 09:08:37 CESTPressmeddelande

Redan före lansering har ŠKODA SCALA erhållit sitt första hedersbetyg. En jury bestående av 40 internationella experter har belönat den nya kompaktmodellen med prestigefyllda Red Dot Award 2019 i kategorin produktdesign. Detta är den 13:e gången det tjeckiska bilmärket har fått denna eftertraktade utmärkelse. SCALA är den första produktionsmodellen inom ŠKODAs nya designspråk som kommer att definiera utseendet för framtida modeller.

Världspremiär för ny crossover: ŠKODA utökar SUV-familjen24.1.2019 08:18:20 CETPressmeddelande

› En helt ny crossover-modell som kombinerar fördelarna med en SUV med smidigheten hos en kompaktbil › Förstklassiga assistanssystem tillsammans med en modern design och många Simply Clever-funktioner › Världspremiär för den nya ŠKODA-modellen i mars 2019 på den internationella bilsalongen i Genève ŠKODAs nya SUV heter KAMIQ. Ordet KAMIQ kommer från Inuit-folkets språk som lever i norra Kanada och Grönland. Det beskriver något som passar perfekt som en andra hud i varje situation. Med nya KAMIQ presenterar det tjeckiska märket en ny modell som kommer att utöka SUV-utbudet och komplettera KODIAQ och KAROQ. Nya ŠKODA KAMIQ erbjuder det bästa från två världar. Den kombinerar fördelarna med en SUV – hög sitthöjd, bättre överblick, bekväm instigning och urstigning, större markfrigång – med smidigheten och manövrerbarheten hos en kompaktbil. Det gör ŠKODAs stadsanpassade crossover-modell till den perfekta bilen både i och utanför staden. ŠKODA-modellen bygger på Volkswagen Groups modulära pl