De tävlar för Sverige på U21-VM och U18-VM

Nu presenteras de aktiva som ska representera Sverige på U18-VM och U21-VM i augusti. Bland de uttagna hittar vi bland annat den nyblivna guldmedaljören från Europaungdoms-OS, Ingrid Nilsson, och den regerande europamästaren i U18, Tara Babulfath.
Ingrid Nilsson kammade nyligen hem guld i judo vid Europaungdoms-OS i Slovakien. I slutet av augusti har hon en ny chans att ta medalj, då vid U18-VM. Foto: Carlos Ferreira. Bilden får användas fritt för redaktionellt bruk.

Augusti blir en händelserik månad för Svensk Judos del med två stora mästerskap, U18-VM och U21-VM. Först ut är U21-VM som går av stapeln i Guayaquil, Ecuador, den 10–13 augusti. Två veckor senare, den 24–27 augusti, är det dags för U18-VM i Sarajevo, Bosnien och Hercegovina. Sverige kommer ställa upp med fyra aktiva till vartdera mästerskapet.

Uttagna till U21-VM

Tova Granberg, -57 kg, JK Aktiv (Göteborg)

Olle Hermodsson, -73 kg, Staffanstorps JK

Karl Bååthe, -90 kg, IK Södra Judo (Stockholm)

Lukas Roswall, -100 kg, Lidköpings BK

Viktor Carlsson, coach

Det är en lovande trupp som åker till U21-VM i Guayaquil. Samtliga i truppen har presterat på en bra och jämn nivå under vårens och sommarens europacuptävlingar, där alla har tagit sig till medaljmatch.

-       Det ska bli spännande att se hur de aktiva står sig på den absolut högsta nivån i U21. Förhoppningsvis får de ett bra avstamp på U21-VM mot framtida utmaningar både i U21 och senior, säger landslagschef Robert Eriksson.

Uttagna till U18-VM

Tara Babalfath, -48 kg, Stockholms JK

Ingrid Nilsson, -70 kg, Frövi JK

Alexander Mårlöv, -55 kg, Stockholms JK

Alfred Velut, -90 kg, LUGI JK (Lund)

Sally Conway, Coach

Det är en meriterad och stark trupp som åker till U18-VM i Sarajevo. Samtliga har stått på prispallen på europacuptävlingar och två av dem är regerande internationella mästare. Landslagschef Robert Eriksson tror mycket på den svenska truppen.

-       Tara kommer till VM som regerande europamästare och Ingrid som nybliven vinnare av ungdoms-OS (EYOF). Det kommer att bli väldigt nyttiga erfarenheter för dem alla att få tävla mot de absolut bästa i världen och förhoppningsvis kommer vi att få se fina prestationer och framskjutna placeringar.

Båda mästerskapen går att följa live på live.ijf.org.