De tog hem drömrollerna

2Entertain - Part of Moment Group

Nu står det klart att det är Linus Wahlgren och Per Andersson som spelar de två eftertraktade huvudrollerna i en av musikalvärldens mest hyllade musikaler – The Book of Mormon. Med underfundig och knivskarp humor har South Park-killarna Trey Parker och Matt Stone, tillsammans med kompositören Robert Lopez, skapat Sverigeaktuella publik- och kritikersuccén The Book of Mormon. Musikalen nominerades till 14 och tilldelades hela nio Tony Awards 2011, efter Broadway-premiären samma år. Den 26 januari sker premiären på China Teatern i Stockholm. - Intresset för rollerna i musikalen har varit otroligt stort, säger producenten Christoffer Bendixen på 2Entertain.

Alltid på strålande humör, ivriga och iförda kortärmade vita skjortor med namnskyltar, har de peppade Mormon-missionärerna tagit Broadway och Londons West End med storm. Närmast på tur står China Teatern i Stockholm, parallellt med Melbourne i Australien. I USA är showen inne på sitt femte år och musikalpublikens entusiasm går inte att ta miste på. Kväll efter kväll ringlar köerna långa på Broadway. En mormon-satir kan kännas osvensk och samma tongångar hördes inför premiären i London 2013. Men tvivlarna fick fel.

The Book of Mormon varvar humoristisk satir, kulturell okunskap och religiösa funderingar, med musik och fartfyllda sång- och dansnummer. Med sina allvarligare undertoner blandat med tokroliga shownummer och överraskande humoristiska texter har den visat att den är en musikal med något för alla. South Park-duon älskar musikaltraditionen och i föreställningen finns blinkningar till flertalet stora musikaler t.ex The Lion King.

Två omaka Mormon-missionärerna reser, från hemstaden Salt Lake City, på uppdrag till en värld de vet absolut ingenting om. Missionären Elder Price, spelad av Linus Wahlgren, är mormonernas unge stjärna. Men han blir bestört över att bli ihopparad med en science fictionnörd, med ovanligt livlig och absurd fantasi - Per Andersson. Landet dit de skall sändas för att missionera, Uganda, har ingen av dem ens hört talas om tidigare. Elder Price dröm om att missionera runt Disneyland området i Florida går nu i kras. Väl framme i sin nya hemby möts mormon-duon av fattigdom, aids och en härjande krigsherre (vars South Park-fräcka namn inte kan återges i skrift. Tyvärr.)

Oavsett hur mormon-duon lyckas frälsa Uganda, har Book of Mormon frälst publiken. Sedan premiären 2011 har musikalen sålt 2,2 miljoner biljetter, enbart på Broadway. Publiksiffran är överlägsen allt annat på Manhattan, under samma period.

The Book of Mormon spelas på China Teatern våren 2017, med premiär den 26 januari. Officiellt biljettsläpp äger rum den 14 oktober. Biljetterna säljs via www.showtic.se/book-mormon För mer information om föreställningen, besök: www.thebookofmormon.se

Manus & Musik - Trey Parker, Matt Stone & Robert Lopez

KREATIVT TEAM

Regi & översättning - Anders Albien

Koreograf - Siân Playsted

Kapellmästare - Jan Radesjö

Scenograf - Anderas Bini

Kostymdesigner - Camilla Thulin

Mask & Perukdesigner - Linda Kebbon

Ljusdesigner - Palle Palmé

Ljuddesigner - Oskar Johansson

Scengrafik/video - Johan Larsson & Philip Sundbom

”The Book of Mormon” presenteras av 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion.
Presskontakt: Magnus Stråberg 0705-16 60 90

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.

Nu avslöjas de välkända ansiktena i ensemblen för Peter Jöbacks show ”Med Hjärtat Som Insats”22.5.2018 13:20Pressmeddelande

Den 20 september har Peter Jöbacks show ”Med Hjärtat Som Insats” premiär på Cirkus i Stockholm. Vi kan nu avslöja vilka sju personer som kommer att skapa magi tillsammans med Peter i ”cirkusmanegen” i höst. Peter har själv valt ut sin drömcast som kommer att komplettera honom i denna popteater. Det är en mångfacetterad ensemble med sju färgstarka artister där alla har något unikt att tillföra showen. Låt oss presentera Marianne Mörck, Jens Hultén, Elin König Andersson, Gunilla Backman, Frida Öhrn, Karl Noremo och Daniel Mauricio.

MOMENT GROUP AB (publ) offentliggör obligationsprospekt och ansöker om notering av företagsobligationer vid Nasdaq Stockholm18.5.2018 10:13Pressmeddelande

MOMENT GROUP AB (publ) ("MOMENT GROUP") offentliggjorde den 21 mars 2018 att bolaget emitterat icke säkerställda företagsobligationer om 200 miljoner SEK. Obligationerna emitteras under en total ram om 400 miljoner SEK och löper under tre år med en rörlig ränta om Stibor 3m + 6,0 procent med Stiborgolv. I enlighet med villkoren för obligationerna ska MOMENT GROUP ansöka om notering av obligationerna vid Corporate Bond List of Nasdaq Stockholm. I syfte att kunna notera obligationerna har MOMENT GROUP upprättat ett prospekt.