De tog hem drömrollerna

2Entertain - Part of Moment Group

Nu står det klart att det är Linus Wahlgren och Per Andersson som spelar de två eftertraktade huvudrollerna i en av musikalvärldens mest hyllade musikaler – The Book of Mormon. Med underfundig och knivskarp humor har South Park-killarna Trey Parker och Matt Stone, tillsammans med kompositören Robert Lopez, skapat Sverigeaktuella publik- och kritikersuccén The Book of Mormon. Musikalen nominerades till 14 och tilldelades hela nio Tony Awards 2011, efter Broadway-premiären samma år. Den 26 januari sker premiären på China Teatern i Stockholm. - Intresset för rollerna i musikalen har varit otroligt stort, säger producenten Christoffer Bendixen på 2Entertain.

Alltid på strålande humör, ivriga och iförda kortärmade vita skjortor med namnskyltar, har de peppade Mormon-missionärerna tagit Broadway och Londons West End med storm. Närmast på tur står China Teatern i Stockholm, parallellt med Melbourne i Australien. I USA är showen inne på sitt femte år och musikalpublikens entusiasm går inte att ta miste på. Kväll efter kväll ringlar köerna långa på Broadway. En mormon-satir kan kännas osvensk och samma tongångar hördes inför premiären i London 2013. Men tvivlarna fick fel.

The Book of Mormon varvar humoristisk satir, kulturell okunskap och religiösa funderingar, med musik och fartfyllda sång- och dansnummer. Med sina allvarligare undertoner blandat med tokroliga shownummer och överraskande humoristiska texter har den visat att den är en musikal med något för alla. South Park-duon älskar musikaltraditionen och i föreställningen finns blinkningar till flertalet stora musikaler t.ex The Lion King.

Två omaka Mormon-missionärerna reser, från hemstaden Salt Lake City, på uppdrag till en värld de vet absolut ingenting om. Missionären Elder Price, spelad av Linus Wahlgren, är mormonernas unge stjärna. Men han blir bestört över att bli ihopparad med en science fictionnörd, med ovanligt livlig och absurd fantasi - Per Andersson. Landet dit de skall sändas för att missionera, Uganda, har ingen av dem ens hört talas om tidigare. Elder Price dröm om att missionera runt Disneyland området i Florida går nu i kras. Väl framme i sin nya hemby möts mormon-duon av fattigdom, aids och en härjande krigsherre (vars South Park-fräcka namn inte kan återges i skrift. Tyvärr.)

Oavsett hur mormon-duon lyckas frälsa Uganda, har Book of Mormon frälst publiken. Sedan premiären 2011 har musikalen sålt 2,2 miljoner biljetter, enbart på Broadway. Publiksiffran är överlägsen allt annat på Manhattan, under samma period.

The Book of Mormon spelas på China Teatern våren 2017, med premiär den 26 januari. Officiellt biljettsläpp äger rum den 14 oktober. Biljetterna säljs via www.showtic.se/book-mormon För mer information om föreställningen, besök: www.thebookofmormon.se

Manus & Musik - Trey Parker, Matt Stone & Robert Lopez

KREATIVT TEAM

Regi & översättning - Anders Albien

Koreograf - Siân Playsted

Kapellmästare - Jan Radesjö

Scenograf - Anderas Bini

Kostymdesigner - Camilla Thulin

Mask & Perukdesigner - Linda Kebbon

Ljusdesigner - Palle Palmé

Ljuddesigner - Oskar Johansson

Scengrafik/video - Johan Larsson & Philip Sundbom

”The Book of Mormon” presenteras av 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion.
Presskontakt: Magnus Stråberg 0705-16 60 90

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport andra kvartalet: Ansökan till Nasdaq Stockholm inlämnad och ytterligare ett förvärv genomfört.20.7.2018 08:48Pressmeddelande

Moment Group är på väg att ta nästa steg i att etablera sig som den ledande aktören i upplevelseindustrin då koncernen i maj lämnade in en ansökan för notering vid Nasdaq Stockholm, och även genomförde uppstartsmöte med Nasdaq samt börsrevisor under kvartalet. Huvudanledningen är våra tillväxtambitioner i en växande bransch och koncernen har blivit avsevärt större det senaste året. Omsättningen (pro-rata) har på rullande 12-månader ökat med 27%. Även andra kvartalet uppvisade en hög tillväxttakt på totalt 45% och nådde pro-rata omsättning 237,9 msek (163,8 msek). Omsättningstillskottet kommer främst från Hansen inom affärsområde Event, samt inom Venues från öppningen av Kungsportshuset i Göteborg och förvärvet av Ballbreaker. Sammantaget under kvartalet utgör 38% organisk tillväxt och 7% förvärvad tillväxt.

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.