De tog hem drömrollerna

2Entertain - Part of Moment Group

Nu står det klart att det är Linus Wahlgren och Per Andersson som spelar de två eftertraktade huvudrollerna i en av musikalvärldens mest hyllade musikaler – The Book of Mormon. Med underfundig och knivskarp humor har South Park-killarna Trey Parker och Matt Stone, tillsammans med kompositören Robert Lopez, skapat Sverigeaktuella publik- och kritikersuccén The Book of Mormon. Musikalen nominerades till 14 och tilldelades hela nio Tony Awards 2011, efter Broadway-premiären samma år. Den 26 januari sker premiären på China Teatern i Stockholm. - Intresset för rollerna i musikalen har varit otroligt stort, säger producenten Christoffer Bendixen på 2Entertain.

Alltid på strålande humör, ivriga och iförda kortärmade vita skjortor med namnskyltar, har de peppade Mormon-missionärerna tagit Broadway och Londons West End med storm. Närmast på tur står China Teatern i Stockholm, parallellt med Melbourne i Australien. I USA är showen inne på sitt femte år och musikalpublikens entusiasm går inte att ta miste på. Kväll efter kväll ringlar köerna långa på Broadway. En mormon-satir kan kännas osvensk och samma tongångar hördes inför premiären i London 2013. Men tvivlarna fick fel.

The Book of Mormon varvar humoristisk satir, kulturell okunskap och religiösa funderingar, med musik och fartfyllda sång- och dansnummer. Med sina allvarligare undertoner blandat med tokroliga shownummer och överraskande humoristiska texter har den visat att den är en musikal med något för alla. South Park-duon älskar musikaltraditionen och i föreställningen finns blinkningar till flertalet stora musikaler t.ex The Lion King.

Två omaka Mormon-missionärerna reser, från hemstaden Salt Lake City, på uppdrag till en värld de vet absolut ingenting om. Missionären Elder Price, spelad av Linus Wahlgren, är mormonernas unge stjärna. Men han blir bestört över att bli ihopparad med en science fictionnörd, med ovanligt livlig och absurd fantasi - Per Andersson. Landet dit de skall sändas för att missionera, Uganda, har ingen av dem ens hört talas om tidigare. Elder Price dröm om att missionera runt Disneyland området i Florida går nu i kras. Väl framme i sin nya hemby möts mormon-duon av fattigdom, aids och en härjande krigsherre (vars South Park-fräcka namn inte kan återges i skrift. Tyvärr.)

Oavsett hur mormon-duon lyckas frälsa Uganda, har Book of Mormon frälst publiken. Sedan premiären 2011 har musikalen sålt 2,2 miljoner biljetter, enbart på Broadway. Publiksiffran är överlägsen allt annat på Manhattan, under samma period.

The Book of Mormon spelas på China Teatern våren 2017, med premiär den 26 januari. Officiellt biljettsläpp äger rum den 14 oktober. Biljetterna säljs via www.showtic.se/book-mormon För mer information om föreställningen, besök: www.thebookofmormon.se

Manus & Musik - Trey Parker, Matt Stone & Robert Lopez

KREATIVT TEAM

Regi & översättning - Anders Albien

Koreograf - Siân Playsted

Kapellmästare - Jan Radesjö

Scenograf - Anderas Bini

Kostymdesigner - Camilla Thulin

Mask & Perukdesigner - Linda Kebbon

Ljusdesigner - Palle Palmé

Ljuddesigner - Oskar Johansson

Scengrafik/video - Johan Larsson & Philip Sundbom

”The Book of Mormon” presenteras av 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion.
Presskontakt: Magnus Stråberg 0705-16 60 90

Åvägen 17F

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 1,8 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

"Minns du mig?" - turnén slår försäljningsrekord och nu är det klart att turnén även kommer till Stockholm och Maximteatern15.12.2017 15:45Pressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Relationskomedin MINNS DU MIG?- med Annika Andersson och Thomas Petersson i huvudrollerna - har gjort succé bland kritiker och publik under hösten på Lisebergsteatern. Den 20 november släpptes biljetterna till vårens Sverige-turné och efter bara tre dagar blev ett flertal föreställningar slutsålda och har fått kompenseras med extrainsatta föreställningar i flertalet städer. Nu kan det bekräftas att turnén förlängs och kommer avsluta sitt segertåg med sex föreställningar på Maximteatern i Stockholm i slutet på april. ”Publiken har uppenbarligen nåtts av snacket kring att det är en föreställning som absolut bör ses. Vi har släppt upp nästan alla möjliga dagar och speltider i nuläget och ligger ändå på över 70% beläggning redan nu. Vi försöker hitta så många möjligheter som möjligt att spela föreställningen och igår lyckades vi få till ett sista efterlängtat turnéstopp.” säger producenten Christoffer Bendixen, 2Entertain. ”Skrattfest med igenkänning, värm

Thomas Petersson i regi av Edward af Sillén tar komiska komedin ”DubbelTrubbel” till Krusenstiernska Teatern sommaren 2018!6.12.2017 13:45Pressmeddelande

Komiskt kaos på Krusenstiernska Teatern i Kalmar sommaren 2018! Thomas Petersson och Edward af Sillén kommer med prisvinnande farsklassiker ”DubbelTrubbel” till en av Sveriges vackraste sommarscener. Premiär äger rum den 28 juni och föreställningen spelas torsdagar- lördagar fram till den 28 juli 2018. Biljetterna släpps torsdag den 14 december.

TOMAS LEDIN ADDERAR EXTRA FÖRESTÄLLNINGAR I GÖTEBORG29.11.2017 06:00Pressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Med hyllande recensioner och utsålda hus ända sedan premiären är SKARPT LÄGE en massiv succé! Just nu går showen på Cirkus i Stockholm och i vår är det dags för Göteborg och Rondo. Biljettförsäljningen i Göteborg går i rekordfart – nu släpps fler föreställningar och perioden på Rondo förlängs ända in i maj! Biljetter till extraföreställningarna i Göteborg släpps idag kl 9.00 på Showtic.se och Liseberg.se. "Höjer temperaturen till kokpunkten" Anders Nunstedt, Expressen 4/5 "En fullträff för Ledin" Jens Peterson, Aftonbladet 4/5 "Grym helkväll med Ledin!" Mix Megapol 4/5 Skarpt läge spelas nu i höst på Cirkus i Stockholm och har premiär i Göteborg den 18 januari där den spelas under hela våren. Föreställningen produceras av 2Entertain, Live Nation och Vicky Nöjesproduktion Presskontakt: Kim Halling - PR & Marketing Manager kim.halling@livenation.se 2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar