De ungas topp 10 när det gäller varumärken

Vilka varumärken pratar unga om? YouGov BrandIndex lanserar nu de ungas rankninglista över varumärken.

Facebook, Volvo och Apple toppar YouGov BrandIndex lista över varumärken med högst word of mouth-värde bland unga i åldern 18-34 år. De ungas tio-i-topplista innehåller en blandning av globala teknikjättar och svenska klassiker.

Topp 10-listan med varumärken det pratas mest om

Facebook ligger på en klar förstaplats med ett värde på 70 % och har ett långt försprång till andraplatsens Volvo, som har dominerat YouGov BrandIndex rankningar med högst image-värde i många år. Volvo har ett word of mouth-värde på 59 %, tätt följt av Apple på tredjeplats med ett värde på 58 %.

Flera klassika varumärken, som normalt också brukar hamna högt på YouGov BrandIndex image-rankningslistor, är också med på de ungas rankninglista över varumärken det pratas mest om. Exempelvis ICA (56 %), IKEA (53 %) och Systembolaget (52 %).

Ökat mest 2017

Samsung, som har förbättrat sitt word of mouth-värde med 4,5 %-enheter under 2017, är varumärket som ökat mest bland de unga trots återkallelsen av Samsung Galaxy Note7 i september 2016 som resulterade i negativ PR.

Om YouGov BrandIndex rankingen

I Sverige mäts cirka 300 svenska varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland allmänheten i Sverige som ger sin uppfattning av olika varumärken.

Rankningen bland unga är framtagen med hjälp av YouGov BrandIndex word of mouth-värde, bland alla varumärken som respondenterna i åldern 18-34 år har hört något positivt om (positivt buzz). Vi har endast inkluderat varumärken som har uppnått minst 200 intervjuer under perioden.

Word of mouth-värdet beräknas genom att fråga respondenterna vilka varumärken de har pratat om med vänner och familj genom samtal, online eller i sociala medier under de senaste två veckorna.

Buzz beräknas genom att fråga respondenterna om de under de senaste två veckorna har hört något positivt eller negativt om ett specifikt varumärke genom reklam, nyheter eller vänner och familj.

Data är från 1 september 2016 till 31 augusti 2017.

Image: GettyImages