De utbildar ingenjörer om cirkulär produktion

Svensk produktion måste bli mer hållbar. Vi behöver minska energiåtgången och förbrukningen av ändliga resurser. Det menar forskarna Glenn Johansson, Erik Sundin och Magnus Wiktorsson. Nu utkommer de på Studentlitteratur med en första kursbok om hållbar tillverkning.

Illustration från bokens framsida.

Glenn Johansson, professor i produktutveckling vid Mälardalens högskola, Erik Sundin, professor i hållbar produktion vid Linköpings universitet och Magnus Wiktorsson, professor i produktionslogistik vid KTH ger alla kurser i hållbar produktion för morgondagens ingenjörer. Linköpings universitet var först ut, redan år 2010 hölls den första kursen.

Nu har de också skrivit den första kursboken i ämnet hållbar tillverkning”Sustainable manufacturing – why and how to improve environmental performance” som de ger ut vid Studentlitteratur.

– Om industrin ska kunna anpassas efter planetens gränser för resursanvändning räcker inte effektivare tillverkningsprocesser. Hållbar produktion ska vara en del av ett företags samtliga processer, från produktutveckling till eftermarknadsledet, säger Erik Sundin.

Många företags processer är redan idag energisnåla och resurseffektiva, men genom hållbar produktion blir företagen en del av omställningen till en cirkulär ekonomi. Dessutom måste man se till företagets del i värdekedjan. Tillverkningen är inte en isolerad del utan en del av hela produktlivscykeln.

Boken är i första hand tänkt för studenter vid kurser på ingenjörsprogrammen men borde även läsas av industrin.

– Ämnet har inga landsgränser, det är globala frågeställningar, förklarar Glenn Johansson.

– Utbildning och kompetensutveckling är inte något man kan ägna sig åt tillfälligt, speciellt inte med tanke på den snabba teknikutvecklingen och klimatforskningen. Det är inte ofta man tycker sig ha tid att sätta sig ner med en bok om hållbar produktion, men just nu kan det vara väl investerad tid, säger Magnus Wiktorsson.

Illustration från bokens framsida.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.