De utser Årets Dagstidning 2017

Kerstin Brunnberg, Claes de Faire och Eva Hamilton är tre av de totalt 13 personer som sitter i juryn för 2017 års upplaga av branschorganisationen TU – Medier i Sveriges årliga tävling Årets Dagstidning. Juryn är med och bestämmer vilka medier som ska vinna priser i Årets Dagstidnings sex olika prisklasser. Det är Årets Dagstidning – Helhetspriset, Årets Affär, Årets Idé, Årets Kampanj, Årets Redaktion och så årets nya pris Årets Ljud & Bild. Vinnarna presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 4 april 2017.

- Vi är verkligen glada över att få presentera en så namnkunnig och insatt jury till Årets Dagstidning. Den representerar kunskap från olika delar av landet och från olika delar av mediebranschen, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

Prisutdelningen föregås av en branschdag med en rad inhemska och utländska talare. All information om hela evenemanget Årets Dagstidning 2017 kommer att publiceras löpande på TU:s sajt (tu.se) och av mediepartnern Dagens Media.

Varje tävlingsklass har en egen jurygrupp. Denna grupp utser tre nominerade i varje tävlingsklass och en vinnare. Samtliga ledamöter ingår dessutom i juryn för Årets Dagstidning – Helhetspriset.

Helhetspriset:

• Kerstin Brunnberg , tidigare vd Sveriges Radio, ordförande
  • Cecilia Beck-Friis , vd Rayvr
  • Niclas Breimar , vd och rektor Poppius journalistskola
  • Daniel Collin , vd mediebyrån MEC
  • Unn Edberg , vice vd Chef, ordf Sveriges Tidskrifter
  • Anders Eriksson , vd Sveriges Annonsörer
  • Claes de Faire, Head of innovation, seniorkonsult på Novare
  • Eva Hamilton , tidigare vd Sveriges Television
  • Lena Larsson , vd BBGruppen, tidigare vd för Stampen Local Media
  • Anna Rastner , digital programchef TV4
  • Frippe Stenberg , varumärkesdirektör Scandic
  • Frida Åberg , Client Service Director på mediebyrån PHD

Årets Redaktion och Årets Ljud & Bild (nytt!):

• Anders Ahlberg , tidigare publisher Kyrkans Tidning och chefredaktör Medievärlden, ordförande
  • Niclas Breimar , vd och rektor Poppius journalistskola
  • Unn Edberg , vice vd Chef, ordf Sveriges Tidskrifter
  • Lena Larsson , vd BBGruppen, tidigare vd för Stampen Local Media

Årets Kampanj och Årets Affär:

• Anna Rastner , digital programchef TV4, ordförande
  • Anders Eriksson , vd Sveriges Annonsörer
  • Frippe Stenberg , varumärkesdirektör Scandic
  • Frida Åberg , Client Service Director på mediebyrån PHD

Årets Idé:

• Cecilia Beck-Friis , vd Rayvr, ordförande
  • Daniel Collin , vd mediebyrån MEC
  • Claes de Faire, Head of innovation, seniorkonsult på Novare
  • Eva Hamilton , tidigare vd Sveriges Television

Vid frågor kontakta:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Bodil Gidlund, projektledare TU, bodil.gidlund@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

TU - Medier i Sverige, Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, 104 22 Stockholm.

Medlemsföretagen ger ut morgon- kvälls- och gratistidningar, har tv- och radiostationer, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 6 procent under andra kvartalet31.8.2017 09:00Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-31   Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressens annonsintäkter ökade 9,6 procent, medan storstadspressens ökade med 2,9 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - Den starka ekonomiska tillväxten är en av förklaringarna till att vi ser så här höga tillväxttal. Det är mer än ett år sedan den digitala annonstillväxten var så här robust, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Kvälls- och morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade under andra kvartalet 2017 med cirka 14 procent, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q2 2017 Utveckling Ackumulerat 2017   Mnkr % Mnkr Storstadspress 112

Reklamskatten avskaffas28.8.2017 14:20Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-28   Regeringen har i dag aviserat att reklamskatten avskaffas i sin helhet fr o m den 1 januari 2018. 20 års lobbyarbete har äntligen givit resultat. - Detta är ett mycket välkommet beslut, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. Reklamskatten är en orättvis och konkurrenssnedvridande skatt på kvalitetsmedier.                  - I praktiken är det i dag bara dagstidningar som betalar reklamskatt och dessutom endast vissa av dem. Riksdagen gav redan år 2002 regeringen till känna att reklamskatten borde avskaffas. Det är därför inte en dag för tidigt.

TU - Medier i Sverige välkomnar förslag om förstärkt meddelarskydd!24.5.2017 08:44Pressmeddelande

I går eftermiddag överlämnades utredningen om förstärkt meddelarskydd i privatiserad och offentligfinansierad verksamhet till regeringen. Sedan tidigare har riksdagen beslutat att ett sådant förstärkt meddelarskydd ska gälla för privatiserad offentligfinansierad verksamhet i vård, skola och omsorg. Den lagändringen träder i kraft den 1 juli i år. Den nya utredningen föreslår att det förstärkta meddelarskyddet ska utvidgas till att gälla även för privatiserade offentligfinansierade verksamheter som kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjuts. TU - Medier i Sverige välkomnar förslaget. - När verksamheten är offentligfinansierad ska meddelarskyddet gälla fullt ut och inte göras beroende av i vilken associationsrättslig form den bedrivs. TU tillstyrker därför förslaget, säger Jeanette Gustafsdotter, VD. Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se Följ oss gärna på Twitter   och på Fac

TU tar täten med rekommendation om natives!22.5.2017 09:45Pressmeddelande

”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig och alltmer betydelsefull affärsintäkt för medieföretagen. Men det ställer samtidigt krav på tydlighet mot läsare och användare. Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte. Och då ska detta klargöras tydligt. Ingen ska leva i villfarelse om vad som är vad. TU:s styrelse har därför – efter ett förankringsarbete bland TU:s medieföretag och mediekoncerner - tagit fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer, som nu antagits av TU:s styrelse. - Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi - och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige. TU uppmanar medlemsföretagen att följa denna rekommendation. Rekommendationen