De vann Årets Dagstidning 2019

I kväll delades utmärkelserna Årets Dagstidning 2019 ut på Berns i Stockholm. Priserna delas ut i sju kategorier av branschorganisationen TU – Medier i Sverige.
Foto: Göran Johansson/Frilansfotograferna

Vinnarna har utsetts av självständiga och branschkunniga jurygrupper. Mer information om priskriterier och jurygrupper finns på TU:s sajt.

Alla vinnare av Årets Dagstidning 2019

Alla vinnare av Årets Dagstidning 2019

Årets Dagstidning – Helhetspriset

Vinnare: Norrbottens Media

Motivering: Detta numera helt samkörda mediehus har under de senaste tre åren gått från minskande kassa till en på över 100 miljoner, från knappt synlig vinst till 25 miljoner och från sjunkande total upplaga till svagt stigande. 2018 var det mest framgångsrika året någonsin. Och framgångarna firas gemensamt på torsdagarna. I dag är det firartorsdag: Årets helhetspris går till Norrbottens Media!

Årets Redaktion

Vinnare: Östersunds-Posten

Motivering: Årets Redaktion har jobbat i motvind i år. Men trots det inte backat från grunduppdraget, att gräva, granska och våga publicera obekväma sanningar. Även om det leder till kraftiga motreaktioner. När ledningen för lokalsamhällets stolthet gör sig skyldiga till ekonomiskt självmål backar inte Årets Redaktion. Modet, målmedvetenheten och maktgranskningen är i särklass. Årets Redaktion spelar i en egen division. Årets redaktion är Östersunds-Posten!

Årets Ljud & Bild

Vinnare: Aftonbladet Podcast

Motivering: Genom smarta högtalare och röststyrda plattformar strömmar deras omfattande innehåll snart i varje öra. För sin förmåga att alltid våga satsa framåt, pröva ny teknik och på så sätt vara en inspiration för andra aktörer: Årets ljud & bild är Aftonbladet Podcast!

Årets Affär

Vinnare: Bonnier News Brand Studio

Motivering: Med ett ojämförbart finansiellt resultat har man visat på affärsutveckling i världsklass. Genom att djärvt utnyttja kraften i ny teknik och gränsöverskridande samarbeten har man visat att växa kan vara den bästa vägen till lönsamhet. Priset för Årets affär går till Bonnier News Brand Studio.

Årets Kampanj

Vinnare: Svenska Dagbladet och Schibsted Sales & Inventory – Klimatutmaningen

Motivering: Att lyckas skapa en kampanj som förenar såväl nyhetsvärde, läsarvärde och värde för annonsörer är imponerande. Att göra det på ett sätt som genererar intresse och resultat långt över förväntningar är värt att prisas. Speciellt när det handlar om att få oss alla att leva ett mer klimatsmart liv. Priset för Årets kampanj går till Svenska Dagbladet och Schibsted Sales & Inventory – Klimatutmaningen.

Årets Idé

Vinnare: Aftonbladet och Maktens kvitton

Motivering: Metoden är lika enkel som genial. Redaktionens genomförande av denna originalidé har lett till att granskningen av förtroendevalda kunnat mångdubblas i omfattning. Genom att bygga på traditionell grävjournalistik och lägga till perspektiv som de granskade själva tillför med sina berättelser i sociala medier har redaktionen kunnat avslöja felaktig användning av skattemedel, vilket för mediehuset inneburit både internationell uppmärksamhet och uppemot åtta miljoner sidvisningar. Vinnare i Årets idé är Aftonbladet och Maktens kvitton!

Årets Utvecklare

Vinnare: Karin Skogh, Expressen

Motivering: Årets utvecklare ligger steget före. Genom stort engagemang, driv och nyfikenhet bidrar hon till att mediehuset rör sig framåt – med samlad kraft inifrån och med fokus på användarna. Grunden är en säker publicistisk kompass och ett bra samspel mellan de kompetenser som finns i dagens mediehus – analytiker, produktägare, ux:are och utvecklare samt annons. Här finns både nytänkande i innehållet och i dess paketering. Därmed når teamet nya målgrupper och affärsmål så som en kraftigt ökad marknadsandel i mobilen. Årets utvecklare är Karin Skogh, Expressen!

Foto: Göran Johansson/Frilansfotograferna