Tidningsutgivarna

De vann Årets Dagstidning 2022

I kväll korades vinnarna under prisgalan Årets Dagstidning på Berns i Stockholm. Priser delades ut i åtta olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.

Foto: Göran Johansson (Gejo foto)

Vinnarna har utsetts av självständiga och branschkunniga jurygrupper. Läs mer om dessa, priskriterierna och om övriga nominerade på Tidningsutgivarnas webbplats.

Här är alla vinnare i Årets Dagstidning 2022:

Årets Dagstidning Helhetspriset: Göteborgs-Posten
Ett imponerande exempel på att starkt innehåll och journalistik är den långsiktigt rätta vägen till en stabil affär och lönsamhet. Vinnaren av Helhetspriset 2022, har inte tagit några genvägar – och nu pekar alla pilar åt rätt håll.

Årets Redaktion: Nerikes Allehanda
Att tänka målgrupp utan att tappa fokus på journalistiskt djup och presentation. Det är genomtänkt, systematiskt och – lönsamt. Inte ens hoten från Kina stoppar den här redaktionen.

Årets Bevakning: Norr Media livesport
Orädd och kreativ nybyggaranda tar tekniken till hjälp för att – oavsett pandemirestriktioner – ge den live-törstande publiken en känsla av att vara på plats där det händer, när det händer.

Årets Affär & Innovation: Aftonbladet Wellobe
Årets vinnare har genom rebranding och ompositionering förstärkt sin position. Det är inspirerande att se hur vinnaren tack vare redaktionellt fokus och satsningar i ny teknik säkerställt en lyckad rebranding, och hur man på kort sikt skapat en affär med hög tillväxt och långsiktig affärspotential.

Årets Kampanj: UNT och KLBR live
Årets vinnare har utnyttjat trovärdigheten i sitt varumärke och bredden i sina kanaler för att skapa värde för kunden. Det är inspirerande att se hur de under kampanjen löpande följt upp utfallet och efter hand satt in åtgärder för att säkerställa ett framgångsrikt utfall. Man visar att ett tydligt fokus, och konsekvent marknadsföring i mediehusets kanaler ger tydliga resultat.

Årets Bildjournalistik: Magda Gad, Expressen
Genom kameran får vi se en vändpunkt i världshistorien. Genom människorna förstår vi hur det känns. Tack vare modet och envetenheten kommer bildjournalistiken närmare än något annat. Vi var där när Kabul föll tillsammans med vinnaren: Magda Gad, Expressen

Årets Ljudjournalistik: NWT Krim – en podd om värmländska brott
Spännande, engagerat och oavbrutet intressant. Reportrarna växlar ut sin djupa kunskap, klarar den svåra balansen i medieetiken och gör att historierna blir angelägna för alla. Årets ljudjournalistik är en inspiration för lyssnare, poddproducenter och mediehus: NWT Krim.

Årets Medieledare: Josefina Rickardt
Hon krossar den stereotypa bilden av en ”stark och högröstad chef” – men när hon pratar lyssnar alla. Ett tydligt och inspirerande ledarskap som skapat en genomgripande och helt avgörande förändring av ett mediehus; Expressen.

Foto: Göran Johansson (Gejo foto)

Tidningsutgivarna

08-692 46 00https://tu.se/

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Följ Tidningsutgivarna

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna

Lägesrapport, Johan Taubert20.5.2022 06:55:00 CEST | Pressmeddelande

Redan samma vecka som ryska trupper inledde sitt anfall mot Ukraina tog Tidningsutgivarna beslut om att donera en miljon kronor till stöd för ukrainska journalister och lokala publicister. Nu i veckan beslutade en enig TU-styrelse att skjuta till ytterligare 60 000 euro. Pengarna går till Ukrainian Media Fund, som Tidningsutgivarna varit med och startat tillsammans med våra nordiska systerorganisationer, Bonnier News och Gazeta Wyborcza Foundation. Med hjälp av bland annat Ukrainas motsvarighet till Tidningsutgivarna och landets journalistförbund förser fonden ukrainska journalister med arbets- och skyddsutrustning samt bidrar till att de varje månad kan kvittera ut en lön. Jag har tidigare informerat om de pluggannonser vi tagit fram (använd gärna dem!) och som berättar om dagspressbranschens engagemang i fonden. Veckans beslut av TU:s styrelse är ytterligare ett kvitto på hur branschen genom TU sluter upp och i verklig handling visar solidaritet med kollegorna i Ukraina. Regeringen h