De vann träbranschens pris för sitt arbete med utvecklingen av svenskt trä i världen

2021 års prismottagare är en ”timber man”, rakt igenom. Han har sedan 70-talet, då han tog sitt första steg in i branschen, bidragit till att utveckla Storbritannien till att bli den största och viktigaste marknaden för export av svenska trävaror. Under Trämarknaden i Karlstad fick Tony Traynor ta emot det prestigefulla priset riddare av Trämarknadsordern. 2020 års pris delades också ut på plats till Anders Ek för hans insatser att driva utvecklingen på marknaden framåt för svenskt trä.

- It is quite an honour to receive this recognition. Having worked for most of my career for Swedish companies it has been a great experience to have worked and met with so many people, many of whom have become my friends. Working on your behalf in the UK, I really feel that with the help of my Swedish colleagues over these past 40 years, I have been able to represent the very best of the ethos and aims of the industry in Sweden and helped to increase the recognition in the UK of Swedish Wood, and who it represents. I would finally like to thank everyone involved in making this prestigious award to me, säger Tony Traynor, Project Manager, Swedish Wood.

Motiveringen lyder “His experience of Swedish mills, the UK market and the UK trade sector, and all the friends and acquaintances he has made over the years, have been invaluable to his work for Swedish Wood, much of which has been about building co-operation and relationships.”

Även 2020-års pris delades ut under dagens Trämarknaden i Karlstad. 2020 ställdes Trämarknaden in under pandemin, och i år fick vinnaren Anders Ek, styrelseledamot i CEI-Bois, The European Confederation of Woodworking Industries, ta emot priset på scenen. CEI-Bois representerar europeisk trämekanisk industri inklusive sågverk i EU.

- Vinnaren av Trämarknadsordern 2020 har alltid haft en vilja att driva värdekedjorna för försäljningen av trävaror framåt och därmed också utmana sina organisationer att ta nya steg, motiverade Mathias Fridholm, direktör Svenskt Trä, och tillägger:

- Nämn hans namn i träsammanhang i Storbritannien, Italien, Bryssel, Hong Kong eller Marocko så kommer du otvivelaktigt att få höra en historia om några av alla de tusentals förhandlingar, möten och diskussioner han har deltagit i genom åren.

- Stort tack! Det har varit roligt och givande att få arbeta i branschen så länge som jag har. Tack så mycket till alla på Svenskt Trä och till alla som jag har fått chansen att diskutera och jobba tillsammans med under alla dessa år, säger Anders Ek, styrelseledamot i CEI-Bois.

Om priset
Årets träriddare tillkännages enligt tradition under Trämarknaden i Karlstad, en av de främsta mötesplatserna för den svenska och internationella träindustrin. Priset har delats ut sedan 1962 och hyllar de personer som med gagnelig gärning fört branschens utveckling framåt.

Tony Traynor
Anders Ek

“Första stegen till balans på de globala trävarumarknaderna”23.11.2021 10:26:40 CET | Pressmeddelande

Träindustrin har som många andra branscher påverkats starkt av pandemin och rekord har slagits både vad det gäller låga lager och höga priser. Samtidigt ställs också frågan om hur om de skogspolitiska frågorna, på nationell- och EU-nivå, kommer att påverka branschen. Intresset för marknadsseminariet på Trämarknaden i Karlstad den 18 november var också rekordhögt när träbranschen, experter och press träffades för att diskutera högaktuella frågor och sia om framtiden.

Svårsiad trävarumarknad väntar produktionsrekord och en förmodad sättning 3.11.2021 06:30:00 CET | Pressmeddelande

De lägsta lagernivåerna på 20 år för trävarubranschen, samtidig som produktionen förväntas slå rekord 2021. Svängningarna på världsmarknaden har påverkat den inhemska marknaden till lager-, pris- och leveransrekord, men nu verkar marknaden gå in i en ny fas. Tiden med kraftigt stigande trävarupriser är troligen förbi. Branschorganisationen Svenskt Trä ger en fördjupning om trävarumarknaden utifrån Skogsindustriernas nysläppta marknadsrapport ”Så går det för skogsindustrin”.

”Ingenjörskonst är att förena teknik, ekonomi, minsta möjliga klimatpåverkan och välbefinnande”27.10.2021 14:19:26 CEST | Pressmeddelande

Är det dyrt att bygga i trä? Går affären hand i hand med klimatet och varför väljer vissa fastighetsägare att profilera sina lokaler med trä? Att förena teknik, ekonomi, minsta möjliga klimatpåverkan och välbefinnande är ingenjörskonst. Detta och mycket mer kommer att sändas digitalt i Branschorganisationen Svenskt Träs årliga Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä med start den 4 november. Totalt blir det fem program och poddar.