De växer i Nordvästra Skåne: Öppnar ny Specsaversbutik på Väla

Nyligen vann de utmärkelsen Sveriges bästa arbetsplats, nu växer de med en ny Specsaversbutik på Väla. Kompanjonerna Mohammed Haddad och Richard Magnason, optiker fortsätter därmed att växa i nordvästra Skåne: – Ambitionen är att fortsätta expansionen i området, säger Mohammed Haddad, delägare.

Kompanjonerna Richard Magnason och Mohammed Haddad öppnar sin tredje gemensamma Specsaversbutik, på Väla. Foto: Christine Ohlsson

Tillsammans driver de sedan tidigare Specsavers butiker på Stortorget i Helsingborg och på Storgatan i Ängelholm. Nu är det dags att ta nästa steg i expansionen, och den här veckan öppnar de sin tredje butik, denna gång med en yta på 150 kvadratmeter på Väla Centrum utanför Helsingborg.

– Vi ser en stor efterfrågan på synundersökningar och många som vill komma till oss. Vi vill vara tillgängliga för många kunder som vill undersöka synen och ta hand om sin ögonhälsa. Och med butiksetableringen här på Väla så möjliggör vi för fler och nya kunder att besöka oss, säger Richard Magnason, en av de delägarna och tillika optiker.

I och med etableringen av den nya butiken på Väla skapas flera nya arbetstillfällen:

– Ett par optiker och fem assistenter har anställts. Vi vet att det finns en efterfrågan på vår kompetens och kundservice, vår verksamhet drivs med hjärtat vilket gör oss väldigt speciella och det känns bra att vi kan möta den med den här satsningen, säger Richard Magnason.

Delägarekollegan Mohammed Haddad är inte orolig för konkurrensen på det populära köpcentrumet:

- Vi ligger i framkant med allt, en verksamhet som är väldigt professionell och en speciell familjär känsla i vår kundservice samt ett varumärke som är starkt och attraktivt, säger han.

Nyligen vann Specsavers en mycket åtråvärd utmärkelse, när Great Place to Work rankade de arbetsplatser i Sverige där medarbetarna har det bäst för 20:e året i rad. Listan över Sveriges bästa arbetsplatser bygger dels på dessa enkätsvar där Great Place to Work har utvärderat medarbetarnas upplevelse av sin arbetsplats, dels på en bedömning av hur väl verksamheterna är organiserade för att erbjuda en bra arbetsplats för alla.

Något som stärkt delägarna i sin ambition att utvidga sitt upptagningsområde i framtiden:

– Ja, vi vill fortsätta växa. Att vi valdes till Sveriges bästa arbetsplats är ett kvitto på våra medarbetare känner sig sedda och hörda, och det märker våra kunder också, säger Mohammed Haddad.

Mohammed var även en av fyra personer i hela landet som var nominerad i samma tävlings specialkategori Trust Stars inom kategorin, Årets inspirerande ledarskap.

Ny rapport om barns ögonhälsa: 8 av 10 föräldrar vill se rutiner för synundersökning i skolan30.5.2022 09:12:42 CEST | Pressmeddelande

Närsynthet ökar kraftigt bland barn, men alltför få fall upptäcks i god tid. Skulle rutiner för synundersökningar av eleverna i grundskolan vara en väg framåt? Ja absolut, säger 8 av 10 svenska föräldrar i en undersökning gjord av Kantar Sifo som publiceras i färska rapporten ”Barns ögon ska hålla hela livet” från Specsavers. – Årliga och obligatoriska synundersökningar i skolan vore ett bra sätt att tidigare upptäcka och bromsa ner utvecklingen av närsynthet, säger Pelsin Demir, doktorand vid Linnéuniversitetet.

Specsavers i Kristianstad förnyar optikbranschen: Kortar köer till synundersökningar22.4.2022 13:11:07 CEST | Pressmeddelande

Kristianstad blir först med en innovation inom optikbranschen – en butik med högteknologisk utrustning som innebär att man kan erbjuda fler synundersökningar vilket innebär att köer kan kortas. – Konceptet är helt nytt för optikkedjan Specsavers och hela optikbranschen och det är väldigt spännande att vara pionjär, säger Linus Johansson, optiker som tillsammans med sin delägarpartner Håkan Johansson öppnar den nya butiken på fredag i C4 Shopping.

Sveriges bästa arbetsplats öppnar i Västervik8.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu kommer Sveriges bästa arbetsplats till Västervik - Specsavers som öppnar butik på fredag fick häromveckan utmärkelsen i en stor medarbetarundersökning som görs årligen. – Det är något att vara stolt över, och vi har märkt en stor efterfrågan på att öppna här så vi ser verkligen fram emot att komma till Västervik, säger Patricia Stavervik, optiker och en av delägarna till den nya Specsaversbutiken.