De vill utveckla fysikundervisningen och belönas med pris för bästa entreprenörskap

Fyra Chalmerister ville göra fysikundervisning mindre abstrakt och öka inslaget av egna experiment. De utvecklade en sensor, som kan mäta acceleration, rotation och position hos föremål i rörelse. Den visade sig vara mer precis än de flesta på marknaden. Dessutom kan den tillverkas till en bråkdel av marknadspris. Planen är att tillverka fler sensorer som kan användas för att förbättra och konkretisera fysikundervisningen på bred front. Nu belönas de med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.

Fr. v: Bert-Inge Hogsved, Johannes Altnäs, Gustaf Sjösten och Simon Fors. Eric Lindgren saknas på bild.

– Fysik blir lätt abstrakt. Min erfarenhet är att det är många som tappar intresset av den anledningen. Man har lagt upp undervisningen på liknande sätt i många år och förlitar sig på formler. Men med hjälp av ny teknik har vi nu kommit på ett sätt att binda samman teori och experiment, säger Simon Fors, en av pristagarna och andraårsstudent på Teknisk fysik på Chalmers.

Simon tillverkade en första version av sensorn redan på gymnasiet då han och en klasskamrat ville visa att NASAs beräkningar av luftmotståndet hos modellraketer är felaktiga. De lyckades och har fått uppmärksamhet för sina experiment både i Sverige och internationellt.

Nästa steg är att tillverka sensorn i större skala. De har hopp om att kunna kommersialisera den, tack vare den låga tillverkningskostnaden. Det var viktigt för dem att hitta ett användningsområde där produkten kan göra skillnad för många. De fastnade för pedagogiska tillämpningar och utvecklade en tillhörande mjukvara för ändamålet. Tillsammans med mätresultaten från sensorn är det nu möjligt att utföra mer precisa och enkla laborationer, som konkretiserar fysikundervisningen både i grundskolan och i högre studier.

– Det här är något som vi alla har drömt om. Alla timmar på helger och lov har resulterat i något som kan bidra till att öka förståelsen för fysikaliska begrepp hos studenter. Själv började jag läsa bioteknik innan jag upptäckte hur kul det var med fysik. Hade jag haft sensorn redan på gymnasiet hade jag upptäckt det tidigare, säger Gustaf Sjösten, pristagare och kurskamrat med Simon.

– Pristagarna har visat prov på just det slags entreprenöriella tänkande som Chalmers vill uppmuntra studenterna till. Deras nyfikenhet och drivkraft har resulterat i en teknik som kan användas för att inspirera många till studier i fysik. Det är väldigt roligt att deras arbete nu uppmärksammas genom Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, säger Stefan Bengtsson, rektor och VD för Chalmers.

Priset instiftades 2011 av Bert-Inge Hogsved, själv teknisk fysiker. Han är grundare av och VD för Hogia-gruppen. Priset delas varje år ut till en student inom teknisk fysik, teknisk matematik eller kemiteknik med fysik på Chalmers. Syftet är att uppmuntra och uppmärksamma entreprenöriella initiativ bland studenterna.

Rektor och VD för Chalmers

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Innovativa idéer om framtida transporter4.2.2019 10:00:00Pressmeddelande

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.