Debatt: Hur har Tomas Eneroth tänkt att kollektivtrafiken ska lösa trängselsituationen utan statligt stöd?

Nu måste de regionala kollektivtrafikmyndigheterna får ett tydligt besked om ytterligare stöd från staten för att hantera höstens utmaningar och undvika neddragningar av trafik eller höjda biljettpriser nästa år. Det är bråttom! Det är uppmaningen från Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius till infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik

Det var med stor förvåning som jag lyssnade på intervjun i P1 Morgon den 18 augusti med Infrastrukturminister Tomas Eneroth som anser att det är de regionala kollektivtrafikmyndigheternas (RKMs) ansvar att sätta in extra bussar om det blir för trångt. ”De klarade trafiken och trängseln bra i våras och nu gäller att anpassa kapaciteten, öka volymen och vädja till resenärerna att hålla distans”. Han säger vidare: ”När RKM nu har återgått till 100% trafikeringsvolym efter sommaren så finns ytterligare kapacitet att tillgå och god framförhållning att beställa in mer fordon från t ex taxi och beställningstrafiken”.

Våra medlemmar, de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, önskar nu ett konkret svar på frågan: Hur har Tomas Eneroth tänkt att de ska lösa detta utan ytterligare statligt stöd?

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna klarade trängselsituationen i våras på grund av att många arbetade hemma och gymnasieleverna hade distansundervisning. Idag står vi inför en helt annan situation då både elever och många som tröttnat på att arbeta hemma återvänder till kollektivtrafiken. Alla bussar i den upphandlade trafiken används nu under rusningstrafiken på morgonen.

Sedan pandemins start har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna förlorat enorma intäkter, ca 1 miljard kronor per månad på grund av lägre resande. Det utlovade stödet som skulle räcka till mitten av juni har ännu inte utbetalats. Vi ser heller inga tecken på att intäktstappet minskar under hösten och ställer oss också frågande till Tomas Eneroths uttalande att biljettintäkterna ökar automatiskt nu när resandet ökar. Det kan inte ha undgått någon som använt kollektivtrafiken under pandemin att den främre bussdörren är avstängd i syfte att skydda föraren. Ett nödvändigt beslut, men med konsekvensen att resenären inte kan visera sin biljett och därmed kan åka ”gratis”.  En flytt av alla biljettmaskiner innebär att tusentals bussar måste tas ur trafik, vilket både minskar kapaciteten och genererar höga kostnader.

Alla RKM är självklart beredda att agera och tar stort ansvar för att begränsa smittspridningen i kollektivtrafiken. Men det förutsätter att vi samtidigt får ett tydligt besked om ytterligare stöd från staten för att hantera höstens utmaningar och undvika neddragningar av trafik eller höjda biljettpriser nästa år. Det är bråttom!

Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik

Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik

Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande

Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.

Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Allt fler väljer att växla mellan bil och kollektivtrafik5.2.2024 09:59:59 CET | Pressmeddelande

Andelen resenärer som enbart väljer bilen har minskat i samtliga regioner sedan 2022. Störst förändring har skett i Västra Götalandsregionen, där andelen bilister har minskat med sex procentenheter och ersatts av växlare. Samtidigt ökar kollektivtrafikens marknadsandel för 2023, och 53 procent av svenskarna reser kollektivt varje månad. Det framgår av årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.

Rapport: Skillnader i mäns och kvinnors resande med kollektivtrafiken22.3.2023 10:00:27 CET | Pressmeddelande

Andelen kvinnor som åker med kollektivtrafik är högre än män. Fler män anser att jobbet kräver bil och att de föredrar bilen framför bussen. En större andel kvinnor kan inte jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet och har i mindre utsträckning tillgång till körkort och bil. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i resmönster, färdmedelsval, nöjdheter och drivkrafter mellan kvinnor och män.