Debatt: Ju färre fordon, desto bättre luft
Göteborg, vi har ett osynligt problem. Vår luft ser ren ut, men den är det inte. Luftföroreningar orsakar varje år flera miljoner förtida dödsfall i världen, varav över en halv miljon i Europa och cirka 7000 i Sverige. I Göteborg dör omkring 300 människor i förtid på grund av luftföroreningar, enligt Miljömedicinskt Centrums rapport Miljö och hälsa i Västra Götaland och Halland 2018. Det motsvarar drygt fem göteborgare i veckan. Förutom astma, hjärt- och kärlsjukdomar och lungsjukdomar kan luftföreningar också kopplas till cancer, demens och psykisk ohälsa. Barn är särskilt utsatta i en miljö med höga halter av luftföroreningar.
På 1980-talet var Göteborgsluften så dålig att staden beskrevs som ”helvetets förgård” av dåvarande miljöministern Birgitta Dahl. Luftföroreningarna låg som ett lock över staden. Det har det blivit bättre sedan dess, men luften är fortfarande inte bra.
Överskrider miljökvalitetsnormen
Miljökvalitetsnormen för kvävedioxid skulle ha klarats år 2006, men överskrids fortfarande på vissa platser i Göteborg. Utöver miljökvalitetsnormer har Sveriges riksdag instiftat specifika nationella miljömål som ska uppnås 2020. För luften heter det miljömålet Frisk luft. Enlig regeringens preciseringar av miljömålet Frisk luft bör gränsvärdena för de minsta och mest skadliga partiklarna (PM2,5) endast överskridas tre dygn per år. 2018 överskreds det gränsvärdet enligt Göteborgs stads rapporter vid två olika mätstationer 13 gånger.
Allt detta påverkar främst individen negativt i form av onödigt lidande. Men även samhället påverkas i form av kostnader för sjukvård och förlorad arbetstid. Den totala kostnaden i Sverige kopplat till hälsoeffekten av luftföroreningar är 42 miljarder kronor per år.
Utan att överdriva kan vi konstatera att luftföroreningarna i Göteborg fortfarande är ett stort (och akut) problem, både hälsomässigt och samhällsekonomiskt.
Utsläppen från alla källor måste minska; industriutsläpp, utsläpp från sjöfart och hamnverksamhet och luftföroreningar som blåser in från kontinenten. Men den utsläppskälla som påverkar luften i gatunivå allra mest är vägtrafiken. Det är också den som vi på individnivå har enklast att påverka.
Så vad krävs? Ett effektivt sätt att minska utsläppen här och nu är att minska antalet fordon i trafiken. Ju fler människor som reser tillsammans, cyklar eller går desto färre fordon på vägarna.
Å andra sidan är kollektivtrafiken inte heller helt ren. Samtidigt som vi är en del av lösningen är vi också idag en del av problemet. Därför är vi och vår ägare Västra Götalandsregionen på väg att elektrifiera kollektivtrafiken.
Elektrifiering av kollektivtrafiken
Elektrifieringen bidrar till Västra Götalandsregionens mål om en attraktiv region och växande arbetsmarknad men öppnar också möjligheter för näringslivet att utveckla och sälja nyskapande miljöteknik och tjänster. Redan under året kommer cirka sextio elbussar börja rulla i flera städer i regionen och snart sjösätts även den första elhybridfärjan i linjetrafik.
Vi sticker inte under stol med att elektrifieringen av kollektivtrafiken är en utmaning. Det handlar inte bara om att byta fordon, utan om att ställa om ett helt transportsystem. Kopplat till processen finns osäkerheter kring ekonomi, laddinfrastruktur och tillgång till centrala ytor för bussdepåer. Vårt mål är att all stads- och tätortstrafik i regionen är elektrifierad senast år 2030, med utsläppsminskningar och miljövinster som följd.
Så står vi där vi står idag, i en stad som ska förtätas och göra plats för cirka 150 000 nya göteborgare, 80 000 nya bostäder och lika många nya jobb fram till år 2035. För att inte bilarna ska bli fler och fler i den växande staden måste vi även se mer av åtgärder som förenklar hållbar mobilitet; utbyggnad av busskörfält, nya pendelparkeringar och bättre och bredare cykelbanor. Det behöver också finnas utrymme för de nya elektrifierade, uppkopplade och delningsbara mikromobilitetstjänster, till exempel elsparkcyklar, som möter upp mot invånarnas behov. Innehållet man får i en stad är alltid en konsekvens av dess design. De val och prioriteringar vi gör idag i planering av trafik och stadsmiljöer kommer påverka göteborgarnas hälsa under lång tid framöver.
Behöver samspela
Vi är en rad aktörer som behöver samspela för att förändra de befintliga systemen; kommunen, näringslivet, akademin och beslutsfattande myndigheter. Det finns stora problem, men vi har haft stora problem tidigare. Vi är beredda att göra allt extra vi kan för att förbättra luften i Göteborg, låt oss göra det tillsammans!
Hanna Björk, hållbarhetschef, Västtrafik
Lars Backström, vd, Västtrafik
Kontakter
Västtrafiks presstjänst
Vi svarar på dina frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.
Maila eller ring oss så hjälper vi dig.
Bilder
Om
Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.
Följ Västtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Västtrafik
Pressinbjudan: Invigning av ny färjelinje mellan Lundbystrand och Stenpiren22.4.2024 09:00:27 CEST | Pressmeddelande
Fredag den 3 maj börjar nya färjelinje 287 gå mellan Stenpiren och det nya färjeläget Lundbystrand på Hisingen. Linjen kommer vara gratis för resenärerna och gå i skytteltrafik över älven. Media bjuds in för att delta på invigningen och premiäråka den nya linjen.
Storsatsning på Borås kollektivtrafik18.4.2024 08:18:04 CEST | Pressmeddelande
Helt elektrifierad stadstrafik, alla linjer till resecentrum och fler turer och linjer till växande områden. Det är några av de satsningar som Västtrafik planerar för kollektivtrafiken i Borås 2027.
Så kör kollektivtrafiken i påsk19.3.2024 08:31:05 CET | Pressmeddelande
I påsk utför Trafikverket flera arbeten som påverkar tågtrafiken. Buss ersätter på vissa sträckor och restiden kan bli längre. Under påskhelgen anpassas också all kollektivtrafik efter helgdagarna. Resenärer uppmanas söka sin resa i förväg.
Västtrafik elektrifierar all båttrafik över älven8.3.2024 13:00:39 CET | Pressmeddelande
Från 2025 blir färjetrafiken på älven i Göteborg helt elektrifierad. Det blir också fler turer och snabbare resor. Det står klart sedan Västtrafik avslutat en upphandling. Styrsöbolaget fortsätter köra trafiken.
Elbussar och förändrad trafik i Kungälv27.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
I juni i sker flera förändringar av kollektivtrafiken i Kungälvs kommun. Det innebär bland annat elbussar på flera linjer, förändrade linjedragningar och nya linjenummer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum