Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.

Webbinariet inleds med en tillbakablick på elmarknaden och elnätspriserna de senaste 25 åren och utifrån detta diskuteras den framtida utvecklingen. Anders Ygeman kommer ge regeringens syn på elnätspriserna, elnätsregleringen och framtida prioriteringar.

Årets slutrapport från Nils Holgerssongruppen visar att såväl det genomsnittliga elhandelspriset som elnätspriset sjunkit mellan 2019 och 2020. Det är dock fortsatt stora skillnader mellan kommunerna och i vissa höjs elnätspriserna. För att uppnå mer rimliga elnätspriser över hela landet menar Nils Holgerssongruppen att det är viktigt att de regler för elnätsreglering som gäller från i år får gälla under ett antal år utan större ändringar.

Medverkande

• Anders Ygeman (S), Energi- och digitaliseringsminister
  • Lars Hjälmered (M), ordförande i näringsutskottet
  • Hans Dahlin, ordförande i Nils Holgerssongruppen
  • Tony Rosten, ställföreträdande generaldirektör, Energimarknadsinspektionen
  • Gunilla Andrée, tf. vd, Energiföretagen

Nils Holgerssongruppen består av Bostadsrätterna, HSB Riksförbund, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och Sveriges Allmännytta. Sedan år 1996 ger Nils Holgerssongruppen årligen ut rapporten ”Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige” där en bostadsfastighet förflyttas genom landets samtliga 290 kommuner för att jämföra kostnader för sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning.

Tid, plats och anmälan

Tisdag den 8 december kl.10.00-11.00. Digitalt via Zoom.

Anmäl dig här.

Hans Dahlin, ordförande Nils Holgerssongruppen, 070–076 36 94

Presskontakter:

Sofia Zouagui, pressekreterare Hyresgästföreningen, 073–349 11 21, sofia.zouagui@hyresgastforeningen.se
Maria Lyckesjö, pressekreterare HSB, 010–442 03 10, maria.lyckesjo@hsb.se
Håkan Andersson, presschef Riksbyggen, 072–239 00 66, hakan.andersson@riksbyggen.se
Ulrika Lamberth , pressansvarig Sveriges Allmännytta, 070–721 20 11, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se
Kenny Fredman, presschef Bostadsrätterna, 0765–20 10 04, kenny.fredman@bostadsratterna.se

Slutrapport: Energieffektivisering - så dyrt blir det14.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta, presenterar idag en viktig slutrapport som belyser den kritiska frågan om energieffektivisering i byggnader. Byggnader står för en betydande del av energianvändningen och bidrar därigenom till klimatförändringen. För att adressera detta har EU nyligen omarbetat direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD), vilket syftar till att främja energirenoveringar och övergången till förnybar eller fossilfri energi.