Philip Morris

Debatt: Philip Morris vill göra Sverige rökfritt

Dela

Debattartikel publicerad i Folkbladet, 27 juli 202

Sveriges nytillträdda regering har en unik möjlighet att höja ambitionerna på folkhälsområdet och sätta ett slutdatum för försäljning av cigaretter i Sverige. Vi är övertygande om att det är fullt möjligt med ett slutdatum inom en tioårsperiod men det kräver att tobaksindustri, myndigheter, regering och riksdag arbetar i samma riktning.

Idag bygger tobakspolitiken huvudsakligen på två ben, att förhindra minderåriga att börja röka och få befintliga rökare att sluta. Kring dessa två ben finns det en bred samsyn. Däremot har Sverige haft mycket svårt att ta till sig ett tredje ben som alltfler länder börjar tillämpa, nämligen skademinimering som strategi för hur vi ska förmå de som inte klarar eller inte vill sluta röka att gå över till mindre skadliga alternativ. 

Läs debattartikeln i sin helhet här.

Bilder

Om

Philip Morris
Philip Morris
Karlavägen 108
104 51 Stockholm

+46 8440 59 40https://www.pmi.com/markets/sweden/sv

Philip Morris International: Skapar en rökfri framtid

Philip Morris International (PMI) leder en omvandling av tobaksindustrin för att skapa en rökfri framtid och utvecklar portfölj med långsiktiga produkter utanför tobaks- och nikotinsektorn. Företagets nuvarande produktportfölj består primärt av cigaretter och rökfria produkter, inkluderade e-cigaretter, snus och nikotinpåsar, som säljs utanför USA. Sedan 2008 har PMI investerat mer än 9 miljarder USD för att utveckla och kommersialisera innovativa och vetenskapligt underbyggda rökfria produkter för vuxna som annars skulle fortsätta att röka, med målet att helt sluta sälja cigaretter. Detta innebär bland annat att bygga upp förmågan att genomföra vetenskapliga utvärderingar i världsklass, särskilt inom områdena preklinisk systemtoxikologi, klinisk forskning, beteendevetenskaplig forskning och post-markering studier. USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndighet (FDA) har godkänt marknadsföring av en version av PMIs platform 1- produkt som en Modified Risk Tobacco Product (MRTP), då de konstaterat att en ändring av regleringen för dessa produkter är lämpligt för att främja folkhälsan. Per den 31 december 2021, finns PMIs rökfria produkter till försäljning på 71 marknader, och PMI bedömer att ungefär 15,3 miljoner vuxna i världen har bytt till PMIs platform 1-produkt och slutat röka. Med en stark grund och betydande expertis inom life science tillkännagav PMI i februari 2021 sin ambition att expandera inom hälso- och sjukvårdsområdet och erbjuda innovativa produkter och lösningar för att möta patient- och konsumentbehov som ännu inte blivit tillgodosett. För mer information, besök www.pmi.com och www.pmiscience.com.

Följ Philip Morris

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Philip Morris

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum