Debatt: Skatteverket hushållar inte med skattemedlen

Resebranschorganisationen SRF och tjänstearbetsgivarorganisationen Almega menar i en gemensam debattartikel att Skatteverket genom sitt beslut att driva egen resebyrå slösar med miljoner kronor årligen.

– Skatteverket beslutade förra året att avsluta en påbörjad upphandling av resetjänster. I stället för att anlita en resebyrå bestämde sig verket att öppna egen verksamhet till en mycket högre kostnad, skriver Didrik von Seth och Ulrica Dyrke, generalsekreterare SRF respektive Näringspolitisk expert i Almega.

I artikeln visar de att det blir betydlig dyrare att driva egen resebyrå mot att anlita av de många aktörerna i branschen. Merkostnaden blir minst fem miljoner kronor årligen.

Vi har bett Skatteverket att förklara sitt beslut utan att få tillfredställande svar. En väl fungerande marknad med konkurrerande företag medför lägre priser, högre kvalitet samt gynnar utveckling av nya produkter och tjänster. Detta är affärsresebyråbranschen ett utmärkt exempel på, skriver artikelförfattarna.

Debattartikeln kan läsas på Dagens Opinion här.

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2018. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.