DEBATT: Starta mentorprogram, arbetsgivare!

Nyanlända ingenjörer har svårt att få jobb i Sverige – trots att arbetsgivarna skriker efter ingenjörer. Det är ett stort slöseri. Arbetsgivarna bör införa mentorprogram för att få fler i arbete. Det skriver förbundsordförande Ulrika Lindstrand på Expressen Debatt.

Arbetsgivarna påstår ofta att de har stora behov av ingenjörer. Det finns redan i dag nyanlända ingenjörer i Sverige som inte har fått möjligheten att utöva sitt yrke här.

Vissa ger upp och tar ett mindre kvalificerat jobb för att klara sin försörjning. Det är ett stort slöseri. Ingenjörerna får inte möjlighet att bidra med sitt yrkeskunnande, och tvingas till socioekonomiska påfrestningar. Sverige går miste om efterfrågad kompetens som hade gynnat vår innovationskraft och samhällsekonomi.

Om detta och hur mentorskapsprogram kan överbrygga de hinder som arbetsgivare ser för att ge nyanlända ingenjörer anställning, skriver Sveriges Ingenjörers förbundsordförande Ulrika Lindstrand i en nypublicerad debattartikel.

Klicka här för att läsa debattartikeln i sin helhet - på Expressen.se