Debatt: Station Haga blir en viktig knutpunkt
Att jämföra dagens hållplats intill Hagakyrkan med den kommande station Haga är inte relevant. Det som i dag är en spårvagnshållplats blir i framtiden en fullskalig tågstation med fyra spår under jord och flertalet hållplatslägen för spårvagnar och bussar på ytan.

Låt oss förtydliga att de 50,000 resor per vardagsdygn som vi på Västtrafik räknar med vid Västlänkens station i Haga år 2035 inkluderar både tåg-, buss- och spårvagnsresor. Detta är en beräkning som tar avstamp i politiska mål men även det faktum att resandet med kollektivtrafiken ständigt ökar. De senaste tio åren har resandet med tågen i Västsverige ökat med 95 procent. Kollektivtrafiken totalt har ökat med 60 procent. Det går aldrig att säga säkert, men historiskt sett är det snarare så att andra liknande projekt inte tagit i tillräckligt, tvärtom.
Enligt Västra Götalandsregionens prognos ökar befolkningen med 17 procent fram till år 2035. När befolkningen ökar, så ökar även arbetspendlingen och övriga resor. För att inte bilåkarna ska bli fler och fler för varje år är det helt nödvändigt att biltrafiken minskar. Stadens egna mål är att minska bilresandet med 25 procent till år 2035. Vår undersökning Hållplats 2018 visar att 73 procent av göteborgarna anser att kollektivtrafiken ska prioriteras framför bilen när det byggs i stan och 68 procent tycker att färre bilar i centrum skapar en mer attraktiv stad. Där är kollektivtrafiken och Västlänken en möjliggörare.
När vi nu är med och bygger Västlänken så är det med siktet inställt på framtiden. Om ni bara tittar på hur det ser ut idag missar ni potentialen. Utveckling och förändring sker genom en vilja om något mer än det som är idag, inte genom att blicka tillbaka på det som varit.
Att jämföra dagens hållplats intill Hagakyrkan med den kommande stationen är inte relevant. Det som idag är en spårvagnshållplats blir i framtiden en fullskalig tågstation med fyra spår under jord och flertalet hållplatslägen för spårvagnar och bussar på ytan. Här byggs en ny, stor och betydelsefull knutpunkt för våra resenärer. Detta i ett centralt beläget område som växer. Att de som bor och verkar i västra centrum får nära till en tågstation, och därmed slipper resa genom det idag mycket trafikerade city, ser vi väldigt positivt på. Det kommer också innebära att hela kollektivtrafiksystemet i Göteborg avlastas och blir mindre störningskänsligt.
Vidare välkomnar vi den offensiva cykelsatsning som sker vid Västlänkens stationer. I ett transportsystem som är kostnadseffektivt och hållbart är kollektivtrafiken basen och den mobilitet som cykeln erbjuder ett givet komplement.
Vi sticker inte under stol med att det kommer innebära ansträngningar här och nu. Men att lägga mycket pengar på kollektivtrafik och hållbart resande kan inte enbart ses som en kostnad, det är också en investering i samhället.
Roger Vahnberg, vice vd, Västtrafik
Lars Holmin (M), styrelseordförande Västtrafik
Kontakter
Västtrafiks presstjänst
Vi svarar på dina frågor om kollektivtrafiken i Västsverige. Maila eller ring oss så hjälper vi dig.
0771-41 43 99press@vasttrafik.seBilder


Om
Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.
Följ Västtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden.
Senaste pressmeddelandena från Västtrafik
Västtrafiks bussar får nytt utseende18.2.2019 07:30:00 | Pressmeddelande
Nu rullar de första bussarna med Västtrafiks nya utseende ut på vägarna. Det är åtta bussar i Ale som målats om i en ny blå nyans och i ett nytt mönster. Alla Västtrafiks bussar kommer att stegvis få den nya designen i samband med att fordon byts ut vid avtalsförnyelser.
Goda betyg till Västtrafiks anropsstyrda trafik12.2.2019 12:20:44 | Pressmeddelande
I den nationella undersökningen ANBARO, barometern för färdtjänst och sjukresor, får Västtrafik bättre betyg än riksgenomsnittet på samtliga frågor.
Trafikinformation: Hållplatsläge B på Drottningtorget i Trollhättan dras in11.2.2019 08:30:00 | Pressmeddelande
Den 25 februari drar Västtrafik in hållplatsläge B från Drottningtorget i Trollhättan. Förändringen påverkar resenärer som reser med busslinjerna 423, 424, 630 632 och 633. Linjerna flyttas till Trollhättan resecentrum.
Resandet med Västtrafik fortsätter öka6.2.2019 13:51:55 | Pressmeddelande
Under 2018 gjordes 339 miljoner resor med kollektivtrafiken i Västsverige, vilket är en ökning med fyra procent jämfört med året innan. Samtidigt väljer allt fler att betala sina resor via appen Västtrafik To Go där varannan biljett numera säljs.
Dyrare att fuskåka1.2.2019 09:00:00 | Pressmeddelande
Västtrafik höjer tilläggsavgiften för fuskåkning i kollektivtrafiken. Beloppet för den som åker utan giltig biljett höjs från 1200 kronor till 1500 kronor.
Debatt: Göteborgarna vill prioritera kollektivtrafiken13.12.2018 14:00:00 | Pressmeddelande
Vi får tydliga signaler om att de flesta vill ha mer kollektivtrafik, men också att många är beroende av bilen. Förutsättningar för hållbart resande behöver byggas in i samhället från början. Ju tidigare vi är med, desto bättre blir slutresultatet ur ett hållbart resandeperspektiv.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum