Debatt: Vissa i tobaksbranschen jobbar för en hållbar utveckling

Replik publicerad i Omvärlden, 16 juni, 2022
Anette Rosengren, vd Philip Morris Norden

A Non Smoking generation med Helen Stjerna i spetsen kritiserar i en debattartikel i OmVärlden tobaksindustrins hållbarhetsarbete. Vi kan inte tala för hela branschen men vi kan berätta hur vi på Philip Morris (PMI) arbetar för att uppfylla FN:s globala mål för ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling.

Läs debattartiklen i sin helhet här

Anette Rosengren, vd Philip Morris Norden

Philip Morris International (PMI) är ett ledande internationellt tobaksföretag som arbetar för att skapa en rökfri framtid och utveckla sin portfölj, för att i framtiden också omfatta produkter utanför tobaks- och nikotinsektorn. PMI har funnits i Norden sedan 1969 och är med cirka 280 anställda ett av regionens ledande tobaksföretag. Företagets nuvarande produktportfölj består primärt av cigaretter och rökfria produkter, inklusive uppvärmda tobaksprodukter, e-cigaretter, snus och nikotinpåsar.

Sedan 2008 har PMI investerat mer än 10,5 miljarder USD i att utveckla, vetenskapligt underbygga och kommersialisera innovativa rökfria produkter för vuxna som annars skulle fortsätta röka, med målet att helt sluta sälja cigaretter. Det omfattar utvecklingen av vetenskapliga förmågor i världsklass, särskilt inom områdena preklinisk systemtoxikologi, klinisk forskning och beteendevetenskaplig forskning, såväl som postmarknadsstudier. I november 2022 förvärvade PMI Swedish Match – en ledare inom orala nikotinprodukter. Med ledande varumärken inom flera kategorier bildar företagen en global rökfri pionjär. I USA har landets livsmedels- och läkemedelsmyndighet (FDA) godkänt marknadsföring av versioner av PMI:s elektroniska enheter och förbrukningsvaror, samt Swedish Matchs snus- och nikotinprodukter, som Modified Risk Tobacco Products (MRTP). Beslutet vilar på bedömningen av en regleringsändring som lämplig för att främja folkhälsan.

Sedan den 30 september 2023, finns PMI:s rökfria produkter till försäljning på 82 marknader. PMI uppskattar att cirka 19,7 miljoner vuxna runt om i världen har bytt till PMI:s elektroniska enhet och slutat röka. I tredje kvartalet 2023 stod rökfria produkter för cirka 36,2% av PMI:s totala nettointäkter. Med en stark grund och betydande expertis inom life science tillkännagav PMI i februari 2021 sin ambition att expandera inom hälso- och välmående segmentet. Genom sitt dotterbolag Vectura Fertin Pharma ämnar företaget erbjuda innovativa produkter och lösningar för att möta nya patient- och konsumentbehov. För mer information, besök www.pmi.com och www.pmiscience.com.

Marknaden för olagliga cigaretter fortsätter växa i EU4.9.2023 11:00:33 CEST | Pressmeddelande

Enligt en ny studie från KPMG fortsatte den olagliga cigarettmarknaden i den Europeiska Unionen (EU) att växa 2022. Ökningen är cirka 0,7%, huvudsakligen drivet av ökningar i Frankrike och Belgien. Den största olagliga marknaden inom EU finns i Frankrike och står nu för 47% av den totala olagliga cigarettkonsumtionen i regionen. En uppskattning är att 8 miljarder olagliga cigaretter som konsumerades i Frankrike var förfalskade produkter vilket är mer än hela den svenska cigarettmarknaden som omsätter cirka 5 miljarder cigaretter.

En rökfri framtid är enda vägen framåt – 2021 års hållbarhetsrapport för Philip Morris International i Norden19.10.2022 10:32:48 CEST | Pressmeddelande

Som ett av världens ledande tobaksbolag är hållbarhetsarbetet en naturlig och prioriterad del av Philip Morris (PMI) verksamhet. För tredje året i rad presenterar PMI nu en hållbarhetsrapport som fokuserar på den nordiska marknaden och hur verksamheten kan göra störst skillnad lokalt, men också visar hur PMI i Norden kan bidra till att nå de globala målen.

Den illegala marknaden fortsätter att växa i EU enligt en ny studie från KPMG28.6.2022 13:51:13 CEST | Pressmeddelande

Konsumtionen av illegala cigaretter i EU har under 2021 ökat med uppskattningsvis 3,9 % – eller 1,3 miljarder cigaretter – och nådde 35,5 miljarder konsumerade cigaretter. Mängden motsvarar 8,1% av den totala konsumtionen cigaretter i regionen. Samtidigt har den totala cigarettkonsumtionen i EU minskat under samma period. Detta visar KPMG:s årliga studie om konsumtionen av illegala cigaretter som genomförs på Philip Morris International (PMI) uppdrag.