Debattartikel - Ska vem som helst kunna öppna bilverkstad?

Är det vettigt att vem som helst ska kunna öppna en verkstad, däckverkstad eller skadeverkstad? Som det är idag kan vem som helst starta en "verkstad" för bilar, utan krav på utrustning, kunskap eller utförande, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Ska vem som helst kunna öppna bilverkstad utan krav på utrustning, kunskap eller utförande?

Tillsammans borde vi ta fram ett regelverk med krav för att öppna en verkstad. Kravställare borde vara SFVF, NTF, MRF, M Sverige, Konsumentverket, Sveriges Konsumenter, Försäkringsbolag och Motorförarnas Helnykterhets Förbund.

Idag finns det mobila enheter som reparerar bilar på plats, men kan vi verkligen kalla dessa för seriösa verkstäder? - Eller när bilar repareras hemma i garage där det inte finns en lyft, oljeavskiljare, och annan verkstadsutrustning? - Eller när bilar repareras på stormarknadens parkering?

Även "interna verkstäder” borde ifrågasättas eftersom de utför arbete på fordon som körs på offentliga vägar och då bör även dessa omfattas av regelverket.

I princip kan hyrbilsföretag, leasingföretag, Polisen eller Tullverket etablera en egen verkstad för alla bilar de har i flottan. Det behöver inte vara så att de gör ett dåligt arbete men frågan är, har de verkligen rätt förutsättningar att göra ett fackmässigt arbete, säger Bo Ericsson?

De som tycker att det är "bara att byta batteri" känner inte till de aktuella kraven för batteribyte och hur lätt det är att försätta delar av bilens elektronik ur drift. Vem som helst kan byta sidospegel men när spegeln är en del av självkörning på den tredje nivån, är det helt nya krav på kompetens som ställs. Om dessa krav inte följs kanske inte bilen/backspegeln signalerar att någon kör om på din sida, eftersom spegeln måste kalibreras efter byte för att fungera, och detta är inte något som ”hobbymeken” gör, säger Bo Ericsson.

Förutsättningen för att utföra ett fackmässigt arbete måste gälla alla, annars snedvrider vi all konkurrens och det kan vi inte acceptera, säger Ulf Stefansson som är jurist på SFVF. Självklart måste alla som utför reparationer ha tillgång till tekniska data från fordonstillverkare, oavsett om det är en skadeverkstad eller serviceverkstad, säger Bo Ericsson.

Vem ska ta ansvaret om bilen inte uppför sig som den ska efter en reparation, om den inte har reparerats på ett fackmässigt sätt? Det förutsätter naturligtvis också att verkstan finns kvar så jag som kund kan reklamera. Med tanke på den tekniska utvecklingen vi har i fordon är det nödvändigt att ställa krav på dem som kommer att reparera fordonen även i Sverige. Ulf Stefansson säger att trots att bara ett fåtal länder i Europa har behörighetskrav idag, är det ett växande intresse för detta. Nu är det dags för Sverige att göra något handfast och inte visa flathet i denna fråga, avslutar Bo Ericsson.

Bo Ericsson, vd Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Ulf Stefansson, jurist Sveriges Fordonsverkstäders Förening

SFVF ryter till: När ska lagstiftarna inse vilken betydelse rätt däckutrustning har för lätta och tyngre fordon?25.9.2020 07:30:00 CESTNyheter

- I skuggan av Nollvisionen som sattes 1997 är det många olika förändringar som måste ske, för att vi ska nå vårt mål att ingen ska behöva skadas allvarligt eller omkomma i en trafikolycka i onödan, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). - Det borde därför vara en självklarhet att alla fordon, även tyngre, har vinterhjul på vintern och sommarhjul på sommaren. Samma självklarhet är att det ska vara vinter respektive sommarhjul på alla axlar.

Kompetenslyftet med landets främsta experter på att driva en säker fordonsverkstad15.9.2020 10:11:28 CESTNyheter

Ingen ska behöva skadas eller omkomma på sin arbetsplats i onödan, därför startar Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) kompetenslyftet en informationsresa avseende metan, vätgas, elfordon risker och standard, risk för rån och juridiskt ansvar. Risker med fordonsbränslen innebär någon form av brand- eller explosionsrisk och nu kommer nya typer av fordon på bred front som kräver ny kunskap, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Svårt att registreringsbesiktiga etanolkonverterade bilar10.9.2020 07:30:00 CESTNyheter

- När Per Bolund (MP) presenterade nyheten i regeringens höstbudget, en ”bygga-om-bonus” som är ett bidrag för att konvertera befintliga bensinbilar till etanoldrift, kanske det underlättar vårt arbete i Besiktningskommittén, säger Bo Ericsson som är vd för SFVF och representerar fordonsbranschen i kommittén. - Efter etanolkonvertering behöver bilen ombesiktigas/genomgå registreringsbesiktning. Idag har besiktningsbolagen inga riktlinjer kring hur en sådan besiktning ska utföras. Vi behöver ett enklare förfarande, säger Bo Ericsson.