Debattartikel - Varför ska bilverkstäder följa lagstiftningen?

Sverige har idag ett ständigt växande parallellsamhälle som vi har tappat kontrollen över. Varför ska bilverkstäder följa lagstiftningen när andra aktörer utför deras jobb olagligt utan att någon agerar?

Bilden illustrerar AC-påfyllning vid ett köpcenter och behöver inte ha ett direkt samband med innehållet i artikeln.

Alla ska vara lika inför lagen men klyftan mellan de laglydiga och de som fullkomligt struntar i lagar, regler, etik och moral ökar och få verkar orka ”bry sig”. Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) som sett till antal medlemsföretag är nordens största branschförening kräver en förändring.

Bilverkstäder får ständigt ökade krav på sig och efterlevnaden bland seriösa verkstäder kontrolleras allt oftare. Samtidigt som det sker ser vi från den seriösa branschen en ökad konkurrens från verkstäder och andra aktörer som inte följer rådande lagstiftning, inte betalar moms och arbetsgivaravgifter etcetera.

Varje vår och höst dyker det helt plötsligt upp ”verkstäder” som skiftar hjul på varje stort handelscentrum. På sommaren är det sedan dags för de som fyller köldmedium olagligt och för en otroligt låg kostnad inom samma handelsområden. Samtidigt som detta händer ställs det hårda krav på verkstäder där kontroller sker regelbundet av Skatteverket, Arbetsmiljöverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Polisen med flera.

När ACn fylls med propan istället för köldmedium utsätter man bilägaren för onödigt stora risker. Dessutom kan det bli kostsamt den dagen bilen kommer in på en seriös verkstad och bilen kopplas upp för att reparera ACn, eftersom varken bilen eller verkstadens påfyllnadsmaskin tål propan. Tyvärr är det här ett känt problem hos verkstäder.

SFVF har kontaktat Naturvårdsverket, Arbetsmiljöverket, MSB, Konsumentverket och gjort polisanmälan men alla ”slår ifrån sig” och kan inget göra. Samtidigt undrar vi från den seriösa branschen varför våra medlemmar ska konkurreras ut på grund av flathet hos myndigheter?

Varför ska seriösa verkstäder certifiera sig och dra på sig högre kostnader för utbildning av personal än oseriösa aktörer? Varför ska seriösa verkstäder behöva göra investeringar som också leder till högre timpriser mot bilägaren när ”grannen” arbetar svart, struntar i allt vad certifikat heter och arbetar utan att betala lagstadgade miljöavgifter. SFVF anser att sanktionsavgifterna som borde utfärdas ska vara lika höga som när människor lurar staten på pengar. Kan det verkligen vara meningen att den seriösa branschen ska kontrolleras i alla avseenden, medan aktörer som verkar inom parallellsamhället går under radarn.

Hur långt får det gå och hur länge får flatheten råda bland politiker innan man gör något åt parallellsamhället? Är det som så, att Sveriges styrande politiker och myndigheter inte besitter förmågan att kunna hantera ett parallellsamhälle utifrån den svenska modellen som bygger på ärlighet, hög etik och moral? Kanske är målet att kaos och oordning ska råda? Det verkar nämligen inte bättre.

Bo Ericsson vd Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF)

SFVF ryter till: När ska lagstiftarna inse vilken betydelse rätt däckutrustning har för lätta och tyngre fordon?25.9.2020 07:30:00 CESTNyheter

- I skuggan av Nollvisionen som sattes 1997 är det många olika förändringar som måste ske, för att vi ska nå vårt mål att ingen ska behöva skadas allvarligt eller omkomma i en trafikolycka i onödan, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). - Det borde därför vara en självklarhet att alla fordon, även tyngre, har vinterhjul på vintern och sommarhjul på sommaren. Samma självklarhet är att det ska vara vinter respektive sommarhjul på alla axlar.

Kompetenslyftet med landets främsta experter på att driva en säker fordonsverkstad15.9.2020 10:11:28 CESTNyheter

Ingen ska behöva skadas eller omkomma på sin arbetsplats i onödan, därför startar Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) kompetenslyftet en informationsresa avseende metan, vätgas, elfordon risker och standard, risk för rån och juridiskt ansvar. Risker med fordonsbränslen innebär någon form av brand- eller explosionsrisk och nu kommer nya typer av fordon på bred front som kräver ny kunskap, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Svårt att registreringsbesiktiga etanolkonverterade bilar10.9.2020 07:30:00 CESTNyheter

- När Per Bolund (MP) presenterade nyheten i regeringens höstbudget, en ”bygga-om-bonus” som är ett bidrag för att konvertera befintliga bensinbilar till etanoldrift, kanske det underlättar vårt arbete i Besiktningskommittén, säger Bo Ericsson som är vd för SFVF och representerar fordonsbranschen i kommittén. - Efter etanolkonvertering behöver bilen ombesiktigas/genomgå registreringsbesiktning. Idag har besiktningsbolagen inga riktlinjer kring hur en sådan besiktning ska utföras. Vi behöver ett enklare förfarande, säger Bo Ericsson.