Debattartikel: Fordonsägare behandlas som livegna utan hänsyn till försämrad miljöbelastning

- Under ett antal år har vi sett att marknaden styrs allt tuffare. Det leder till att fordonsägare får åka allt längre i tid, drar på sig stora kostnader och att miljöbelastningen ökar dramatiskt i onödan, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Foto SFVF

Alla pratar om miljö och om vikten att ställa om i TV, Radio, tidningar, men då är det väl dags att börja fatta kloka beslut som faktiskt leder till mindre miljöpåverkan.

Idag tvingas fordonsägare på grund av regelverk, försäkringsbolag med flera att åka onödigt långt för att en del verkstäder och glasmästare inte får utföra ett arbete. En verkstad får heller inte besiktiga fordon idag.

Är det vettigt att en bilägare i Värmland tvingades åka 21 mil i onödan för att byta vindruta, när det fanns sju glasmästare på närmare håll?

Är det vettigt att man måste åka upp till 18 mil i Dalarna för att besiktiga sin bil, när det finns flera verkstäder som kan utföra kontrollen på närmare håll?

Är det vettigt att i princip alla försäkringsskador styrs från Lysekil till annan större ort?

Alla exempel kommer från verkligheten och då har vi inte ens nämnt Norrland och glesbygdsdöden som påskyndas rejält.

Om hälften av Sveriges bilägare uppskattningsvis kör i snitt 6 mil i onödan för att försäkringsbolaget tvingar bilägaren att använda sig av en speciell lack, skadeverkstad eller glasmästare får det enorma konsekvenser.

Statistiskt så utförs i Sverige årligen 603 000 reparationer av glasskador på fordon, 600 000 skadereparationer på fordon och besiktning av ungefär 5 400 000 fordon.

- Sverige är det enda landet i världen där du som bilägare inte ges möjlighet att välja försäkringsbolag när du köper en ny bil, säger Bo Ericsson. En bilägare som kanske har villa, båt och sommarställe försäkrat hos ett och samma försäkringsbolag blir ibland påtvingad ett annat försäkringsbolag, bara för att denne byter bil.

Vem ska då bestämma över bilägarens bil? Är det du som bilägare, som tvingas ta det juridiska ansvaret gentemot den verkstad som du beställer ett arbete av, eller är det istället försäkringsbolaget i form av en betalningsförmedlare?

- Tyvärr är det idag försäkringsbolaget som anser sig ha rätt att bestämma vilken verkstad du som bilägare ska välja, trots att de inte vill ta något ansvar när ett arbete går fel, konstaterar Ulf Stefansson, jurist på SFVF.

Med hänsyn till miljön, varför ska svenska bilägare i Sverige behöva åka miljontals mil i onödan för att besiktiga sin bil till en kostnad av miljoner kronor? Vilken bilköpare tänker på, under tecknandet av en försäkring, att det kan tillkomma stora kostnader om försäkringen behöver utnyttjas? Hur många ton koldioxid ska vi släppa ut i onödan för att köra dessa miljoner mil?

Varför ska svenska bilägare behöva lägga ner miljoner timmar i onödan och åka till en besiktningsstation eller speciell verkstad, när man kan få hjälp på närmare håll? Samma bilägare åker till en verkstad och gör service på bilen. I serviceprotokollet ingår samma kontrollpunkter och dessutom betydligt fler kontrollpunkter, än under en besiktning som utförs av en besiktningstekniker.

- Styrningsfrekvensen och monopolliknande metoder leder alltså inte enbart till en snedvriden konkurrens bland aktörer på marknaden, utan även till en avsevärt större negativ påverkan på miljön samt högre kostnader för bilägaren. Detta är inte alls är bra utifrån ett samhällsekonomiskt hållbarhetsperspektiv. SFVF anser att det är dags att ta tag i problemet och se till att bilägare slipper flyttas runt som domino-brickor och istället kan få den service de har rätt till inom rimligt avstånd. Det skulle vara bra både för miljön, fordonsbranschen och den enskilde bilägaren.

Bo Ericsson, vd SFVF

Okunskap om elbilar kan leda till svåra olyckor!3.8.2020 07:30:00 CESTNyheter

- När jag läser hur besiktningsföretag kontrollerar elfordon och upptäcker skador men låter fordonet passera som godkänt blir jag skrämd, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Tekniken går så fort och allt för många besitter inte den kunskap som fordonsägare har rätt att förvänta sig. I DN kunde vi nyligen läsa: ”Batteriet på en Renault Zoe har fått två parallella skador. Bilen underkänns inte, men ägaren informerades”.

Bo Ericssons månadskrönika om framtiden för bilen29.7.2020 07:30:00 CESTNyheter

- I eftertankens kranka blekhet kommer sanningen ifatt oss! Är dagens tillverkare tillräckligt smarta och tillräckligt snabba för att själva driva fordonsbranschens omvandling? Efter första halvåret ser vi på en skadad bilindustri - från tillverkare till minsta bilhandlare - som drabbats av mycket mer än Covid-19 krisen, skriver Bo Ericsson, VD för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, i denna krönika.

Hur svårt kan det vara? Varför stoppas inte fyllning av AC med sk ”fulgas”?24.7.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

På senare år har det blivit allt vanligare att fylla bilars AC-system med s k ”fulgas”, dvs gas som inte är avsedd för AC och som kan innebära en allvarlig säkerhetsrisk. I Naturvårdsverkets vägledning om Fluorerade växthusgaser står det att en bils AC aldrig får fyllas på med något annat än det den är typgodkänd för. Det spelar därför ingen roll om AC:n i princip är tom på F-gaser eller ej. Alla åtgärder samt påfyllnad av AC ska utföras av certifierad personal. När det gäller gasol är det dessutom en brandfarlig gas förenad med stora risker vid denna användning.