Debattartikel: Fordonsägare behandlas som livegna utan hänsyn till försämrad miljöbelastning

- Under ett antal år har vi sett att marknaden styrs allt tuffare. Det leder till att fordonsägare får åka allt längre i tid, drar på sig stora kostnader och att miljöbelastningen ökar dramatiskt i onödan, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Foto SFVF

Alla pratar om miljö och om vikten att ställa om i TV, Radio, tidningar, men då är det väl dags att börja fatta kloka beslut som faktiskt leder till mindre miljöpåverkan.

Idag tvingas fordonsägare på grund av regelverk, försäkringsbolag med flera att åka onödigt långt för att en del verkstäder och glasmästare inte får utföra ett arbete. En verkstad får heller inte besiktiga fordon idag.

Är det vettigt att en bilägare i Värmland tvingades åka 21 mil i onödan för att byta vindruta, när det fanns sju glasmästare på närmare håll?

Är det vettigt att man måste åka upp till 18 mil i Dalarna för att besiktiga sin bil, när det finns flera verkstäder som kan utföra kontrollen på närmare håll?

Är det vettigt att i princip alla försäkringsskador styrs från Lysekil till annan större ort?

Alla exempel kommer från verkligheten och då har vi inte ens nämnt Norrland och glesbygdsdöden som påskyndas rejält.

Om hälften av Sveriges bilägare uppskattningsvis kör i snitt 6 mil i onödan för att försäkringsbolaget tvingar bilägaren att använda sig av en speciell lack, skadeverkstad eller glasmästare får det enorma konsekvenser.

Statistiskt så utförs i Sverige årligen 603 000 reparationer av glasskador på fordon, 600 000 skadereparationer på fordon och besiktning av ungefär 5 400 000 fordon.

- Sverige är det enda landet i världen där du som bilägare inte ges möjlighet att välja försäkringsbolag när du köper en ny bil, säger Bo Ericsson. En bilägare som kanske har villa, båt och sommarställe försäkrat hos ett och samma försäkringsbolag blir ibland påtvingad ett annat försäkringsbolag, bara för att denne byter bil.

Vem ska då bestämma över bilägarens bil? Är det du som bilägare, som tvingas ta det juridiska ansvaret gentemot den verkstad som du beställer ett arbete av, eller är det istället försäkringsbolaget i form av en betalningsförmedlare?

- Tyvärr är det idag försäkringsbolaget som anser sig ha rätt att bestämma vilken verkstad du som bilägare ska välja, trots att de inte vill ta något ansvar när ett arbete går fel, konstaterar Ulf Stefansson, jurist på SFVF.

Med hänsyn till miljön, varför ska svenska bilägare i Sverige behöva åka miljontals mil i onödan för att besiktiga sin bil till en kostnad av miljoner kronor? Vilken bilköpare tänker på, under tecknandet av en försäkring, att det kan tillkomma stora kostnader om försäkringen behöver utnyttjas? Hur många ton koldioxid ska vi släppa ut i onödan för att köra dessa miljoner mil?

Varför ska svenska bilägare behöva lägga ner miljoner timmar i onödan och åka till en besiktningsstation eller speciell verkstad, när man kan få hjälp på närmare håll? Samma bilägare åker till en verkstad och gör service på bilen. I serviceprotokollet ingår samma kontrollpunkter och dessutom betydligt fler kontrollpunkter, än under en besiktning som utförs av en besiktningstekniker.

- Styrningsfrekvensen och monopolliknande metoder leder alltså inte enbart till en snedvriden konkurrens bland aktörer på marknaden, utan även till en avsevärt större negativ påverkan på miljön samt högre kostnader för bilägaren. Detta är inte alls är bra utifrån ett samhällsekonomiskt hållbarhetsperspektiv. SFVF anser att det är dags att ta tag i problemet och se till att bilägare slipper flyttas runt som domino-brickor och istället kan få den service de har rätt till inom rimligt avstånd. Det skulle vara bra både för miljön, fordonsbranschen och den enskilde bilägaren.

Bo Ericsson, vd SFVF

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare26.10.2020 07:30:00 CETNyheter

”Måste lätta mitt hjärta efter ett besök på en bilvårdsanläggning igår”. Så började ett mejl jag fick från en bilägare, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Bilägaren fortsätter: ”Fick erbjudande om att tvätta bilen för 300 kr och trodde detta var ett engångserbjudande, eftersom det verkar vara nya personer som driver denna anläggning, men icke. Jag kunde fortsätta att tvätta för detta låga pris.

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare26.10.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Viktigt att fortsätta skydda sina anställda och kunder mot covid-1915.10.2020 11:37:22 CESTNyheter

- Corona-pandemin har nu pågått i över ett halvt år men det innebär inte på något sätt att faran är över. Risken för att smittas av covid-19 är fortfarande mycket stor och det gäller därför att skydda både sina anställda och sina kunder. Om man inte redan har vidtagit åtgärder så finns det en rad saker man kan göra för att begränsa risken för smittspridning, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).