Debutanten Moa Nygren i bronsmatch på Brottnings-EM

Mästerskapsdebutanten Moa Nygren, 62 kg från Helsingborg hade genom strålande brottning tagit sig hela vägen till semifinal i Europamästerskapen i Bukarest men finalbiljetten försvann med bara 0,4 sekunder kvar av matchen.

Moa Nygren, 23-åringen från Helsingborg inledde tävlingen med en snabb fallseger över Viktorija Augustauskaite, Litauen i åttondelsfinalen. Kvartsfinalen mot tyskan Luisa Niemesch blev en svängig holmgång. Efter att ha legat under med 0-4 lyckades Nygren  plocka in fyra poäng och ta ledningen med 4-4 genom att ha tagit den sista poängen. Sista minuten av matchen blev en svettig sådan. Tyskan hade flera bra dyk och vid ett flertal tillfälle stod Nygren endast på ett ben samtidigt som tyskan hade den andra foten högt upp i luften. Men genom fin teknik, kyla och smidighet lyckades Moa krångla sig ur lägena och ta hem segern.

I semifinal väntade Aurora Campagna, Italien. Nygren inledde kontrollerande och styrde italienskan och fick också första poängen och gick till pausvila med en 1-0 ledning. I inledningen av andra perioden kvitterade italienskan till 1-1 och med 43 sekunder utökades ledningen till 1-3 och länge såg det ut att stå sig men med bara en sekund kvar av matchen lyckades Moa rulla runt italienskan från ett tilltrasslat läge och på så sätt ta ledningen i matchen. Glädjen var dock kortvarig då i samma sekund som slutsignalen gick kontrade Campagna och fick över Nygren i fallläge. En nervös väntat uppstod för båda brottarna när en slowmotion-video fick fälla avgörandet om poängen var inom tiden eller inte.

Tyvärr för svensk del skedde kontringen med 0,4 sekunder kvar och italienskan kunde vinna med 3-5 i poäng.

Imorgon efter kl 18:00 brottas Moa om bronset.

Även Henna Johansson, 65 kg får chans att ta sig till bronsmatch imorgon. Johansson föll mot Monolova, Azerbadjan med 2-2 i första omgången. Men lite överraskande så tog sig Monolova till final efter att ha besegrat den regerande Världsmästaren Petra Olli, Finland i semifinalen. Tar Johansson sig till bronsmatch så väntar alltså Finlands Olli där.

Sofia Mattsson, 53 kg vann sin inledande match men föll i kvartsfinalen mot Vanesa Kaladzinskaya, Vitryssland med 4-2 och Mattsson kom inte riktigt in på den starka vitryskan som via agressiva händer kunde styra undan Mattsson alla poängförsök.   Vitryskan föll sedan i semifinal vilket innebär att Sofia Mattsson är utslagen från EM.

Johanna Lindborg, 57 kg föll i sin EM-debut mot Kolesnik, Azerbadjan.