Del av nedskärningsbeslut skjuts upp – starkt samlat missnöje mot Alliansens miljonbesparing på Skånetrafiken

Med ett underlag som kritiserats för sitt knappa innehåll och otydliga formulering försökte Alliansen under dagens möte i Kollektivtrafiknämnden driva igenom stora försämringar i den skånska kollektivtrafiken. Nu återremitteras delar av ärendet - men servicecenter Triangeln stänger.

-          Resenärernas missnöjdhet med kollektivtrafiken var redan alldeles för hög. En besparing kommer inte kunna förbättra verksamheten och det kommer att innebära att folk reser mindre, inte mer, menar Linda Ekelund, Vänsterpartiets representant i Kollektivtrafiknämnden. Det breda missnöjet visar på tyngden i frågan – kollektivtrafiken berör hela Skåne!

Förslaget innehöll bland annat en stor mängd indragna busslinjer, minskad turtäthet, ett stängt servicekontor och en prishöjning på månadskort i mellanstora städer som exempelvis Kristianstad, Ystad och Hässleholm med ca 100 kronor. Nu genomförs allt utom de indragna busslinjerna och turerna, det ska återremitteras för att se om kommunerna själva kan bekosta driften.

-         Kollektivtrafik är en regional angelägenhet, säger Linda Ekelund. Invånarnas möjlighet att åka buss kan inte hänga på om kommunen har vilja eller möjlighet att finansiera busslinjerna - det är en fråga om regional jämlikhet som måste skyddas.

Missnöjet med förslaget har varit stort hos såväl allmänhet som politiker – från höger till vänster har man bland annat kritiserat bristen på kommunikation med berörda kommuner och allmänhet.

-          Det är demokratiskt problematiskt att underlagen håller så låg kvalitet och inte är ordentligt utredda eller diskuterade med de kommuner och kommuninvånare som påverkas, säger Linda. För oss i Vänsterpartiet är det jätteviktigt att skydda jämlik tillgång inom kollektivtrafiken, vi vill driva en kollektivtrafik för alla i Skåne. Då kan processen inte se ut såhär.

Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne, håller med.

-          För att skåningarna ska kunna resa mer måste regionen jobba med ökad pålitlighet, tillgänglighet på landsbygden och att sänka priserna – det är vad forskning visar och vad resenärerna starkt efterfrågar. Vi vill se en kollektivtrafik som fungerar för alla, inte bara för de som har råd eller råkar bo i rätt kommun. Att dra in miljoner i Skånetrafikens budget är inte att utveckla verksamheten: det är att rusta ner den, avslutar hon.

• Vänsterpartiets budgetförslag för 2019 innehöll stora satsningar för en utbyggd kollektivtrafik där stärkt jämlik tillgång och prissänkningar var prioriterade. Budgetförslaget röstades ned till förmån för Alliansens förslag i Regionfullmäktige december 2018.
  • I kollektivtrafikbarometern för 2017 låg Skånetrafiken näst sämst till av de 26 regionala trafikbolag som jämfördes efter nöjd kund-index. Under 2018 ökade sedan Pågatågens förseningar med 60 %. Källa: Kollektivtrafikbarometern 2017/Sydsvenskan.

Linda EkelundRepresentant i Kollektivtrafiknämnden (V)

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.