Delar du ditt fritidshus med någon? Så här får du det att fungera!

Enligt en undersökning som Novus har gjort på uppdrag av NOVASOLhar hela 69 procent ett delat ägandeskap av sitt fritidshus. Nästan var femte äger sitt fritidsboende med syskon eller släkt. För att få det att fungera kommer här 7 värdefulla tips.

1. Planering

Grunden till ett delat ägandeskap som fungerar är planering. Det är viktigt att man så snabbt som möjligt sätter sig tillsammans och planerar precis allting. Hur ska ekonomin skötas, trädgård, framtida renoveringar, gemensamma inköp med mera.

2. Vilken vecka är min?

Detta kan såklart vara en känslig punkt. Vem får vilken vecka under året? Midsommarveckan är till exempel den högtiden vi helst firar i vårt fritidsboende. Förhoppningsvis kan man göra det tillsammans, annars är ett bra tips att turas om.

3. Ekonomin

Börja med att se över vilka löpande kostnader ni har per månad. Besluta sedan om ni alla ska lägga samma summa varje månad eller en procent av ägandeskapet/lönen. Utse en person som är ansvarig för att betala in alla räkningar och som även tar hand om det administrativa, såsom avtal och försäkringar.

4. Sparbuffert

Att ha en sparbuffert är ett måste. Besluta tillsammans vilken summa som ska sparas varje månad till framtida kostnader såsom renovering, inköp och oplanerade händelser.

5. Inköp och renoveringar

Lägg upp en 10 års plan över vad ni vill göra med huset. Vilken renovering ska komma först och när i tiden. Utse den som är bäst lämpad att vara projektledare över kommande renoveringar. Gemensamma inköp som möbler, kylskåp kan också ingå i 10 årsplanen. Utse även här en ansvarig.

6. Trädgårdsarbete

Även trädgården behöver kärlek och även här är det bra att bestämma vem som ansvarar för den. Bor ni alla lika långt från boendet? Har någon ett större trädgårdsintresse eller kanske mer tid över? Trädgården kan ta mycket tid i anspråk. Viktigt är att besluta om det ska finnas ett rullande schema eller om någon ska göra mer. Och hur ska det då ersättas?

7. Städning av huset

Städning är något som lätt kan bli ett problem.Har man olika syn på vad städning innebär,så är det viktigt att sätta upp ett gemensamt schema kring hur det ska städas innan man lämnar boendet. Ingen blir glad över att komma in och ta hand om någons annans stök och smuts.

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster. NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.

Nästan var fjärde fritidshusägare har höga kostnader10.9.2018 07:03Pressmeddelande

Nästan var fjärde fritidshusägare tycker att de extra kostnaderna som fritidshuset medför är höga. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Att äga ett fritidshus innebär inte bara kostnader som el och vatten utan det kan även tillkomma både underhåll, och oväntade händelser. Utifrån hur den privata ekonomin ser ut anser 23 procent att de har mycket eller ganska höga kostnader i samband med sitt fritidshus. - Utgifterna är många när man äger ett fritidshus och när man lägger ihop alla kostnaderna kan det lätt äta upp mycket av ens budget, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL. Bland 65-79 åringarna som äger ett fritidshus är det 26 procent som anser att kostnaderna för fritidshuset är höga. Bland boenden i Stockholm, oavsett ålder, är det 27 procent som anser kostnaderna i samband med fritidshuset är höga. Nästan hälften av alla fritidshusägare har haft en oväntad utgift Ett fritidshus har inte bara fasta kostnader som ska betalas varje månad utan det kan ä

Avkoppling utan uppkoppling30.7.2018 07:02Pressmeddelande

En undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL visar att både vuxna och barns skärmtid minskar i fritidshuset. Istället för att sitta framför datorn och surfa runt på mobilen är vi ute i naturen. Sex av tio fritidshusägare svarar att deras skärmtid minskar när de är i sitt fritidshus och fyra av tio bland de som har barn svarar att deras barns skärmtid också gör det. Detta trots att hela 85 procent av samtliga svarande har tillgång till internet i sitt fritidshus. - I dag förväntas man finnas tillgänglig dygnet runt, men när vi åker till vårt fritidshus bryter vi våra vardagliga mönster. Vi vill koppla av, koppla ner, koppla bort och lägga tiden på annat, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL. Fler ute i naturen Det vi lägger tiden på istället är att vara ute i naturen. Drygt sju av tio svarar att de är ute i naturen i större utsträckning när de är i sitt fritidshus jämfört med en vanlig vardag hemma. - Att få vara ute i naturen är det bästa sättet att koppla av. Jag tro