Qred AB

Delårsrapport - Qred ökar utlåningen till småföretag med 88%

Qreds nya delårsrapport visar fortsatt stark tillväxt första halvåret 2019. Verksamheten växer i både etablerade marknader som Sverige och Finland, samt i nya affärsområden som Danmark och Nederländerna. Gruppens kostnader ökar något snabbare än tillväxten.

Första halvåret 2019

• Låneportföljen ökade med 88% till 472,9 mkr (251,3)
  • Ränteintäkterna ökade med 72% till 100,5 mkr (58,4)
  • Rörelsens intäkter ökade med 64% till 91,4 mkr (55,7)
  • Rörelseresultatet ökade med 31% till 17,4 mkr (13,2)
  • Periodens resultat ökade med 7% till 15,1 mkr (14,0)

Andra kvartalet 2019

• Rörelsens intäkter ökade med 58% till 48,0 mkr (30,3)
  • Rörelseresultatet minskade med 9% till 9,9 mkr (10,9)
  • Periodens resultat minskade med 11% till 8,6 mkr (9,6)

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2019

• I juni emitterade bolaget en obligation. Den totala obligationsramen är EUR 100 m, varav EUR 40 m har utnyttjats.
  • Bolagsstämman har utsett Andrea Gisle Joosen till ny styrelseledamot
  • Bolaget har gjort en nyemission på 20 000 stamaktier riktad till Andrea Gisle Joosen

Vd Emil Sunvisson kommenterar kvartalet

–Qred växer fortsatt snabbt och utmanar bankerna inom finansiering riktat mot de allra minsta företagen. Vi vet att de allra flesta småföretagarna vill ha en enkel och smidig finansiering utan krångel. Med digitala processer har vi nu blivit störst i Norden inom företagslån upp till en miljon kronor, och vi växer snabbt i Nederländerna, säger Emil Sunvisson.

Mer information: Delårsrapport Jan-Jun 2019

Qred AB

Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna. Pengarna används för investeringar och rörelsekapital. Qred har sedan starten 2015 lånat ut över två miljarder SEK, vilket beräknas ha skapat över 4 000 nya jobb i småföretag. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse.

Följ Qred AB

Senaste pressmeddelandena från Qred AB

Dinero tilbyder erhvervslån i samarbejde med fintech-virksomheden Qred9.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Et nyt samarbejde mellem regnskabsprogrammet Dinero og fintech-virksomheden Qred skal give mindre og mellemstore virksomheder bedre adgang til finansiering. Dineros kunder nu kan ansøge om et erhvervslån direkte via deres konto hos Dinero. Ved hjælp af information om virksomheden sammenkoblet med fintech-selskabets egne oplysninger og øvrige eksterne datakilder, kan Qred fremskynde kreditvurderingen og hjælpe Dineros kunder med at gribe vækstmulighederne, når de opstår eller give adgang til likviditet, når det er livsnødvendigt for virksomhedens overlevelse. ”Vi har blandt andet valgt at lave et samarbejde med Qred, fordi de er lynhurtige til at reagere, når en virksomhed ansøger om penge. Når pizzeria-ejerens ovn pludselig brænder sammen, så har han pinedød brug for en ny pizzaovn for overhovedet at holde virksomheden kørende. I den situation er det ikke holdbart at skulle igennem en lang sagsbehandling hos sin bank. Der handler det for pizzeria- ejeren om at få pengene ind på kontoen