Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2019

Bättre försäljningsläge inför hösten, åtgärdsprogram som nu ger effekt och genomförd företrädesemission skapar sammantaget förutsättningar för återhämtning under årets återstående kvartal.

VD HAR ORDET

Andra kvartalet i Moment Group präglas av säsongsvariationerna i koncernens årscykel med successivt avtagande aktivitetsnivå i verksamheterna. Nettoomsättningen uppgick i kvartalet till 168 msek (262 msek), en minskning med 94 msek. Detta ligger i linje med våra förväntningar då minskningen i omsättning till stor del var hänförbar till Hansen, inom affärsområde Event, som motsvarande period föregående år genomförde det omfattande uppdraget Volvo Ocean Race med stora omsättningsvolymer.

Totalt uppgick de förutbetalda biljettintäkterna per juni till 102 msek (66 msek), vilket är 36 msek högre än föregående år. Detta är en effekt av att framför allt 2Entertain har vänt sin negativa trend och säljer i enlighet med plan inför sommar och höst, men även Wallmans har ett högre saldo än föregående år och levererar starkare försäljningsmässigt.

Rörelseresultatet var i kvartalet -31 msek i enlighet med nuvarande regelverk. För att möjliggöra jämförelse mellan åren har IFRS 16-påverkan justerats vilket ger ett resultat på -32 msek (-19 msek), vilket är en minskning med 13 msek jämfört med motsvarande period föregående år. Även här är merparten av avvikelsen hänförbar till Hansen, ca 10 msek, samt de sista effekterna av 2Entertains negativa försäljningsutveckling för säsongen 2018/2019.

Det pågående koncernövergripande åtgärdsprogrammet med besparingar på drygt 20 msek på årsbasis kommer att stärka affären under resterande delen av året då flertalet av åtgärderna inbegriper personalneddragningar där kostnaderna för dessa upphör i samband med sommaruppehållet. Från och med tredje kvartalet har därmed större delen realiserats med full årseffekt framåt. Medelantalet anställda i koncernen efter första halvåret uppgick till 374 (394) och vi fortsätter att driva effektiviseringsarbetet för att stärka koncernens rörelsemarginal.

Arbetet med Wallmans Groups satsning i Kungsportshuset i Göteborg har varit omfattande där kostnadsrationaliseringar motsvarande ca 10 msek genomförts under andra kvartalet, som en del i ovan nämnda åtgärdsprogram. Organisationen i huset har bantats väsentligt och anpassats till en mer begränsad affär än ursprungligen planerat. Över sommaren bedrivs endast restaurangverksamhet i Kungsportshusets Matbar och i nöjesarenan planeras för en julshow Christmas by Wallmans med kortare spelperiod (nov-dec) än på övriga arenor, och som fokuserar på den höga efterfrågan under julbordssäsongen. Sammanfattningsvis innebär det att riskprofilen i huset nu är sänkt avsevärt inför hösten och arbetet framåt kan fokusera på att, utifrån en lägre affärsvolym, skapa balans i de olika delarna av huset.

I syfte att ytterligare effektivisera koncernen kommer koncernens dinnershow- och aktivitetsarenor framöver att sammanföras i det gemensamma affärsområdet Immersive Venues. Detta är ett led i strävan att verksamheterna drivs ur ett arenaperspektiv med fokus på kundupplevelse, effektivt nyttjande av resurser och lönsamhet.

Partnerskapet i Tyskland mellan 2Entertain och BB Promotion fortlöper helt enligt plan och parterna kommer att ha färdigställt ett komplett avtal inom kort. Detta baseras fullt ut på överenskommelserna i det LOI som tecknades i mars och kommer därtill att inkludera den detaljerade turnéplanen samt ytterligare specificera samarbetet i de operativa delarna av genomförandet.

Under maj månad genomfördes även en företrädesemission som tillförde koncernen 54 msek före emissionskostnader och vi kan nu konstatera att effekterna i balansräkningen av det mycket svaga utfallet 2018 nu är åtgärdade och att koncernen är väl rustad för att stödja verksamheterna i arbetet med att stärka rörelsemarginalen under hösten och fortsätta att realisera den fulla potentialen i koncernen.

För egen del har jag beslutat mig för att fortsätta min karriär med uppdrag utanför Moment Group. Jag kommer att kvarstanna i rollen som VD/koncernchef under tredje kvartalet fram till den 30 september och därefter bistå koncernen i specifika frågor fram till årsskiftet. Rekrytering av ny VD/Koncernchef har initierats och styrelsens målsättning är att utse en ersättare under fjärde kvartalet.

Jag vill avslutningsvis önska en fortsatt trevlig sommar och om ni har vägarna förbi Vallarnas Friluftsteater i Falkenberg eller Kungsportshusets Matbar i centrala Göteborg så hoppas jag ni passar på och besöker oss för ett härligt sommarminne!

Göteborg 26 juli 2019

Pelle Mattisson
VD/Koncernchef

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter drygt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har närmare 600 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Hamburg, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Helen Sjöholm gästar Anders Ekborg på Konserthuset i Jönköping torsdagen den 19/12 i en av årets exklusiva föreställningar av julkonserten ”En Stilla Jul”!17.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

”Jag är verkligen glad och tacksam över att Helen Sjöholm även gästar min konsert ”En stilla Jul” på Konserthuset i Jönköping den 19 december. Det är många år sedan vi stod på samma scen nu, så jag ser väldigt mycket fram emot att få sjunga med Helen igen efter så många år. Publiktrycket i Stockholm gör också att vi släpper ytterligare en extrakonsert på Oscarsteatern den 21 dec.

BILJETTRUSNING FÖR OH, WHAT A NIGHT! ADDERAR FÖRESTÄLLNING I LINKÖPING!12.9.2019 10:05:45 CESTPressmeddelande

Förra veckan släpptes nyheten att fyra av Sveriges främsta musikalartister David Lindgren, Peter Johansson, Robert Rydberg och Bruno Mitsogiannis, ger sig ut på en rikstäckande arenaturné våren 2020. Det blev fullkomlig biljettrusning i hela landet, och i Linköping sålde biljetterna snabbt slut. Nu kan vi meddela de glädjande nyheterna att vi adderar ytterligare en föreställning i Linköping den 21 feb. Biljetterna släpps imorgon fredagen 13 sep kl 10.00!

FLER BILJETTER SLÄPPTA TILL OLA SALOS ROCKSHOW I MALMÖ2.9.2019 11:35:44 CESTPressmeddelande

Intresset för Ola Salos It takes a fool to remain sane är enormt! Med en knapp vecka kvar till premiären på Malmö Arena kan vi berätta att vi nu släpper upp fler bra biljetter till alla konserterna i samtliga biljettkategorier, tack vare produktionens utformning. Det kommer även vara möjligt att hitta biljetter till den tidigare utsålda lördagen 14/9. Vänta inte - biljetterna går åt snabbt!

WALLMANS & KUNGSPORTSHUSET = SANT!30.8.2019 13:11:49 CESTPressmeddelande

Äntligen kommer Wallmans till Göteborg! Julen 2019 kommer ett av Sveriges starkaste underhållningskoncept genom tiderna att skapa julmagi i Kungsportshuset i Göteborg. Det blir en helkväll med en meny av julens smaker kryddat med en sprakande Wallmans-show med magiska inslag. Kvällen kulminerar sen i en smittande sing-a-long med glamorösa Gretchen och avrundas med att vår DJ väver samman de bästa hitsen från då och nu.