Delårsrapport Juli - September, Q3

Dela
  • Nettoomsättningen minskade med -4,0 procent till 89,6 (99.,3) mkr (-1,6 procent i lokala valutor)
  • Rörelseresultatet uppgick till 24,0(29,4) mkr
  • Rörelsemarginalen uppgick till 26,7 (31,5) procent
  • Resultat efter skatt uppgick till 18,6 (21,4) mkr
  • Resultat per aktie före/efter utspädning uppgick till 1,01 (0,56) kr
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -10,8 (-2,8) mkr
  • Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 61,3 (59,0) mkr


VD's kommentar
Omsättningen för kvartalet uppgick till 89,6 mkr med ett rörelseresultat på 24,0 mkr vilket motsvarar en rörelsemarginal på 27%.  Marginalen visar på styrkan i vår affärsmodell där vi har en bruttomarginal på cirka 93%. Ökar vi omsättningen innebär det en stor positiv effekt på bolagets vinst.

När vi säljer system ingår mjukvara och hårdvara. Hårdvaran utgör en mindre del av kostnaden men är avgörande för att kunna ansluta och hantera det tiotusentals digitala enheter vi stödjer.

Beskeden från våra underleverantörer på vissa elektronikprodukter har aldrig varit så osäkra som nu. Om alla våra underleverantörer hade lyckats leverera enligt plan skulle kvartalets omsättning överstigit motsvarande period 2020.

Vi har emellertid egna lager och alternativa leverantörer till en stor del av de hårdvarukomponenter vi använder oss av. Något som gör att vi kommer minimera framtida leveransfördröjningar.

Bolagets övriga externa kostnader är något högre än motsvarande period förra året men samtidigt betydligt lägre än innan pandemin. Detta beror på att fler marknader öppnar upp och möjliggör för fysiska möten samt deltagande på viktiga mässor och andra events.

Vi räknar med att dessa kostnader kommer fortsätta stiga något i takt med att restriktioner för resande minskar, vilket är något som vi också välkomnar då det skapar fler möjligheter för att visa vad vi kan erbjuda kunderna när det kommer till såväl produkter som tjänster.
.
Den förändring som vi gjorde för Nordamerika förra året börjar visa resultat. Vi ökar försäljningen under tredje kvartalet jämfört med förra året även om vi ligger något efter hittills i år så gör vi rätt saker med rätt organisation och det kommer ge fortsatt effekt.

EMEA regionen är något lägre under tredje kvartalet men har vuxit hittills i år och ett viktigt kvartal för EMEA är fjärde kvartalet då många av kunderna i regionen har budgetår som sammanfaller med kalenderår.

ASIA/CIS är en region som minskar jämfört med föregående år och det är till största delen en konsekvens av vår mer restriktiva hållning i vilka länder vi säljer våra lösningar till. Tyvärr har flera länder i regionen utvecklats på ett sätt som gjort att vi aktivt valt att inte leverera våra lösningar.

Det blir allt fler länder som lättar på restriktioner vilket öppnar upp resande. Detta innebär att flera projekt som tidigare hindrats eller till och med pausats nu kan återupptas och avslutas. Det är framförallt frontline-projekt som vi vet kommer återupptas.

Mobile forensic branschen förändras snabbt i positiv riktning. Allt fler myndigheter i västvärlden får krav på sig att arbeta enligt vissa standarder inom mobil forensic. Standarder som gör att våra kunder på ett kontrollerat och rättssäkert sätt kan decentralisera arbetet med att läsa av digitala enheter för att på så sätt möta det enorma behov som finns för säkra bevis i digitala enheter.

Att kunna säkra sanningen ur digitala enheter och ägarens aktivitet är odiskutabelt viktigt för rättsvårdande myndigheter. Det är vad MSAB är världsledande på. Av flera orsaker ställs det allt högre krav på både vilken och hur informationen säkras från beslagtagna mobiler.

MSAB har de senaste två åren varit en ledande deltagare i ett Europeiskt initiativ finansierat av EU. Projektet heter ”for mobile” vars syfte är att säkra integritet och säkerhet genom dokumenterade och standardiserade metoder för avläsning av mobiltelefoner i Europa.

Projektet kommer pågå till mitten av nästa år och kommer resultera i nya standarder och högre krav för Europeisk polis som MSAB inte bara möter utan även vart med och arbetat fram.

Flera viktiga kunder efterfrågar strategisk rådgivning och hjälp med implementation och underhåll av våra ECO system.

Detta är exakt vad vi förutsett och förberett oss på tidigt när vi startade våra professional-services tjänster.

Jag ser positivt på MSAB:s framtida utveckling och vi kommer fortsätta stötta våra kunder i deras viktiga arbete med att skapa ett säkrare samhälle genom ökande kvalitet och värde i våra produkter och tjänster.

Stockholm, oktober 2021

Joel Bollö, Verkställande direktör


Denna information är sådan som MSAB, 556244-3050, är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 oktober 2021 klockan 08:00 CEST.

Frågor ställs till:
Verkställande direktör Joel Bollö, tel. 08-739 02 70, e-mail: joel.bollo@msab.com

Kort om MSAB

MSAB är en världsledande aktör inom mobil kriminalteknologi med syfte att utvinna och analysera data ur beslagtagna mobila enheter, främst från mobiltelefoner. Bolaget har egna säljkontor och säljare i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Australien, Singapore, Japan, Indien och Ryssland och täcker tillsammans med ett antal distributörer större delen av världen. De egenutvecklade produkterna har blivit en de facto-standard inom sitt område och används för bevissäkring i över 100 länder. Produkterna kompletteras med ett stort utbildningsutbud med möjlighet att bli certifierad på en kriminaltekniskt rättssäker helhetsmetod. Kunderna är främst brottsutredande myndigheter såsom polis, militär och tull. MSAB är noterat på Nasdaq Stockholm under tickernamn: MSAB B.

Bilaga

För att se det här innehållet från www.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
För att se det här innehållet från ml-eu.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Om

GlobeNewswire



Följ GlobeNewswire

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från GlobeNewswire

Projekt Öyfjellet försenat – beräknas färdigställas under första kvartalet 20223.12.2021 21:15:00 CET | Pressmeddelande

Hässleholm den 3 december 2021 I delårsrapporten för det tredje kvartalet, som offentliggjordes den 18 november 2021, kommunicerade Eolus att det finns risk för försening i färdigställandet av det norska 400 MW projektet Öyfjellet. Baserat på uppdaterad information om byggprocessen beräknar Eolus nu att vindparken färdigställs under det första kvartalet 2022. Per idag, den 3 december 2021, har samtliga 72 turbiner färdigmonterats. 34 turbiner har börjat generera el. Huvudskälen till förseningen är utmanande väderförhållanden, vilket har påverkat installationsarbetet, samt Covid-19 relaterade orsaker som begränsat både resemöjligheterna för personal och lett till leveransförseningar avseende komponenter. Förseningen kommer att ha en negativ påverkan på Eolus projektmarginal. För ytterligare information kontakta: Per Witalisson, VD, telefon +46 (0)70-265 16 15 Johan Hammarqvist, kommunikationschef, telefon +46 (0)720-50 59 11 Kort om Eolus Eolus Vind är en av Nordens ledande projektörer

Eolus och ett stort internationellt energiföretag utökar tecknat elförsäljningsavtal från 68 MW till 117 MW3.12.2021 17:00:00 CET | Pressmeddelande

Hässleholm den 3 december 2021 Den 13 januari 2021 offentliggjorde Eolus att elförsäljningsavtal med ett stort internationellt energiföretag tecknats för tre vindparker i Sverige omfattande 68 MW. Avtalet har omarbetats och den installerade effekten har utökats till 117 MW. Det nya avtalet omfattar 100 % av den el som kommer att produceras i vindparkerna farms Skallberget/Utterberget (74 MW), Tjärnäs (25 MW) and Rosenskog (18 MW) i elprisområde 3 (SE3) i Sverige. Skallberget/Utterberget och Tjärnäs ersätter vindparkerna Boarp och Dållebo som var del av det ursprungliga avtalet. Elförsäljningsavtalet avseende Rosenskog kvarstår oförändrat. Med denna förändring kommer vindparkerna som omfattas att ha en installerad effekt om 117 MW i stället för de ursprungliga 68 MW. Vindparkerna beräknas tas i drift under 2023. -Vi är nöjda att ha tecknat ett avtal som kommer att omfatta en ökad installerad effekt och därmed en högre elproduktion. Det finns ett stort behov av mer produktion av förnybar

Kallelse till extra bolagsstämma i Auriant Mining AB (publ.)3.12.2021 11:02:18 CET | Pressmeddelande

Aktieägarna i Auriant Mining AB (publ.) (”Bolaget” eller ”Auriant Mining”), 556659-4833, kallas härmed till extra bolagsstämma onsdag den 22 december 2021. Styrelsen har beslutat att extra bolagsstämman kommer att genomföras enbart genom förhandsröstning, enligt 22 § lagen (2020:198) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor, utan fysisk närvaro av aktieägare, ombud och utomstående. Auriant Mining välkomnar alla aktieägare att utnyttja sin rösträtt vid denna extra bolagsstämma genom förhandsröstning med stöd av tillfälliga lagregler, i den ordning som anges nedan. Information om de vid extra bolagsstämman fattade besluten offentliggörs den 22 december 2021 så snart utfallet av röstningen är slutligt sammanställt. Aktieägarna kan i förhandsröstningsformuläret begära att beslut i något eller några av ärendena på den föreslagna dagordningen nedan ska anstå till en s.k. fortsatt bolagsstämma, som inte får vara en ren förhandsröstningsstämma. S

Sanionas styrelseordförande J. Donald deBethizy, VD Rami Levin och andra styrelseledamöter och ledande befattningshavare förvärvar aktier i ordinarie börshandel2.12.2021 22:45:00 CET | Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE 2 december 2021 Saniona (OMX: SANION), ett biofarmaceutiskt företag med klinisk utveckling fokuserad på sällsynta sjukdomar, meddelar idag att styrelsens ordförande, VD och andra ledamöter i styrelsen och ledningsgruppen har förvärvat 82 000 aktier i bolaget i ordinarie börshandel för totalt 861182 SEK. Sanionas styrelseordförande J. Donald deBethizy har köpt 20 000 aktier i bolaget, en investering om totalt 228 548 SEK. Koncernchef och VD Rami Levin har köpt 10 000 aktier i bolaget, en investering om totalt 100 045 SEK. Utöver det har sammanlagt 52 000 ytterligare aktier förvärvats av övriga medlemmar i styrelsen och ledningsgruppen. Alla transaktioner har gjorts i ordinarie börshandel genom etablerade aktiemäklare under perioden 19 november 2021 till 2 december 2021. För ytterligare information, vänligen kontakta Trista Morrison, Chief Communications Officer, Saniona. Kontor: + 1 (781) 810-9227. E-post: trista.morrison@saniona.com Informationen lämnades, genom ovanstå

Terranets kapitalmarknadsdag inträffar nu på måndag den 6 december 20212.12.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Den 6 december välkomnar Terranet dig till en exklusiv dag där du kommer att få lyssna till några av de högaktuella aktörerna i Terranets ekosystem samt innovatörer i den globala fordonsindustrin. Vid detta event kommer Terranet att presentera de senaste tekniska framstegen och delge strategier bakom enskilda branschsamarbeten. Evenemanget är både digitalt och fysiskt. För en fysisk biljett bokar du din plats till Stockholmsevenemanget här, ett begränsat antal platser finns tillgängliga: https://bit.ly/3mflryl Adress: Posthuset, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm Sweden Varje presentation kommer även att sändas och distribueras live digitalt. Anmäl dig till det digitala eventet här: https://bit.ly/3B308UP Här hittar du det uppdaterade schemat (CET): 10:10 - 10.15 Ronja Koepke, Moderator 10:15 - 10.25 Pär-Olof Johannesson, CEO Terranet 10:25 - 10:30 Ronja Koepke, Moderator 10:30 - 10.45 Jan Glevén, Head of Insight Mangold Fondkommission. 10:45 - 10.50 Ronja Koepke, Moderator 10:50 - 11:05 P

Systemairs rapport för det andra kvartalet presenteras den 9 december2.12.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Pressmeddelande 2 december 2021 Systemair ABs (NASDAQ OMX Stockholm: SYSR) delårsrapport Q2 för räkenskapsåret 2021/22 kommer att offentliggöras kl. 08:00 CET den 9 december 2021. En telefonkonferens arrangeras kl. 09:00 CET den 9 december 2021. Rapporten presenteras av Roland Kasper, CEO, samt Anders Ulff, CFO. För att delta i telefonkonferensen: Ring 0200-883 685 alt. internationellt +46 8 566 426 51 och uppge kod 50215855# minuter före start. Presentationen publiceras på group.systemair.com För ytterligare information kontakta: Roland Kasper, CEO, + 46 73 094 40 13 Anders Ulff, CFO, + 46 70 577 40 09 Systemair AB, 739 30 Skinnskatteberg, 0222-440 00, www.systemair.com Systemair i korthet Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 54 länder i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Mellanöstern, Asien, Australien och Afrika. Bolaget omsatte 8,5 miljarder kronor räkenskapsåret 2020/21 och har cirka 6 400 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat po

Sinch genomför den andra delen av den riktade nyemissionen om cirka 40 miljoner aktier som offentliggjordes den 30 september 20211.12.2021 14:50:00 CET | Pressmeddelande

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUERING ELLER PUBLICERING, VARE SIG DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, KANADA, JAPAN, AUSTRALIEN, SYDAFRIKA, NYA ZEELAND, HONGKONG, SINGAPORE ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTIONEN ELLER PUBLICERING AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE KUNNA VARA OLAGLIG, KRÄVA YTTERLIGARE REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER Stockholm, Sverige – 1 december 2021 – Sinch AB (publ) (“Sinch” eller “Bolaget”) genomför en riktad nyemission av 21 miljoner aktier mot en total teckningslikvid om cirka 3,469 miljarder kronor. Nyemissionen utgör den andra delen av den riktade nyemissionen om totalt cirka 6,6 miljarder kronor av 40 077 841 aktier (”Aktierna”) som offentliggjordes den 30 september 2021. Emissionslikviden från den riktade nyemissionen används för att delfinansiera förvärvet av Pathwire. Tecknarna bestod av institutionella investerare, däribland Canada Pension Plan Investment Board (”CPP Investments”), Temasek, SeaTown Master Fund (”Seatown

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum