Delårsrapport Q1: Provisionsintäkterna ökade med 171 %

Qreds kvartalsrapport för Q1 2021

Januari - mars 2021

Qred har under kvartalet fortsatt att växa och befäster sin ställning som marknadsledare i Norden och Nederländerna/Belgien. Qreds automatiserade, smarta och enkla produkter som förenklar finansieringen för småföretag är mycket uppskattade i kundsegmentet, och Qred kan stoltsera med Sveriges nöjdaste kunder med ett betyg på i snitt 4,8 på Trustpilot.

Provisionsintäkterna ökade med 171% som ett resultat av att allt fler lån förmedlas. Antalet aktiva kunder ökade med över 3 000 och uppgick till 10 408 (7 387). Rensat för extraordinära intäkter i Q1 2020 så ökade intäkterna med 40% till 80,1 mkr (57,4).

Stora resurser läggs på att utveckla nya tjänster. Qred kommer att lansera ett unikt kreditkort skräddarsytt för småföretagare. Kortet kommer med en rad efterfrågade funktioner som automatiserad bokföring, beviljad kredit i realtid och förbättrade möjlighet att kontrollera företagets utgifter.

Värden för samma period föregående år anges inom parentes (samma period föregående år inkluderar extraordinära intäkter på 18,0 mkr och kostnader på  32,6 mkr).

• Rörelsens intäkter ökade med 6,1% till 80,1 mkr (75,4)
  • Provisionsintäkterna ökade med 171,5% till 44,6 mkr (16,4)
  • Ränteintäkterna minskade med 25,9% till 43,8 mkr (59,0)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1,1 mkr (-19,1)
  • Periodens resultat uppgick till -1,4 mkr (-13,2)

Väsentliga händelser januari - mars 2021

• Qred tecknar partneravtal med bland andra mötesplatsen Ehandel och Foodora.
  • Qred inleder ett skriftligt förfarande avseende avnotering av sitt seniora säkerställda obligationslån för att efterleva Finansinspektionen nya vägledning.
  • Qred säljer obligationer till ett nominellt värde av EUR 3.0m.

Väsentliga händelser efter delårsperiodens utgång

• Qred slutför avnotering av obligationslån från NASDAQ.
  • Qred meddelar avsikt att lansera nytt kreditkort med innovativa funktioner riktat mot småföretag.

Läs rapporten i sin helhet här: Rapport Q1 eller i presentationsform här: Presentation Q1

Qreds kvartalsrapport för Q1 2021

Qred grundades 2015 av entreprenörer för entreprenörer och är Sveriges snabbast växande fintechföretag enligt Financial Times. Qred är marknadsledare i Norden och har Sverigest nöjdaste kunder enligt Trustpilot. Med verksamhet i Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna, Brasilien och Belgien har Qred hjälpt över 25 000 företag. Qreds helautomatiserade kreditsystem gör det enklare och snabbare för företagare att få det kapital som behövs för att kunna växa. Just nu skapas tio jobb om dagen, sju dagar i veckan med hjälp av Qred.

För att läsa mer, vänligen besök: Om Qred

Qred publicerar årsredovisning29.4.2021 20:30:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholm, 29 april 2021 - Idag släpper Qred årsredovisningen för 2020. Qred rapporterar en ökning av rörelsens intäkter på 57 procent jämfört med föregående år och antalet aktiva användare steg med 29 procent. Trots ett år som har präglats av pandemi och restriktioner har fintechbolaget dubblat antalet medarbetare genom att anställa nya 60 kollegor. Dessutom har Qred hjälpt tiotusentals företagare på sex marknader genom en mycket turbulent tid. Under 2020 erhöll Qred en AIS/PIS-licens, vilket möjliggör utveckling av nya smarta tjänster. Utöver det lanserade Qred på bolagets sjätte marknad; Belgien. “Qred behövs mer än någonsin för att stötta småföretagen och hjälpa nästa generations hjältar. Vi vill dra vårt strå till stacken. Tillsammans skapar vi förutsättningar för små företag att kunna utvecklas” säger Emil Sunvisson, VD på Qred. Läs rapporten i sin helhet här: Qreds årsredovisning 2020

Qred Holding AB (publ), org. nr. 559031-0685 (”Bolaget"), har avslutat det skriftliga förfarande som inleddes den 22 mars 2021 (“Skriftligt Förfarande”) för att anhålla om godkännande från innehavare (“Obligationsinnehavare”) av sitt seniora säkerställda obligationslån 2019/2022 med ISIN SE0012507267 (“Obligationen”) att ändra Obligationens villkor (“Obligationsvillkoren”) för att tillåta avnotering från handel på börs samt multilateral handelsplattform. Deltagande Obligationsinnehavare bildade nödvändig kvorum och godkände enhälligt begäran om att ändra Obligationsvillkoren. Medgivandet att ändra Obligationsvillkoren fastslogs ha accepterats vid utgången av röstningsperioden den 16 april 2021. Resultatet av det Skriftliga Förfarandet kommer även att meddelas via post till Obligationsinnehavare samt publiceras på agentens hemsida, Nordic Trustee & Agency AB (publ) (www.nordictrustee.com). De uppdaterade Obligationsvillkoren kommer att finnas tillgängliga på Bolagets hemsida. Obligation

Qred-koncernen säljer obligationer till ett nominellt värde av EUR 3 000 00023.3.2021 17:00:00 CET | Pressmeddelande

Qred Holding AB (publ), Reg. No. 559031-0685 (“Bolaget”), meddelar idag att dess helägda dotterbolag (tillsammans med Bolaget, “Qred-koncernen”), har sålt obligationer av det seniora säkerställda obligationslån 2019/2022 med ISIN SE0012507267 emitterat av Bolaget i juni 2019 (“Obligationslån”) till ett totalt nominellt värde av EUR 3 000 000, i enlighet med Obligationslånets villkor. Efter försäljningen uppgår Qred-koncernens egna ägande av Obligationslånet till ett nominellt belopp om EUR 18 200 000. Legal disclaimer Denna information är sådan information som Qred Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 mars 2021, kl 17:00 CET.