Delårsrapport Q4: Intäkterna ökar med 66%

Qred fortsätter växa under lönsamhet. Under 2019 ökade ränteintäkterna med 66% jämfört med 2018 samtidigt som rörelsemarginalen var 17% för helåret. Den starka tillväxten drivs av fortsatt internationell expansion tillsammans med intensifierade satsningar på produktutveckling och maskininlärning.

Emil Sunvisson och Jason Francis

Januari – december 2019

2019 har inneburit ett år av fortsatt kraftig tillväxt för Qred med ränteintäkter som ökade med 66% jämfört med 2018. Tillväxten sker både i  etablerade marknader som Sverige och Finland såväl som i nyare marknader som Danmark och Nederländerna. Stora investeringar görs i förbättringar i Qreds produkterbjudande, vilket resulterat i ökade kostnader. Värden för föregående år anges inom parentes.

• Låneportföljen ökade med 76% till 588,5 mkr (333,5)
  • Ränteintäkterna ökade med 66% till 226 mkr (136)
  • Rörelsens intäkter ökade med 47% till 192,3 mkr (130,6)
  • Rörelseresultatet ökade med 2% till 31,7 mkr (30,9)
  • Periodens resultat ökade med 7% till 28,0 mkr (26,2)

Fjärde kvartalet 2019

• Rörelsens intäkter ökade med 33% till 53,5 mkr (40,4)
  • Rörelseresultatet minskade med 35% till 7,9 mkr (12,2)
  • Periodens resultat minskade med 10% till 8,2 mkr (9,1)

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2019

• Lanseringen av Qred Factoring innebär start av fakturaköp som en ny verksamhetsgren. Verksamheten bedrivs genom dotterbolaget Qred Factoring AB som nyttjar en digital plattform.
  • Qred AB har inlämnat ansökan om tillstånd för betalningsinstitut till Finansinspektionen.
  • Bolagsstämman den 4e december beslutade att Bolagets firma ska ändras från Qred AB (publ) till Qred Holding AB (publ). Det verksamhetsdrivande dotterbolaget Qred Företagslån AB har i samband med detta ändrat firma till Qred AB, vilket bättre reflekterar verksamheten och är mer internationellt gångbart.
  • Qred har under det fjärde kvartalet börjat förmedla lån till andra långivare mot en   provisionsbaserad ersättning vilket medför provisionsintäkter respektive provisionskostnader.

Väsentliga händelser efter delårsperiodens utgång

• Inga väsentliga händelser har skett efter delårsperiodens utgång.

Delårsrapport samt presentation

Läs Qreds delårsrapport för det fjärde kvartalet 2019 här: https://wp.qred.com/se/wp-content/uploads/2020/02/qred-ab-publ-delrsrapport-q4-2019-1.pdf

Bolaget kommer att hålla en kort presentation fredagen den 28e februari kl 13 med efterföljande frågestund. Presentationsmaterialet finns att läsa här.

Video: Delta via videosamtal

Telefon: ‪+46 8 505 450 85‬ PIN: 462 283 023#‬

CEO Emil Sunvisson kommenterar Q4 2019
Fler videor

Emil Sunvisson och Jason Francis

Qred är Sveriges snabbast växande fintech-företag och marknadsledande i Norden inom företagslån upp till en miljon kronor. Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna och har även en pågående etablering i Brasilien. Qred har sedan starten 2015 lånat ut över 2,5 miljarder kronor till investeringar och rörelsekapital hos småföretag. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse. Qred omsatte 126 mkr 2018 och har för närvarande ca 55 anställda i Stockholm, Helsingfors och Riga.

Qred ökar intäkter med 90% under första kvartalet 202028.5.2020 14:30:00 CESTPressmeddelande

Ändrat datum för Qred Holding AB (publ) årsstämma 202027.5.2020 16:45:00 CESTPressmeddelande

Qred återköper obligationer för att stärka det egna kapitalet27.3.2020 16:30:00 CETPressmeddelande

Qred Holding AB (publ) (“Företaget”) har återköpt obligationer till ett nominellt värde om EUR 7 300 000. Återköpet avser Företagets seniora säkerställda obligation med ett nominellt belopp om EUR 40 000 000 (ISIN: SE001250726). Obligationen har en rörlig ränta motsvarande EURIBOR 3m plus 8,5 procent och förfaller till betalning i juni 2022. Den genomsnittliga köpeskillingen motsvarar 75,75 procent av obligationens nominella belopp. Företaget innehar efter förvärven ett nominellt belopp om EUR 7 300 000.