Delbetänkande i utredningen Framtidens socialtjänst presenteras

Regeringens utredare, Margareta Winberg, presenterade idag ett delbetänkande i utredningen Framtidens socialtjänst. Namnet på delbetänkandet är ”Ju förr desto bättre – vägar till en förebyggande socialtjänst” (2018:32).

Några lagförslag presenterades inte idag, utan kommer först i slutbetänkandet i december.

-          PRO välkomnar självklart den förebyggande ansatsen, men efterlyser mer konkreta förslag, säger Susanne Öhrling, sakkunnig hos Pensionärernas riksorganisation, PRO.

-          PRO har stora förväntningar på det kommande slutbetänkandet. Vi förväntar oss lagförslag som ersätter skälig levnadsnivå med goda levnadsvillkor. En äldreomsorg av god kvalitet är viktig för ett mer jämlikt och jämställt samhälle. Det är därför hög tid att stoppa åldersdiskrimineringen, säger Susanne Öhrling.

Sten Söderberg, pressekreterare PRO, tel 08-701 6710, e-mail: sten.soderberg@pro.se

Susanne Öhrling

PRO om Riksbankskommitténs lagförslag om kontanterna: Äntligen!11.6.2018 16:19Pressmeddelande

Riksbankskommittén har idag lämnat sitt delbetänkande Tryggad tillgång till kontanter med lagförslag om att de större bankerna ska vara skyldiga att tillhandahålla kontantuttag och dagskassehantering i hela Sverige. - Det här har vi väntat på, säger Christina Tallberg. Det här är en ytterst viktig fråga för våra medlemmar men även för våra föreningar runt om i landet som dagligen använder kontanter i sin verksamhet.