Delbetänkande i utredningen Framtidens socialtjänst presenteras

Regeringens utredare, Margareta Winberg, presenterade idag ett delbetänkande i utredningen Framtidens socialtjänst. Namnet på delbetänkandet är ”Ju förr desto bättre – vägar till en förebyggande socialtjänst” (2018:32).

Några lagförslag presenterades inte idag, utan kommer först i slutbetänkandet i december.

-          PRO välkomnar självklart den förebyggande ansatsen, men efterlyser mer konkreta förslag, säger Susanne Öhrling, sakkunnig hos Pensionärernas riksorganisation, PRO.

-          PRO har stora förväntningar på det kommande slutbetänkandet. Vi förväntar oss lagförslag som ersätter skälig levnadsnivå med goda levnadsvillkor. En äldreomsorg av god kvalitet är viktig för ett mer jämlikt och jämställt samhälle. Det är därför hög tid att stoppa åldersdiskrimineringen, säger Susanne Öhrling.

Sten Söderberg, pressekreterare PRO, tel 08-701 6710, e-mail: sten.soderberg@pro.se

Susanne Öhrling

"Glädjande att politikerna ser bortom sina partiers egna intressen"15.11.2018 10:26Pressmeddelande

I budgetpropositionen för 2019, som övergångsregeringen har lämnat till riksdagen idag, finns bara ett nytt förslag: att ta ytterligare ett steg för rättvis skatt för pensionärer och löntagare. PRO:s påtryckningar har lett fram till en unik överenskommelse över partigränserna. När en övergångsregering lägger fram en statsbudget ska den vara opolitisk och inte innehålla några nya förslag jämfört med föregående års budgetproposition.