Delfintränare avslöjar lidandet bakom kulisserna

Lorena López har tränat delfiner på vattenparker i Mexiko i många år. I en ny dokumentär, Fooled by a smile, avslöjar hon hur både tränarna och publiken blir vilseledda om djurens lidande bakom leendet.
Lorena López

Runt om i världen hålls cirka 3 000 delfiner i fångenskap, oftast i undermåliga förhållanden. I Mexiko används de främst i shower, sessioner där turister kan simma med dem samt i terapibehandling. Leendet man ser är bara ansiktsformen.

Lorena López berättar hur delfiner behandlas för att roa turister:

• De får de ingen mat under längre tid för att motiveras till att göra konster
  • De tvingas till avel, sedan skiljs mamman och kalvarna åt alltför tidigt
  • De används som levande surfbrädor, omgivna av skrikande publik och hög musik
  • De genomlider kontakt med en oändlig ström turister, på jakt efter den perfekta selfien för sociala medier
  • De tvingas leva i bassänger som är tusentals gånger mindre än deras naturliga livsmiljö

Lina Dahl, som är ansvarig för World Animal Protection Sveriges arbete för vilda djur, säger:

- Dokumentären visar på ett skakande sätt hur delfiner utnyttjas och lever ett helt liv i lidande för underhållnings skull. Men i och med coronakrisen har turistindustrin chansen att göra skillnad. De kan genom förändrat utbud göra detta till den sista generationen delfiner i fångenskap och främja en hållbar turism utan lidande för vilda djur.

Här finns filmen (ca 20 minuter lång, Dropbox). Delfinbilder finns på begäran.

Lorena López har slutat träna delfiner och engagerar sig för välfärd för havslevande däggdjur. World Animal Protection driver en kampanj för att få världens mäktigaste länder att stoppa handeln med vilda djur, som delfiner, genom en namninsamling riktad till G20: https://www.worldanimalprotection.se/stoppahandel