Delicato slopar buräggen - ett beslut som tas av allt fler företag

Delicato är Nordens största tillverkare av konditorivaror och kanske mest kända för sina Delicatobollar, Punschrullar och Mazariner. Företaget omsätter närmare 250 miljoner kronor/år. Nu blir de nästa i raden att anta en buräggsfri policy. Ett beslut som tas av allt fler företag idag.
Foto: Shutterstock/ruttanakon jaichaiyaphum

Delicato har tagit beslutet att helt övergå till ägg från frigående hönor. I dagsläget kan det vara blandat ursprung i leveranserna men från och med 2021 så kommer det säkerställas att 100% av äggråvaran kommer från frigående hönor, säger Linn Oldemar kvalitet- och hållbarhetschef på Delicato.

2019 har bara börjat men redan har en rad företag tagit beslut om att skippa ägg från hönor i bur, till exempel Pågen och ÖoB. Djurens Rätt jobbar med frågan kontinuerligt.

– I och med beslut som Delicatos kan vi verkligen visa på att burhållning av djur inte är något som tillhör framtiden. Vi hoppas att fler företag följer i deras fotspår, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Under 2018 nådde Djurens Rätt en viktig milstolpe i arbetet för hönorna då siffran för antalet hönor som hålls i bur, för första gången i modern tid, hamnade under en miljon. Sedan Djurens Rätt började arbeta med buräggsfrågan för tio år sedan har andelen hönor som lever i bur minskat från 40 % till 10,9 %.

Det är positiva siffror men det måste ner på 0 %, sägerfortsätter Nathalie Söderström.

Djurens Rätt informerar löpande företag om vilka förhållanden som djuren i livsmedelsindustrin lever under och vad vilka beslut företag kan fatta som bidrar till en mer djurvänlig värld.

Foto: Shutterstock/ruttanakon jaichaiyaphum

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.