Demokratisk storseger i Helsingborg: Invånarna behåller Öresundskraft!

Folkomröstningen är avklarad och det preliminära resultatet blev allt annat än tvetydigt: 96,4 % av de som röstade var emot en försäljning av det gemensamt ägda energibolaget. M, Kd och L tvingas backa från privatiseringsplanerna och invånarna behåller Öresundskraft.

- Det är hemskt roligt att såpass många insett vikten av den här frågan och dessutom tagit tydlig ställning till att Öresundskraft ska behållas i kommunens ägo! säger Claudia Velásquez, ordförande för Vänsterpartiet i Helsingborg. Nu är det upp till det borgerliga styret att visa att de lyssnar på sina invånare och följer deras tydliga vilja. Att hälften av stadens invånare går ut och säger nej, det är ett mycket tydligt tecken på att vilja vara med och bestämma om kommunens framtid.

Försäljningen av Öresundskraft har kantats av hårda anklagelser mot det borgerliga styret, bland annat för att först hemlighålla försäljningen och sedan uppmana människor att inte gå och rösta. Under måndagen meddelade dock M, Kd och L att de drar tillbaka försäljningsplanerna.

- För oss i Vänsterpartiet har det varit självklart att bolaget ska behållas, och vi har varit många som engagerat oss! Inte minst sammanslutningen Folkinitiativet har gjort stor skillnad för att människor ska få information kring affären. Det är underbart när det ger resultat, att vara ute och dela ut information och prata med invånarna. De flesta vi pratat med har redan velat behålla Öresundskraft i egen ägo, men för oss har det varit viktigt att folk utnyttjar sin rätt och verkligen går och röstar! Säger Umihana Rašović Kasumović, ordförande för Vänsterpartiet Skåne.

Moderaterna i Helsingborg har genom processen hävdat att Öresundskraft inte kommer att ha framtida framgång inom kommunal ägo, vilket strider mot den upprättade affärsplanen. Vänsterpartiet i Helsingborg anser därför att företagets moderate styrelseordförande bör avgå. Läs mer här.

Vänsterpartiet i Helsingborg och Skåne vill tacka alla som engagerat sig i stort och smått kring omröstningen!

Nej till förslag om säkerställd jämlik tillgång till vårdcentraler12.2.2020 15:25:58 CETPressmeddelande

Flertalet undersökningar har visat på risker med etableringsfrihet privata vårdcentraler. En av de tydligaste är att etablering främst sker i välmående områden. Det kan drabba områden i Skåne med sämre förutsättningar och högre risk för ohälsa. Vänsterpartiet la därför ett förslag om att kartlägga behoven av offentliga vårdcentraler – men får nej av Primärvårdsnämnden.