Den 22-24 mars 2019 håller Socialdemokraterna sin 40:e ordinarie partikongress på Conventum i Örebro

På kongressen ska två huvudsakliga teman behandlas: utbildning, kompetensförsörjning och omställning samt partiet som organisation.

- Vi kommer fokusera på två viktiga områden. Dels hur vi stärker Socialdemokraterna som modern folkrörelse och rustar oss inför framtiden. Dels på utbildnings- och kompetensförsörjningsfrågorna som kommer vara avgörande framöver, inte minst för att klara integrationen, säger Socialdemokraternas partisekreterare Lena Rådström Baastad.

De lokala partiorganisationerna kommer påverka innehållet i respektive temaområde genom ett öppet forum. Partistyrelsen tar sedan fram programtexter utifrån dessa inspel och förslagen skickas sedan ut till arbetarekommunerna på en remissrunda. På kongressen kommer sedan de av medlemmarna valda ombuden att slutgiltigt bestämma hur programtexterna ska se ut.

Planeringen inför kongressen har tagit stor hänsyn till partiorganisationen, och det arbete som genomförs under ett valår. Det handlar både om valrörelse och om efterarbetet att få ihop majoriteter i kommuner och landsting.

Kongressen anordnas två månader innan 2019 års val till Europaparlamentet, vilket även det kommer finnas med på agendan när Socialdemokraterna samlas i Örebro i mars.

Presskontakt:
Jonatan Hermansson, pressekreterare för Lena Rådström Baastad, 072-556 52 85