Den 28 augusti är det idrottens prova-på-dag i Jämtland Härjedalen

Under pandemin har många idrottsföreningar lidit ekonomiskt, tappat medlemmar, ledare och motivation. Vi ser också en minskning av aktivitet bland de som behöver det mest. Länets närmare 400 idrottsföreningar bidrar till rörelse, glädje, gemenskap, integration och inte minst intäkter till länet genom sina evenemang. Det vill vi att de ska fortsätta att göra, därför behöver idrottsrörelsen en återstart.

Foto: Magnus Lejhall, Bildbyrån

Länge har idrottsrörelsen varit en viktig motor i det svenska samhället och navet i vår folkhälsa. Idrottsrörelsen ger positiva effekter på vår hälsoekonomi, skapar glädje och gemenskap, underlättar integration, skapar besöksanledningar och intäkter för vårt län.

Under pandemin har många idrottsföreningar lidit ekonomiskt, tappat medlemmar, ledare och motivation. Vi ser också en minskning av aktivitet bland de som behöver det mest, som till exempel personer med funktionsnedsättning. Det finns en stor oro inför framtiden. På den ljusa sidan ser vi att några föreningar faktiskt har haft en positiv utveckling och att alternativa lösningar har vuxit sig starka.

- All fysik aktivitet är bra. Men våra idrottsföreningar erbjuder träning oavsett ålder, fysisk och ekonomisk förmåga. De erbjuder gemenskap, demokrati och samhällsutveckling, det vill vi värna om, säger Anna Ottosson-Blixth,
Distriktsidrottschef RF-SISU Jämtland-Härjedalen.

En stark idrottsrörelse som lockar många bidrar till ett starkare samhälle och snabbare återhämtning. Inte minst vad gäller de hälsoutmaningar som har lyfts fram under pandemin.

- Tillsammans kan vi göra skillnad. Därför bjuder vi in till ett gemensamt initiativ för att stödja länets idrottsföreningar. Den 28/8 genomför idrotten i Jämtlands län en prova-på-dag. Idrottsföreningar i våra 8 kommuner kommer att anordna kostnadsfria aktiviteter för att allmänheten ska kunna testa en helt ny idrott, bekanta sig med en ny förening eller inspireras till att återuppta träningen, berättar Anna och fortsätter.

- RF-SISU Jämtland Härjedalen marknadsför dagen och skapar incitament för idrottsföreningarnas deltagande i respektive kommun. Respektive kommun är en del av dagen genom att bidra med aktivitetsytor och att sprida gemensam information i sina kanaler.

Det tillkommer föreningar och aktiviteter löpande. Läs om vad som händer i just din kommun på rfsisu.se/jamtland-harjedalen

Foto: Magnus Lejhall, Bildbyrån

RF-SISU Jämtland-Härjedalen är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund