Den danska korvkiosken "pølsevogne" fyller 100 år

Det finns få saker som förknippas så starkt med Danmark som ”rød pølse” och de rullande korvkioskerna som serverar dessa läckerheter. I år firar "pølsevogne" sitt 100-årsjubileum.
Rød pølse med tillbehör Foto: LABAN Stories

Den 18 januari 1921 fick de sex första "pølsevogne" (rullande korvkiosker) tillstånd att sälja "røde pølser" i Köpenhamn. Den danska korven nådde toppen av sin popularitet efter andra världskriget med cirka 500 korvkiosker bara i Köpenhamn.

Korven är fortsatt populär i Danmark. Numera finns det till och med ett officiellt dansk korvmästerskap för att hedra denna ikoniska maträtt.

De röda korvarna kokas eller steks och serveras med rostad lök, hackad lök eller inlagda gurkskivor och gärna med tre sorters sås - ketchup, senap och remouladesås. Idag kan du njuta av den danska korven i ekologiska gourmetversioner hos t ex Den Økologiske Pølesmand eller Nordic Hotdog i Köpenhamn.

Rolig fakta:

• Den 18 januari 2021 är det 100-årsjubileum för den danska korvkiosken.
  • 1940-50 fanns det cirka 500 korvkiosker i Köpenhamn. Idag finns ca 10% kvar.
  • Den röda danska korven, rød pølse, serveras ofta och gärna med olika tillbehör som t ex rostad lök, tunn inlagd gurka, ketchup, senap, remouladesås.
  • Att äga och driva en korvkiosk i Danmark är ofta ett enmansföretag och ofta bär kiosken ägarens namn.
  • På morgonen kan man ofta se korvkioskägarna komma dragandes på sina rullande korvkiosker i Köpenhamn. Att det ibland blir trafikköer bakom tar Köpenhamnarna med ro. Här ser man stolt på sina korvkiosker.
  • De rullande korvkioskerna (pølsevogne) fått många smeknamn. Ett av dem är ”café fodkoldt” (Café kalla fötter).

Här serveras extraordinär rød pølse i Danmark:

• Den Michelin-stjärniga restaurangen MeMu i Vejle har vunnit den danska nationella korvtävlingen två gånger. År 2019 serverades den klassiska korven med rökta äpplen, chorizokorv, inlagd glasört och majonäs smaksatt med habanero chili.
  • Nära Kastrup flygplats ligger Flyvergrillen som är en korvkiosk med mycket tradition.
  • John's Hot Dog Deli på Hovedbanegrden i Köpenhamn har blivit framröstad som bästa korvkiosken i Köpenhamn.
  • På bästa plats i centrala Aalborg hittar du Hotdoggeriet

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Den danska korvkiosken "pølsevogne" fyller 100 år. Foto: LABAN Stories

Rød pølse med tillbehör Foto: LABAN Stories
Rød pølse Foto: LABAN Stories
Pølsevogn, en rullande korvkiosk Foto: LABAN Stories
Rød pølse Foto: LABAN Stories
Gäster vid en pølsevogn Foto: LABAN Stories

Tryck på knappen och säg ”pyt”!6.3.2024 15:33:15 CET | Pressmeddelande

Med en stor reklamskylt på Medborgarplatsen i Stockholm uppmanar Danmark alla Stockholms hipsters att ”chilla”. Samtidigt rullas en kampanj ut i sociala medier med en video där ”The Danish Zen” presenteras. Danskarnas unika förmåga att säga strunt samma, låta saker passera och deras avslappnade förhållningssätt till livet marknadsförs nu som "The Danish Zen" - och som en bra anledning att semestra i Danmark. Bakom kampanjen står den danska turistorganisationen VisitDenmark.