Den digitala arbetsgruppen

Inger Ehn-Knobblock funderar på vad distansarbete och videomöte gör med oss som människor. Kan vi läsa av varandra bakom webbkameran?

Under flera månader har nu på grund av pandemin anställda runt om i landet jobbat på distans. De har suttit framför skärmen i någon skrubb, vid köksbordet eller vid ett ergonomiskt godkänt skrivbord. Det här gäller ju förstås inte alla de som har uppgifter som kräver fysisk närvaro på arbetsplatsen.

Flera undersökningar visar att de som arbetat hemifrån är positiva till detta. Inflytandet över det egna jobbet ökar, restiderna minskar och det är lättare att koncentrera sig på tankekrävande arbetsuppgifter. Dessutom är det enklare att få ihop privatliv och arbetsliv. Det finns helt enkelt mera tid och mindre distraktioner. Stressen avtar. Avigsidan är att de fysiska kontakterna med kollegorna blir färre.

Redan innan pandemin undersökte en rad företag vad som hände då man lät personalen arbeta på distans. Effektiviteten ökade, sjukfrånvaron minskade och möjligheterna att rekrytera rätt kompetens förbättrades. Dessutom insåg man att de lokaler man hade kanske inte var optimala för en framtida digital arbetsmarknad. Det finns också studier som visar att de som får arbeta på distans faktiskt bemödar sig ännu mer om att göra ett bra jobb.

Fördelarna verkar alltså vara många. Men vad händer med en arbetsgrupp som digitaliseras? Leder det till att deltagarna tänker mer likriktat eller frigörs de från grupptänkandet?

Till en början antog jag att distansen och möjligheten till koncentration skulle leda till ökad självständighet och ge ett annat perspektiv på arbetsuppgifterna. Kanske skulle vi reflektera mer över hur de bör utföras på bästa sätt.

En annan sida av denna förändring skulle kunna vara att vi får ett ännu större behov av att tillhöra den avlägsna gruppen som vi nu bara ser på våra skärmar. Dessutom blir det kanske vanskligare att ifrågasätta idéer eller förslag. Framför skärmen är det svårt att läsa de subtila signaler som människor både medvetet och omedvetet förmedlar. Nyanser försvinner, gester som vägleder och mjuka hummanden går förlorade. Plötsligt blir det ännu besvärligare att förstå vad som händer i gruppen. För att inte tala om hur komplicerat det blir att kritisera en kollega. Orden som förmedlas via skärmen kan uppfattas som så mycket skarpare.

Hur det än är med grupptänkande och självständighet är jag övertygad om att kontorsskvallret minskat. Den nya arbetssituationen har säkert också fått andra intressanta konsekvenser. Jag ser fram emot nya undersökningar som inte bara fokuserar på effektivitet, tidsbesparingar och kostnader för arbetsresor. Jag är verkligen nyfiken på hur de digitala arbetsgrupperna kommer att utvecklas och om vi blir mer eller mindre polerade framför skärmen.

Inger Ehn-Knobblock

utredare, Fackförbundet ST

ST kommenterar budgeten: Bättre sent än aldrig att rädda Arbetsförmedlingens kontor21.9.2020 09:55:07 CESTPressmeddelande

Regeringens budgetproposition innebär att Arbetsförmedlingen får 1 miljard kronor i tillskott under nästa år, bland annat för att stärka den lokala närvaron. Fackförbundet ST ser det som en delseger i arbetet med att återupprätta Arbetsförmedlingens förmåga att hantera den ökade arbetslösheten. ST välkomnar också regeringens satsning på civilt försvar, en bekräftelse på statsförvaltningens avgörande samhällsfunktion vid allvarliga kriser.